metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 2 °C

Čtvrtek 30. listopadu 2023. Svátek má Ondřej
Peugeot 3008 | foto: Peugeot

Elektromobily už nejsou jen do města, ujedou až 700 kilometrů

  13:19
Auto s plně elektrickým pohonem je na popojíždění po městě. Na pendlování mezi kanceláří, školou, obchoďákem (pokud má zrovna parkoviště s dobíječkou) … je to tak akorát, na delších cestách je však nepoužitelný. Tak na toto klišé můžete zapomenout. Nejmodernější elektromobily totiž zvládnou na jedno nabití podobnou vzdálenost jako auto se spalovacím motorem na jednu nádrž. A obáváte-li se, že obří baterie, která takto velký dojezd zajistí, potřebuje na dobití celý den, tak i v tomto ohledu máme pro vás dobrou zprávu. Už slabá půlhodinka v rychlodobíječce vám dodá „šťávu“ na dalších skoro 600 kilometrů!

Tento moderní elektromobil s takto úžasnými vlastnostmi se jmenuje nový Peugeot 3008 a před několika dny byl slavnostně odhalen v samotné kolébce značky Peugeot, ve francouzském městě Sochaux. Vůz 3008 má velkou baterii o hmotnosti 650 kilogramů. Ta je zodpovědná za dlouhý dojezd, o vaše zážitky z jízdy se pak postará výkonný elektromotor. Ten představuje zcela novou generaci motorů s permanentními magnety, vynikajícím výkonem a účinností. Můžete si dokonce dopřát hned dva elektromotory, jeden na zadní a druhý na přední nápravě. Díky tomu má vůz plnohodnotný pohon 4x4 a výkon až 240 kW. Verze s jedním elektromotorem pak poskytují výkony 157 nebo 170 kW. Elektromotory se stejně jako i celý vůz vyrábějí ve Francii. Nový Peugeot 3008 je tak takřka kompletně „Made in France“.

A pojďme na další předsudek o elektromobilech: „V zimě ujedete jen pár kilometrů, dojezd v chladném počasí totiž radikálně klesá.“ Co na to nový Peugeot 3008? Má velmi efektivní tepelný management baterie využívá cirkulující chladicí kapalinu, která zajišťuje velmi rychlé nabíjení, optimalizovaný dojezd a delší životnost. Disponuje tepelným čerpadlem, které zajišťuje optimální tepelný komfort cestujících a zároveň šetří energii baterie. Navíc je tu jedna vychytávka. Pomocí vašeho mobilního telefonu můžete naprogramovat vytápění vozu na dálku. Je-li elektromobil připojen ke zdroji, použije energii ze sítě na předehřátí interiéru, a vy pak vyrážíte na cestu s plně dobitým autem a v příjemně vytopeném prostředí.

„Když si chceš pořídit elektromobil, musíš mít garáž a v ní wallbox.“ Toto je další pravidlo, které nový Peugeot 3008 boří. S dojezdem 700 kilometrů totiž padá závislost na každodenním dobíjení. Stačí vám wallbox v práci či veřejná dobíječka v blízkosti vašeho domu. Pro nabíjení střídavým proudem jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek, které vyhovují všem způsobům použití a řešení nabíjení. Standardně je k dispozici třífázová nabíječka o výkonu 11 kW a za příplatek třífázová nabíječka o výkonu 22 kW. Při dobíjení prostřednictvím rychlonabíjecích stanic lze použít výkon až 160 kW, což umožňuje dobít baterii vozu z 20 % na 80 % za pouhých 30 minut.

Naučit se žít s elektromobilem není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Současné elektromobily jsou ke svým uživatelům mnohem přátelštější a vstřícnější než jejich předchůdci. Elektromobilita se tak stává určitým životním stylem. Mnoho lidí v ní našlo uspokojení a smysl. Dělat něco pro planetu je totiž mimořádně dobrý pocit. A proto se Peugeot 3008 nespokojuje jen s elektrickým, a tudíž bezemisním pohonem. Sám má v sobě více než půl tuny ekologických materiálů. Zejména jde o kovy, například „zelenou“ ocel a hliník. Dále jsou zde ekologické polymery, u nichž je více než 30 polymerových dílů vyrobeno ze „zelených“ materiálů. Významné je i použití recyklovaných materiálů. U modelu 3008 jich najdete spoustu. Recyklovaný plast se používá v náraznících, spoilerech, odkládacích přihrádkách a koberečcích. Udržitelný přístup se projevil i v designu. Snížil se počet ozdobných lišt na karoserii a neekologické chromované díly zmizely úplně.

Tak co, stále si myslíte, že elektromobil není pro nic vás? A co jej vyzkoušet na vlastní kůži?

Komentáře

Hlavní zprávy

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek

Otužilci slaví 100 let plavání ve Vltavě. Výročí připomene kniha plná reportáží a rozhovorů

vydáno 30. listopadu 2023  7:00

Pro chladivé kratochvíle nadchl Pražany skoro šedesátiletý klenotník. Na jeho počest se pravidelně koná vánoční závod plavců u Národního divadla.   celý článek

Komerční sdělení

Klimatizace na rostoucí teploty nestačí. Využívejte pasivní chlazení

vydáno 30. listopadu 2023

Rok 2023 se s velkou pravděpodobností stane celosvětově nejteplejším rokem v historii měření. V Česku jsme podle ČHMÚ do poloviny září zaznamenali 14,5...  celý článek