metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 26 °C

Úterý 30. dubna 2024. Svátek má Blahoslav

Zaměstnanci heslům nevěří, jsou jim pro legraci

  11:29
Výkon. Hlavní je zákazník. Myslíme na lidi. Firemní slogany, které zaměstnance nemotivují.
Ilustrační snímek. | foto: BeeConsulting

Tři čtvrtiny českých firem deklarují firemní hodnoty a filozofii prázdnými hesly, která jejich zaměstnanci nechápou a­ kterým navíc ani nevěří. Některé firmy vyvěsí základní hesla svých hodnot třeba vedle kopírky. Jinde si dají práci a jsou schopni sepsat hodnoty, které by měly zaměstnance motivovat, na sto padesáti stránkách.

„To nebude nikdo číst. V takové podobě jsou hesla k ničemu,“ říká pro deník Metro Tomáš Poucha z Institutu interní komunikace, který tuto problematiku nedávno mapoval. „Lidi to spíš rozčiluje, když jim management vypráví pohádky na míle vzdálené realitě,“ komentuje Poucha. Jako odstrašující příklad uvádí plakát v bance, který měl úředníky povzbudit k vyšším výkonům. Díky jejich práci se fiktivní klienti banky na tomto plakátu ocitli v sedmém nebi. „Zaměstnanci to vyfotili a přeposílali jako vtip, čím je vedení krmí,“ tvrdí Poucha.

Pokud naopak firma své cíle nejen pro zákazníky, ale současně pro vlastní lidi jasně a ­srozumitelně definuje, rozvíjejí se takové společnosti až dvakrát rychleji a také vykazují podstatně nižší fluktuaci.

Psycholog Vojtěch Bednář radí, že pokud člověku nesedne firemní kultura a ­je nesrozumitelná, není dobré v ní setrvávat. „Ideální by bylo ještě před nástupem do nového místa se­ seznámit s­ tím, jak se takové věci ve firmě mají,“ tvrdí Bednář. To je ale ideální stav. Podle Bednáře mohou nejasně formulované firemní hodnoty lidem připadat spíš jako „buzerace“.

Tvůrce firemní komunikace Poucha připomíná, že tam, kde mají o základní filozofii jasno, jsou lidé až o třetinu méně nemocní, dělají i méně chyb.

Bolestí interní komunikace jsou pravidelné e-mailové zprávy o novinkách a dění ve firmě, takzvané newslettery. V řadě firem totiž vykážou manažeři vnitřní komunikaci, že si tento report otevřelo devadesát procent příjemců. „Už jim ale uniká, že většina příjemců informaci téměř ihned a bez přečtení vymazává,“ uzavírá Poucha.

Firemní hymny

Z některých firemních písní se stala ikonická zábava.

  • „My jsme všichni ČEZ, tak ať nám to svítí,“ zpívá se v ­hymně energetické společnosti z roku 2006. Text složila Gabriela Osvaldová, hudbu její syn František Soukup.
  • Před čtyřmi lety iniciovalo vedení Policie ČR hymnu V­ životě nestačí jen snít. Reakcí na ni byla facebooková stránka Distancujeme se od policejní firmy
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Zdravim, zdravim, dobré dopo. Pražské ostrovy na čtyři dny ovládne hudba

vydáno 30. dubna 2024  10:00

Pokud jste na sociálních sítích, zřejmě vás neminul pozdrav „zdravim, zdravim, dobré dopo“. Hláška je dílem hudebníka Rohonyho, který v oboru rozhodně...  celý článek

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek