metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 12 °C

Čtvrtek 29. února 2024. Svátek má Horymír

Dalších 5 fotografií v galerii
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

  6:00
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 

Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Orientační běžci se při Adamovském sprintu popasují s kopcovitým terénem

vydáno 29. února 2024

Čtyřapůltisícové město v úzkém údolí řeky Svitavy, odkud po obou stranách strmě stoupají stráně vzhůru – tak lze nejlépe popsat Adamov, který za svůj...  celý článek

Pokaždé se těším na emoce v sále, říká výkonná ředitelka ČFTA Tereza Rychnovská

vydáno 28. února 2024  20:00

V sobotu 9. března budou v přímém přenosu České televize předány filmové ceny Český lev. Podle čeho se vybírají nejen moderátor a hudebníci a jak dlouho...  celý článek

Hluk a tma. Vlezli jsme do metra D. Pod Pankrácí se pracuje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu

GALERIE
vydáno 28. února 2024  14:40

Nepříjemný pravidelný zvuk se rozléhá tunelem. Vydává ho couvající bagr. Kravál je to opravdu pronikavý. Musí být. V hlučném prostředí stavby metra to ani...  celý článek

V kostele na Malé Straně straší. Řádí tu vdova a mnich, co jej vozí bezhlaví kozlové v kočáře

vydáno 28. února 2024  11:00

Mezi ulicemi Říční, Všehrdova a Besední na samém okraji Malé Strany zůstal poněkud pozapomenutý Malostranský špitál. Spolu se středověkým kostelíkem,...  celý článek