Anna Marešová tak trochu sdílí osud herce Karla Fialy, který to dotáhl na celoživotní nálepku Limonádového Joea. Designérka oblíbené kabrioletí modré tramvaje T3, která brázdí pražské koleje už pět let, si zase nese „nálepku“ tvůrkyně dámských erotických pomůcek.
V její prospěch hraje skutečnost, že se ke svým vibrátorům hlásí, neodbývá okolí, aby jí už tak neříkalo.
Takže teď vstoupila Anna na další minové pole, a to na to petřínské. Pokud se sejdou všechny hvězdy a konjunkce, za nějaké tři roky bude populární lanovou dráhou z Újezdu přes Nebozízek nahoru k Petřínské hvězdárně jezdit „její“ nová lanovka. Tedy lanovka její a jejích kolegů i celého studia.
„Ta, co je tam dosud, má sice nový kabát, ale podvozek je z roku 1932,“ vysvětluje Marešová. Ty současné kabiny jsou z roku 1985, kdy se atrakce dočkala rekonstrukce, aby se měli cvičenky a cvičenci i návštěvníci tehdejší spartakiády čím povozit a nemuseli na vrch pěšmo.
Kabiny, jak si můžete povšimnout, jsou sice nově pojaté, ale nejsou na první pohled revoluční a designově odlišné. Jejich tvar respektuje dosavadní karoserie, revoluce je v podstatně větším prosklení, a to včetně střechy. Ta umožní výhledy na i skrze ni, nejen jako dosud pouze vlevo a vpravo nebo jen přes čelní sklo „mašinfíry“. Na co Marešová také při návrhu pamatovala, to byl fakt, aby to nebyl designový úlet, který nás nadchne, třeba jako u aut, na rok dva, ale pak se omrzí, nebo dokonce znelíbí. To, co bude za tři roky jezdit Petřínem nahoru a dolů, je cosi v duchu Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona.
Novinkou uvnitř jsou sklopná, ne pevná sedadla. „Lidé totiž po rozjezdu lanovky automaticky vstávají, takže sklopená sedadla vytvoří víc místa,“ představuje designérka některé detaily. Těší ji i fakt, že po konzultacích s rakousko-švýcarská skupinou Doppelmayr/Garaventa, která obě kabiny vyrobí, nebude výsledný produkt odlišný od návrhu. Což se ne vždy v praxi stává, když musí tvůrce ustoupit technickým možnostem výrobců.
Kdo tvorbu Anny Marešové v dopravním segmentu designu zná, ten jistě zaznamenal, že některé detaily z návrhu pražské tramvaje, ne kterém designérka také pracovala, se nyní v lanovkových kabinách objeví.
Jak při slavnostním odhalení makety v jejím studium v Kamenické ulici 37 pod Letnou Anna uvedla, odlišná bude lanovka i v tom, že řidič vozu bude mít své místo vlevo nahoře, čelo směřující ze svahu bude jen pro cestující a prosklené až k podlaze. Maketa 1:25 tu bude ve výloze k vidění až do jara příštího roku.
Naprostou novinkou budou dva důležité světelné efekty. Při potkávání na křížení trati uprostřed vrchu jeden vůz mrkne na druhý, ten druhý se zase začervená. Jsme přece na Petříně a ten patří zamilovaným. Který vůz bude vysílat zamilované signály a který se bude rdít, to se dozví cestující až v okamžiku milostného roztoužení při setkání obou kabin.
Rekonstrukcí projde i dolní stanice lanovky. Už proto, že nové kabiny budou příjemně bezbariérové. Revize se dočká také trať. Jak známo, svah pražského kopce je nestabilní a už jednou kvůli sesuvu půdy dlouhé roky nejezdila.
Lanovka 2026
|