Jak dorůstá mladší generace, přesouvá se ovládání bankovních účtů od počítače do mobilních telefonů. Z třicátníků, kteří mají vstup na internetovou banku, si takhle zjišťuje zůstatek na kontě polovina. V celé populaci, bez ohledu na věk, je to asi třetina klientů.
Co však odborníky na internetovou bezpečnost trápí, je fakt, že jen málokdo si láme hlavu se zabezpečením. „Bohužel stále zjišťujeme, že lidé se do banky přes mobil připojují přes wi-fi v kavárnách a na jiných místech,“ říká Tomáš Hládek, specialista České bankovní asociace na kyberbezpečnost. Ohrožují tím své peníze. Bezpečnost ale nezajistí ani nejmodernější přihlášení do mobilu přes biometrická data. Nemáte-li kvalitní antivirovou ochranu svého telefonu, může si šikovný hacker stáhnout například váš otisk prstu nebo naskenované oko. „Tvář nebo prst musíte totiž napoprvé někam v mobilu uložit, abyste se pak mohli opakovaně ke svým datům přihlašovat,“ připomíná Hládek. Tyto citlivé údaje lze v případě, že se připojíte k nezabezpečené veřejné wifině, zkopírovat a zcizit. Hládek proto doporučuje připlatit si v bance v rámci internetového bankovnictví za vyšší stupeň webové ochrany.
Ochrana je netrápí30
|
V souvislosti se stále častějším využíváním internetbankingu zpracovala agentura SC&C průzkum týkající se požadavků na tyto moderní služby. Ukázalo se, že pro spokojenost na elektronickém účtu jsou podle ředitelky průzkumu agentury Jany Hamanové důležité i banální maličkosti.
„Pětadvacet procent žen, které jsme oslovily, by uvítalo, kdyby si mohly svůj účet nějakým způsobem individualizovat a vylepšit,“ prozrazuje Hamanová. Například by si chtěly zvolit vlastní barvu, případně umístit do svého účtu fotografii dětí nebo rodiny. Nepřekvapí ale ani zjištění, že muže takový problém podle průzkumu vůbec netrápí. A kdo se podle průzkumu přihlašuje ke svému účtu častěji? Ti, kteří hlídají každou korunu a žijí od výplaty k výplatě, nebo movití klienti? „Ti druzí. Ten, kdo má napjatý rozpočet, nechce negativní zprávy vnímat,“ dodává Jana Hamanová.
Banky v počítači
|