metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 14 °C

Neděle 13. října 2024. Svátek má Renáta

Čechům nevadí stočené tachometry starých aut

  14:31
Auta ze zahraničí se u nás prodávají v průměru jedenáct let stará. Domácí ojetiny jsou o čtyři roky mladší.
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Než přišly prodávajícímu peníze na účet, stálo jeho ojeté vozidlo loni v bazaru 84 dnů. Letos, i kvůli koronavirové epidemii, je průměrná čekací doba ojetiny na prodej 106 dní, tedy o dlouhých dvaadvacet dní delší. Rychleji se prodávají vozy, které jejich první majitel koupil v Česku.

Na rychlost prodeje má vliv i prověření původu a skutečného technického stavu. „Průměrná doba prodeje auta s naším reportem zkracovala letos prodej bazarových vozů o patnáct dní,“ připomíná Barbora Minksová, manažerka marketingu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie aut. Přesto jsou Češi až trestuhodně tolerantní. „Téměř šedesáti procentům dotazovaných kupodivu nevadí, pokud je tachometr stočený o padesát tisíc kilometrů a méně,“ komentuje výsledky nedávného šetření manažerka Barbora Minksová.

Ceny spadly dolů

Průměrná cena ojetého automobilu v prvním pololetí se dostala na 212 tisíc korun. Jeto o 16 tisíc korun méně než v prvním pololetí loňského roku. Naopak vzrostl počet deklarovaných ujetých kilometrů, v průměru mají bazarové vozy letos na tachometru 166 tisíc kilometrů. Loni to bylo 154 tisíc.

Na to, jak dlouho bude váš vůz stát na ploše bazaru nebo viset na inzertním portálu na internetu, má vliv kromě druhu paliva (v Česku stále vedou mezi ojetinami diesely) i barva karoserie. Podíl barev ojetých vozů zůstává dlouhodobě stabilní. V prvním pololetí dominovaly trhu s ojetými vozy šedé vozy, respektive šedé a stříbrné. Špatně si v letošním prvním pololetí nevedly ani modré, bílé nebo černé odstíny. Nejmenšímu zájmu se těší zelené, případně hnědé automobily.

V prvním pololetí přibyly na trhu s ojetými auty v České republice exempláře staré patnáct a více let. Podle údajů zpracovaných prodejcem AAA Auto se u těchto starých vozů jedná převážně o dovozové exempláře. Tento fakt se promítá i v tom, kdo přestárlé automobily nabízí. „Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo autobazary. U vozidel do pěti let stáří jde naopak jen o necelých devět procent, lidé se více obracejí na bazary,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, provozovatele autobazarů AAA Auto.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Sliby, chyby? Náměstek Hřib před rokem oznámil, že do výběru jména mostu zapojí veřejnost

vydáno 13. října 2024  16:37

„Rádi bychom pojmenovali dokončený Dvorecký most po nějaké významné ženě. Samozřejmě že do výběru jména zapojíme veřejnost.“ Tuhle větu umístil na své...  celý článek

VIP značky v ulicích Prahy. Oslava SS? Smutek za Heydricha? Nebo hrdý na parašutisty?

vydáno 13. října 2024  11:19

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Kroje fotil i na pohřbech. Z výsledné koláže pak vytvořil knihu a výstavu na pražské Letné

vydáno 12. října 2024  15:00

Ve vodárenské věži na pražské Letné probíhá až do konce listopadu výstava Tradice v obrazech. Prostřednictvím fotografií ve stylu fine art se zde mohou...  celý článek

Je lepší točit pět kvalitních jídel než kvanta nutričně nehodnotných

vydáno 12. října 2024  8:00

Příprava svačin pro děti v předstihu je pro mnoho lidí poměrně náročnou disciplínou. Komplikuje to shon a třeba i nulová nálada si ráno přivstat a...  celý článek