metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 20 °C

Středa 11. září 2024. Svátek má Denisa

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

  6:00
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 

Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Jména ulic nové čtvrti na Smíchově oživila diskusi. Po známých ženách jich je málo

vydáno 10. září 2024  17:53

Nové ulice v těsném sousedství Ženských domovů na pražském Smíchově ponesou výhradně ženská příjmení. Smíchovská nadvláda žen klatbu nalomí, ale nezlomí.   celý článek

Dopravce i Lesy mají svůj med. Úly na střechách firem jsou populárním způsobem propagace

vydáno 10. září 2024  15:31

Je tomu pár dní, co se největší dopravce působící v hlavním městě – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) – pochlubil poměrně nezvyklou záležitostí....  celý článek

Osamělost mladých roste. Nejvíce problémů mají Irové a Bulhaři, nejméně Nizozemci a Češi

vydáno 10. září 2024  13:16

Ačkoli obyvatelé Česka patří podle údajů EU mezi nejméně osamělé v unijní sedmadvacítce, osamělost mezi mladými lidmi stále roste.  celý článek

Pro výstup stiskněte tlačítko. Cestujícím kolovrátek neustále se opakujících hlášení vadí

vydáno 10. září 2024  4:06

Zastávky na znamení se netýkají pražských školních autobusů. Cestující prosí organizátora dopravy, aby vypnul hlášení i v těch ostatních.  celý článek