metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 12 °C

Čtvrtek 29. února 2024. Svátek má Horymír

Dalších 8 fotografií v galerii
První ženy (1915) | foto: Archiv DPP

Muži museli na frontu, v tramvajích je nahradily ženy. Je to už 105 let

  7:23
První průvodčí-ženy nastoupily do práce 1. prosince 1915.

Dopravní podnik se v období první světové války potýkal s nedostatkem personálu, a to především v provozu tramvají. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají. „I tak ale stále chyběli zaměstnanci potřební k jejich každodennímu provozu, především průvodčí. Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městě a k odvozu komunálního odpadu na skládku,“ říká pro Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Průvodčí ve vozovně Libeň (1949)

Největší pražský dopravce si právě dnes připomíná 105. výročí od chvíle, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy poprvé objevily ženy. První průvodčí-ženy tramvaje ze zmíněných důvodů totiž nastoupily do práce 1. prosince 1915. „Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Vídeň, Berlín i Drážďany řešily nedostatek mužů stejně. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno osm set mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích čtyři sta žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ dodává vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Konduktérky ve vozovně Strašnice (1916)

Na tehdejší dobu šlo o poměrně riskantní krok. Práce průvodčích na začátku 20. století rozhodně nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. „I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na základě kterého mělo být přijato deset až dvanáct žen ve věku mezi dvaceti a třiceti lety, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat třicet haléřů za hodinu. Zájem o práci předčil všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. Právě 1. prosince 1915 z nich potom po absolvování výcvikového kurzu do práce nastoupilo prvních čtyřicet,“ vypočítává Řehková.

Zpráva ze října 1938

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen-průvodčích. Dopravní podnik se jim za jejich službu odměnil tím, že po jejím skončení vrátil muže do služby a ženy propustil. Všechny tyto ženy přišly o práci k 1. dubnu 1920. Ironií je, že se ženy znovu v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války. Tedy v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1377. „Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely,“ uzavírá Řehková. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Orientační běžci se při Adamovském sprintu popasují s kopcovitým terénem

vydáno 29. února 2024

Čtyřapůltisícové město v úzkém údolí řeky Svitavy, odkud po obou stranách strmě stoupají stráně vzhůru – tak lze nejlépe popsat Adamov, který za svůj...  celý článek

Pokaždé se těším na emoce v sále, říká výkonná ředitelka ČFTA Tereza Rychnovská

vydáno 28. února 2024  20:00

V sobotu 9. března budou v přímém přenosu České televize předány filmové ceny Český lev. Podle čeho se vybírají nejen moderátor a hudebníci a jak dlouho...  celý článek

Hluk a tma. Vlezli jsme do metra D. Pod Pankrácí se pracuje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu

GALERIE
vydáno 28. února 2024  14:40

Nepříjemný pravidelný zvuk se rozléhá tunelem. Vydává ho couvající bagr. Kravál je to opravdu pronikavý. Musí být. V hlučném prostředí stavby metra to ani...  celý článek

V kostele na Malé Straně straší. Řádí tu vdova a mnich, co jej vozí bezhlaví kozlové v kočáře

vydáno 28. února 2024  11:00

Mezi ulicemi Říční, Všehrdova a Besední na samém okraji Malé Strany zůstal poněkud pozapomenutý Malostranský špitál. Spolu se středověkým kostelíkem,...  celý článek