metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 23 °C

Čtvrtek 23. května 2024. Svátek má Vladimír

Díky nové lanovce se možná také zamilujete, říká s úsměvem designérka Anna Marešová

  5:00
Produktová designérka Anna Marešová má za sebou návrhy výletní tramvaje pro Prahu T3 Coupé a petřínské lanovky. Kromě designu veřejné dopravy je mimo jiné zakladatelkou značky intimních pomůcek pro ženy Whoop·de·doo.

Další 1 fotografie v galerii
Anna Marešová vystudovala produktový design na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. | foto: LENKA BUKAČOVÁ

Stojím u vchodu do stanice petřínské lanovky, kde mám sraz s designérkou Annou Marešovou. Jako náplava jsem ještě nikdy touto lanovkou nejela a ani k ní nemám extra vztah, logicky. Právě proto mi nedošlo, že v pátek odpoledne se asi nerozhodneme pouze já a Marešová, že se vyvezeme až na samý petřínský vrchol.

Ostatní však, na rozdíl od nás, se ale asi jen chtěli pokochat výhledem na bezoblačnou Prahu, kdežto my jsme si chtěly popovídat o plánovaném designu nové lanovky, za jejímž návrhem Marešová a její tým stojí.

Nová lanovka na Petřín, která je Pražany i turisty velmi oblíbená, bude koketně mrkat a červenat se.

Technický stav nic moc
„Tady vidíte tu současnou lanovku, která bude za tři minuty vyjíždět směrem na Petřín,“ říká mi Marešová na mostě pár metrů od stanice Újezd poté, co jsme se rozhodly jízdu lanovkou vynechat.

Výletní tramvaj

  • Designérka Marešová v roce 2018 představila výletní tramvaj T3 Cou- pé, kterou navrhla pro Dopravní podnik hlavního města Prahy.
  • Tato tramvaj byla následně oceněna nejprestižnější cenou Red Dot 2019.
  • V roce 2021 přibylo i nejvyšší ocenění Gold v rámci German Design Award 2021.
  • Při své tvorbě se inspirovala vzhledem původní tramvaje T3 a doplnila ji o moderní technologie a designové prvky.
  • Na návrhu se podílel designér Tomáš Chludil a grafický designér a autor loga Jiří Toman.
  • Pro T3 Coupé vznikly i unikátní uniformy pro řidiče a obsluhu, které navrhl designér Česlav Jaroš.
  • Unikátní českou tramvaj si lze pronajmout k zážitkovým a komerčním jízdám.

„Snažili jsme se navázat na to, co tady je, protože lanovka je tu řadu let a přímo tato podoba pochází z roku 1985, podvozek pak z roku 1932,“ vysvětluje designérka a dodává, že právě technický stav lanovky, který není úplně ideální, byl důvodem naplánované výměny.

„Když jsem zjistila, že bude soutěž na lanovku, tak mi to přišlo škoda, protože ta současná má dobrý vibe. A jak se později ukázalo, stejný názor má i řada Pražanů, kteří mají k lanovce vztah,“ popisuje Marešová. Za úkol si proto její designérský tým vytyčil přinést technologicky špičkovou lanovku, která ale bude mít zachovalou atmosféru ze současné podoby. „Zachovat chceme určitě subtilnost vozu, zároveň střídmost, tedy že když do lanovky vejdete, není překombinovaná. Zároveň jsme ji chtěli obnažit, aby z ní bylo co nejvíc vidět, takže bude mít prosklený strop včetně oddílů,“ říká designérka. Najednou se lanovka rozjíždí nahoru. „Ve chvíli, kdy budete stát přesně na tomto mostě, uvidíte díky proskleným stropům i přímo do lanovky. A naopak jedinci v lanovce při výjezdu nahoru uvidí Prahu i skrze zmiňovaný strop,“ míní Marešová.

Sranda navíc
„Teď nastává přesně ten moment, kdy se potkávají dvě lanovky. Zde jedna na druhou mrkne a ta zčervená. Většinou totiž ta jedna na druhou čeká a lidi z lanovek na sebe koukají, že vlastně nevědí, co se děje, takže se to úplně nabízelo. A navíc, nikdy nebudete vědět, která je ta, co mrká, a ta, co zčervená. Můžete si říct: Zamiluje se do mě někdo nebo se zamiluju já? Je to ještě sranda navíc,“ komentuje Marešová. Podle ní se tým soustředil mimo jiné na výhled z lanovky. „Nechtěli jsme udělat design, který by byl extrémně výrazný. Je nutné počítat s tím, že návrh lanovky sice nějak modelově vypadá, ale úplně jiný efekt vznikne s lidmi uvnitř. Ti se tam musí cítit příjemně. Jde o ten zážitek,“ dodává Marešová. Při návrhu se dala přednost udržitelnosti lanovky před trendy. Do provozu by měla být uvedena za dva roky.

