metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Čtvrtek 20. června 2024. Svátek má Květa

Královna vibrátorů vymyslela na Petřín rdící se lanovku. Těšte se na červenou

  11:47
Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky unikalo, i když to míjíte denně. Nabízíme vám známá místa jinýma očima i zcela neznámé skutečnosti. Uvidíte, že procházka Prahou může být neopakovatelné dobrodružství.
Anna a lanovka

Anna a lanovka | foto: Lukáš Bíba

Anna Marešová tak trochu sdílí osud herce Karla Fialy, který to dotáhl na celoživotní nálepku Limonádového Joea. Designérka oblíbené kabrioletí modré tramvaje T3, která brázdí pražské koleje už pět let, si zase nese „nálepku“ tvůrkyně dámských erotických pomůcek.

V její prospěch hraje skutečnost, že se ke svým vibrátorům hlásí, neodbývá okolí, aby jí už tak neříkalo.

Vizualizace vítězné podoby lanovky

Takže teď vstoupila Anna na další minové pole, a to na to petřínské. Pokud se sejdou všechny hvězdy a konjunkce, za nějaké tři roky bude populární lanovou dráhou z Újezdu přes Nebozízek nahoru k Petřínské hvězdárně jezdit „její“ nová lanovka. Tedy lanovka její a jejích kolegů i celého studia.

„Ta, co je tam dosud, má sice nový kabát, ale podvozek je z roku 1932,“ vysvětluje Marešová. Ty současné kabiny jsou z roku 1985, kdy se atrakce dočkala rekonstrukce, aby se měli cvičenky a cvičenci i návštěvníci tehdejší spartakiády čím povozit a nemuseli na vrch pěšmo.

Odhaleno. Anna Marešová při slavnostním představení lanovky.

Kabiny, jak si můžete povšimnout, jsou sice nově pojaté, ale nejsou na první pohled revoluční a designově odlišné. Jejich tvar respektuje dosavadní karoserie, revoluce je v podstatně větším prosklení, a to včetně střechy. Ta umožní výhledy na i skrze ni, nejen jako dosud pouze vlevo a vpravo nebo jen přes čelní sklo „mašinfíry“. Na co Marešová také při návrhu pamatovala, to byl fakt, aby to nebyl designový úlet, který nás nadchne, třeba jako u aut, na rok dva, ale pak se omrzí, nebo dokonce znelíbí. To, co bude za tři roky jezdit Petřínem nahoru a dolů, je cosi v duchu Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona.

Nová lanovka se představuje. Vizualizace, jak si budete užívat po setmění.

Novinkou uvnitř jsou sklopná, ne pevná sedadla. „Lidé totiž po rozjezdu lanovky automaticky vstávají, takže sklopená sedadla vytvoří víc místa,“ představuje designérka některé detaily. Těší ji i fakt, že po konzultacích s rakousko-švýcarská skupinou Doppelmayr/Garaventa, která obě kabiny vyrobí, nebude výsledný produkt odlišný od návrhu. Což se ne vždy v praxi stává, když musí tvůrce ustoupit technickým možnostem výrobců.

Kdo tvorbu Anny Marešové v dopravním segmentu designu zná, ten jistě zaznamenal, že některé detaily z návrhu pražské tramvaje, ne kterém designérka také pracovala, se nyní v lanovkových kabinách objeví.

Nová lanovka se představuje. Vizualizace jízdy ve dne.

Jak při slavnostním odhalení makety v jejím studium v Kamenické ulici 37 pod Letnou Anna uvedla, odlišná bude lanovka i v tom, že řidič vozu bude mít své místo vlevo nahoře, čelo směřující ze svahu bude jen pro cestující a prosklené až k podlaze. Maketa 1:25 tu bude ve výloze k vidění až do jara příštího roku.

Naprostou novinkou budou dva důležité světelné efekty. Při potkávání na křížení trati uprostřed vrchu jeden vůz mrkne na druhý, ten druhý se zase začervená. Jsme přece na Petříně a ten patří zamilovaným. Který vůz bude vysílat zamilované signály a který se bude rdít, to se dozví cestující až v okamžiku milostného roztoužení při setkání obou kabin.

Rekonstrukcí projde i dolní stanice lanovky. Už proto, že nové kabiny budou příjemně bezbariérové. Revize se dočká také trať. Jak známo, svah pražského kopce je nestabilní a už jednou kvůli sesuvu půdy dlouhé roky nejezdila.

Lanovka 2026

  • Na projektu spolupracují společně Studio Anny Marešové, Dopravní podnik hl. města Prahy a rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa.
  • Pět let provozu za sebou má tramvaj T3, také designová záležitost Anny Marešové.
  • Vítězný návrh na novou lanovku vyšel ze soutěže, které se účastnila i zahraniční designerské studia.
  • Petřínská lanovka je nejnavštěvovanější pražská turistická atrakce.PH

Anna Marešová je autorkou vyhlídkové tramvaje T3

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Japonská Mazda MX-5 je nesmrtelná. Její milovníci zažijí o víkendu Rozkoš

vydáno 19. června 2024  17:20

Už za pár dní se bude okresem Náchod ozývat zvuk stovek motorů automobilů značky Mazda MX-5. Po pěti letech si tu totiž předposlední červnový víkend dají...  celý článek

Půllitr piva za 175, za vodu i 111 korun. „I tak to byl zážitek,“ popisují čeští fanoušci fotbalové Euro

vydáno 19. června 2024  5:00

Red Bull Aréna v německém Lipsku, která má kapacitu 41 122 míst, se včera otřásla v základech. Čeští fanoušci se totiž vydali na český úvodní zápas Eura,...  celý článek

Z Dlážděné je asfaltová. Rekonstrukci tratě u Masarykova nádraží se povedlo dokončit dřív

vydáno 19. června 2024  11:00

V Havlíčkově a Dlážděné ulici se má dnes brzy ráno po necelých dvou měsících opět začít ozývat cinkání tramvají. Dopravní podnik (DPP) zde totiž...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek