metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 23 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav
Vizualizace terminálu letiště v Mošnově | foto: Moravskoslezský kraj

Nejmenší, zato první. Ostrava bude mít vlakové spojení s letištěm

  8:00
Taxík, nebo autobus? Už od příštího dubna budou mít Ostraváci další možnost cestování na letiště, a to pomocí vlaků. Mnohonásobně vytíženější letiště v Praze si na tento luxus počká ještě asi šest let, Brno dokonce patnáct.

Nemít spojení vlaků z centra z mezinárodním letištěm je ve většině evropských metropolí nemyslitelné. Česko se trendu začíná blížit, trochu paradoxně tou první vlaštovkou ale nebude letiště v Praze, nýbrž letiště Leoše Janáčka v Ostravě.

Denně má k letišti pendlovat asi 18 vlaků

Potřebují vlaky?

Počty odbavených pasažérů v roce 2013 a termín, kdy by vlaky měly na letištích zastavovat

  • Praha: 10 974 196. Kolem roku 2020
  • Brno: 463 023. Do roku 2030
  • Ostrava: 259 167. Už v dubnu 2015

Mošnovské letiště se stane prvním v zemi, kam přímo z města povedou také vlaky. Denně má k tamnímu vzdušnému přístavu od příštího dubna pendlovat asi 18 vlaků, a to i přesto, že letiště denně odbaví v průměru jen asi 700 osob. Oproti tomu ruzyňské letiště v Praze, které odbaví ročně 40krát více pasažérů, si na vlaky bude muset počkat ještě několik let. Čeká se totiž na elektrifikaci dvojkolejky z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. „Stavby se realizují postupně - oprava Masarykova nádraží, Negrelliho viadukt, trať od Holešovic přes Prahu a úseky od Kladna…,“ vypočítává Jakub Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty s tím, že samotná odbočka půjde až mezi posledními. „Termín 2020 je zatím stále ve hře,“ dodává Ptačinský.

Také Brno má svůj plán napojení na letiště pomocí nové vysokorychlostní tratě ve směru na Ostravu. Cestující se ale k terminálu – a to zhruba asi až za 15 let – zřejmě projdou. Záležet totiž bude na tom, zda se přestěhuje hlavní nádraží. „Pokud se odsune z centra, trať by vedla dále od letiště a od vlakové zastávky k letištní hale by se chodilo skoro kilometr, což by bylo velmi nepohodlné,“ sdělil Metro.cz dopravní geograf Martin Robeš. Pokud by nádraží v centru Brna zůstalo, vlaky by pak měly stavět zhruba 200 metrů od odbavovací haly. Sám ředitel letiště se ale už dříve nechal slyšet, že při současné vytíženosti letiště považuje vlaky za zbytečné.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Opavský chrám získal část žeberní kosti Karla I., relikvii přivítá bohoslužba

vydáno 28. dubna 2024  17:02

Nejprve zkompletovat a připevnit ke zdi plochý sloup, jenž ji bude podpírat, a na ten pak umístit reliéfní plastiku posledního císaře rakousko-uherského a...  celý článek