metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Dalších 17 fotografií v galerii
Podoba nové rychlodráhy | foto: www.praha-kladno.cz

Ministerstvo definitivně schválilo spojení na pražské letiště

  7:50
Ministerstvo dopravy definitivně schválilo podobu železničního spojení na pražské letiště. Přestavba nynějšího spojení na plně elektrifikovanou dvoukolejnou trať má vyjít na 19,5 miliardy korun. V tiskové zprávě to včera uvedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Trať povede z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Poté preferuje úřad mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést trať částečně v tunelu a dále do Kladna, za zastávkou Praha - Ruzyně má být odbočka na letiště.

Tuto variantu jako nejvhodnější možné řešení prezentoval už před měsícem ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na setkání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Vybraná varianta nicméně naráží na nesouhlas vedení radnice šesté městské části, která požaduje, aby budoucí mnohem více frekventovaná trať vedla přes tuto městskou část tunelem. Tato varianta by ale byla podle Ťoka o 3,5 miliardy korun dražší.

„Chápu přitom potřeby Prahy 6 a chci jí vyjít vstříc, zároveň ale musíme obhájit ekonomickou efektivitu stavby, jinak nepůjde z evropských fondů financovat,“ řekl Ťok. S prvními částmi stavby by se mohlo začít za tři roky.

Na letiště do půl hodiny

Tratí by během dopravní špičky mohlo projet šest párů vlaků, z centra města na letiště by se měl cestující dostat do 27 minut, uvedla SŽDC. Výsledná podoba spojení vychází ze studie efektivity, kterou prováděla právě správa železnic. Podle ní by alternativní napojení letiště metrem nemělo dostatečnou kapacitu a naopak tramvaj by na letiště jela výrazně déle a byla by pomalejší než autobusové spojení, které na letiště v současnosti jezdí.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už přes rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení. Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na Hlavním nádraží.

Komentáře

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

vydáno 29. dubna 2024  4:52

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje se Pepa. Netypický kromě barvy je i jeho domov, který má...  celý článek