K tématu intimity nabízí cestu

Produktová designérka Anna Marešová má za sebou návrhy výletní tramvaje pro Prahu T3 Coupé a petřínské lanovky. Kromě designu veřejné dopravy je mimo jiné zakladatelkou značky intimních pomůcek pro ženy Whoop·de·doo. V rozhovoru pro Metro prozradila, jak vnímá intimitu a sex či zda je těžké prorazit v erotickém průmyslu.

Jsou témata s intimními a erotickými pomůckami v Česku stále tabu?
Nejsem to asi schopna úplně posoudit, protože se v tom prostředí nacházím každý den. Ale překvapuje mě, že se ještě občas najdou lidi, kteří to neznají a reagují úsměvně. Čím dál tím víc si říkám, jak je fajn, že design může toto tabu prolomit. Mám kamarády, kteří mě rádi představují se slovy: „To je moje kamarádka a vyrábí vibrátory.“ Ale když pak ukážu svou práci, dotyční reagují velmi pozitivně třeba tím, že se jim moje návrhy líbí.

Jaké například?
Třeba menstruační kalíšek. Spousta zákaznic se mi přiznala, že by ho nepoužívala, ale že ten můj je tak hezký, až mu dala šanci. A jsou spokojené dodnes.

Musela jste si někdy obhajovat to, že pracujete v sektoru s erotickými pomůckami?
Kdybych měla pocit, že musím, tak asi ano. Ale přistoupila jsem k tomu s tím, že to tak prostě je, a tohle téma jsem si vědomě zvolila. Nestydím se za to, jsem s tím naprosto v pohodě.

Co pro vás znamená sex a intimita?
Pro mě to je oblast, jež je nedílnou součástí života, a je potřeba ji mít správně nastavenou. Erotický průmysl hodně spadá do toho vulgarismu, přijde mi, že to posléze degraduje ženství. Se svou značkou nabízím nějakou cestu, která je pro mě příjemná, a přesně tak vnímám intimitu. Mělo by to být něco, o čem se dá přirozeně mluvit, a zároveň je to součást života, jedna z těch příjemnějších. Svými produkty se dotýkám i citlivějších témat, například gynekologických problémů.

Je podle vás těžké prorazit v erotickém průmyslu?
Samozřejmě je to zajímavé pro public relations, ale obchodně to není úplně snadný artikl. Nejsme klasický produkt a nechceme jej dávat do klasických sexshopů. Třeba z on-line marketingu je to velmi tvrdý oříšek, protože nemůžeme třeba propagovat komerčně na sociálních sítích vibrátory ani venušiny kuličky, i když jsou skvělé na posílení pánevního dna, protože je to erotický průmysl.

Zažila jste pocit, že je něco nefér jen proto, že jste žena?
Dlouho jsem o tom nepřemýšlela, ale když budu upřímná, tak ano. Ve škole jsem musela makat víc než kluci a myslím, že to bylo proto, že jsem holka, design je přece víc pro kluky. Na druhou stranu jsem za to ráda, protože mě to neskutečně posunulo. Ale určitě byly situace, které, kdybych byla muž, bych možná zvládla s větším nadhledem.

Autor: Tereza Šimurdová Metro.cz

Hlavní zprávy

Aktivní zálohy jsou dril, ale není to vyloženě mazácká vojna, říká restauratér Jiří Panuška

vydáno 22. května 2024  15:57

Vzdát se komfortu, nebýt jen individualitou, ale i součástí celku, mít dobrou fyzičku, ale i řádnou psychickou odolnost. Takové jsou podmínky, aby se z...  celý článek

Stěny koupelny ze skla byly v minulosti zcela nemyslitelné, říká architektka Jiřičná

vydáno 22. května 2024  11:00

„Většinu života se člověk účastní nejrůznějších soutěží a většinu jich prohrává,“ říká velice upřímně světoznámá architektka, která do českého prostředí...  celý článek

Veduta z roku 1829 ukazuje čilý život na Jiřském náměstí na Pražském hradě

vydáno 22. května 2024  5:00

Projekt Miluju Prahu a deník Metro v pravidelném seriálu vybírají nejkrásnější pražské veduty. Znáte sochu plnou hříchů? A víte, kde stála původně?  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek