Stojím u vchodu do stanice petřínské lanovky, kde mám sraz s designérkou Annou Marešovou. Jako náplava jsem ještě nikdy touto lanovkou nejela a ani k ní nemám extra vztah, logicky. Právě proto mi nedošlo, že v pátek odpoledne se asi nerozhodneme pouze já a Marešová, že se vyvezeme až na samý petřínský vrchol.
Ostatní však, na rozdíl od nás, se ale asi jen chtěli pokochat výhledem na bezoblačnou Prahu, kdežto my jsme si chtěly popovídat o plánovaném designu nové lanovky, za jejímž návrhem Marešová a její tým stojí.
Technický stav nic moc
„Tady vidíte tu současnou lanovku, která bude za tři minuty vyjíždět směrem na Petřín,“ říká mi Marešová na mostě pár metrů od stanice Újezd poté, co jsme se rozhodly jízdu lanovkou vynechat.
Výletní tramvaj
|
„Snažili jsme se navázat na to, co tady je, protože lanovka je tu řadu let a přímo tato podoba pochází z roku 1985, podvozek pak z roku 1932,“ vysvětluje designérka a dodává, že právě technický stav lanovky, který není úplně ideální, byl důvodem naplánované výměny.
„Když jsem zjistila, že bude soutěž na lanovku, tak mi to přišlo škoda, protože ta současná má dobrý vibe. A jak se později ukázalo, stejný názor má i řada Pražanů, kteří mají k lanovce vztah,“ popisuje Marešová. Za úkol si proto její designérský tým vytyčil přinést technologicky špičkovou lanovku, která ale bude mít zachovalou atmosféru ze současné podoby. „Zachovat chceme určitě subtilnost vozu, zároveň střídmost, tedy že když do lanovky vejdete, není překombinovaná. Zároveň jsme ji chtěli obnažit, aby z ní bylo co nejvíc vidět, takže bude mít prosklený strop včetně oddílů,“ říká designérka. Najednou se lanovka rozjíždí nahoru. „Ve chvíli, kdy budete stát přesně na tomto mostě, uvidíte díky proskleným stropům i přímo do lanovky. A naopak jedinci v lanovce při výjezdu nahoru uvidí Prahu i skrze zmiňovaný strop,“ míní Marešová.
Sranda navíc
„Teď nastává přesně ten moment, kdy se potkávají dvě lanovky. Zde jedna na druhou mrkne a ta zčervená. Většinou totiž ta jedna na druhou čeká a lidi z lanovek na sebe koukají, že vlastně nevědí, co se děje, takže se to úplně nabízelo. A navíc, nikdy nebudete vědět, která je ta, co mrká, a ta, co zčervená. Můžete si říct: Zamiluje se do mě někdo nebo se zamiluju já? Je to ještě sranda navíc,“ komentuje Marešová. Podle ní se tým soustředil mimo jiné na výhled z lanovky. „Nechtěli jsme udělat design, který by byl extrémně výrazný. Je nutné počítat s tím, že návrh lanovky sice nějak modelově vypadá, ale úplně jiný efekt vznikne s lidmi uvnitř. Ti se tam musí cítit příjemně. Jde o ten zážitek,“ dodává Marešová. Při návrhu se dala přednost udržitelnosti lanovky před trendy. Do provozu by měla být uvedena za dva roky.
K tématu intimity nabízí cestuProduktová designérka Anna Marešová má za sebou návrhy výletní tramvaje pro Prahu T3 Coupé a petřínské lanovky. Kromě designu veřejné dopravy je mimo jiné zakladatelkou značky intimních pomůcek pro ženy Whoop·de·doo. V rozhovoru pro Metro prozradila, jak vnímá intimitu a sex či zda je těžké prorazit v erotickém průmyslu. Jsou témata s intimními a erotickými pomůckami v Česku stále tabu? Jaké například? Musela jste si někdy obhajovat to, že pracujete v sektoru s erotickými pomůckami? Co pro vás znamená sex a intimita? Je podle vás těžké prorazit v erotickém průmyslu? Zažila jste pocit, že je něco nefér jen proto, že jste žena? |