Typickým uživatelem sociálních sítí v Česku je podle průzkumu AMI Communications a agentury STEM/MARK mladá žena z Moravy, z menší vesnice a s nižším středním vzděláním.
„Je to ale trochu zkreslující, protože ženy jsou obecně na sociálních sítích aktivnější a fakt, že vychází nižší vzdělání, je dáno tím, že Facebook nebo YouTube či Instagram jsou doménou mladších ročníků, které ještě studují,“ komentuje výsledky zkoumání Vladan Crha, ředitel AMI Digital. Průzkum mezi uživateli internetu v Česku, kterých je asi sedm a půl milionu, ukázal některé překvapivé trendy.
Facebook sice zůstává jedničkou, vykazuje ale určitou stagnaci. Mezi sociálními médii zaznamenal v posledních třech letech nejvyšší skok dopředu Instagram a jeho speciální funkce Instagram Stories. Právě tato síť zaznamenává oblibu také u nejmladších generací. „Sociální sítě užívá kolem devadesáti procent dětí od čtvrté třídy nahoru. Dřív to býval Facebook, poslední dva roky jde primárně o Instagram a v oblibě zůstává stále YouTube,“ potvrzuje tendence internetový publicista Daniel Dočekal.
Šanci mají mladé sítě
|
Průzkum se dotknul také skutečnosti, jakou důvěryhodnost mají mezi uživateli sociálních sítí klasická média. Nejen ta internetová. „Jen asi třetinu zajímá, kdo je jejich vlastníkem, většina lidí se o to nestará,“ připomíná Jan Kučmáš, odborník na public relations. Výjimkou je pouze Andrej Babiš. „V jeho případě je to ale dané silnou politizací tématu,“ doplňuje Kučmáš. Nemá to však překvapivě vliv na důvěryhodnost médií, která jsou s premiérem spojená. Nejvyšší důvěru v Česku mají veřejnoprávní média. Mezi rádii je na prvním místě Český rozhlas, v televizích vede Česká televize.
„Za pozornost stojí zjištění, že internetová média jako taková zaznamenala pokles důvěryhodnosti,“ říká Kučmáš. Vinu na tom mají třeba trollové, snahy Ruska ovlivňovat americké volby a taky záplava fake news. Lidé už slepě nevěří, co na internetu najdou. „Nemá to však vliv na konkrétní hlavní zpravodajské weby, jako je iDNES, Seznam nebo Aktuálně,“ uzavírá Jan Kučmáš.