metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Někteří zakrývači registračních značek vozí jídlo i izolepu

  7:05
Dámské kalhotky, listy stromů, hroudy bahna, za auto přistrčené popelnice, sloupky nebo chytře umístěný kousek černé lepicí pásky. To jsou způsoby, jak se takzvaní zakrývači vyhýbají pokutám za nezaplacené parkovné. Zóny placeného stání jsou totiž většinou kontrolované nikoliv strážci zákona, ale především chytrým autíčkem s kamerami na střeše. A to „vylepšené“ espézetky buďto vůbec nepřečte, nebo je rozšifruje špatně. To se nejspíš stalo i u vozidla platformy Dáme jídlo (viz foto). „Nemáš parkovačku a chceš parkovat na modrý? Nevadí! Stačí přelepit značku,“ komentovala na Facebooku úkaz vyfocený v jedné z uliček Prahy 1 Veronika Kramplová.
Stačí páska a čísla jsou jiná. | foto: Veronika Kramplová

Deník Metro se obrátil na vedení společnosti Dáme jídlo s dotazem, zda je zakrývání značek v zónách placeného stání běžnou praxí jejich kurýrů. Podle výkonného ředitele společnosti Filipa Fingla tomu tak není. „Parkovat v souladu s předpisy je součástí správného výkonu práce kurýra. O tom jsou naši kurýři informováni v rámci svého povinného vstupního školení, kde se seznámí také s obsahem Kodexu kurýra. Ten při své práci pro Dáme jídlo musí každý dodržovat. Pokud se s vámi popisovaným jednáním setkáme, je to samozřejmě s konkrétním kurýrem řešeno. V případě opakovaných problémů je pak s kurýrem ukončena spolupráce,“ vysvětluje pro deník Metro Fingl.

O všem, co se v Praze děje, víte nejlíp vy čtenáři. Deník Metro proto před časem na svých stránkách žádal, ať nám zašlete zkušenosti se zakrývači v okolí vašeho bydliště. Reakcí se sešlo několik. Podle čtenáře Jakuba Stránského si ve velkém schovávají řidiči své espézetky na sídlišti na Dědině. „S autozakrývači mám zde velkou zkušenost. U nás v ulici často parkují lidé čumákem auta na druhou stranu,“ popisuje čtenář s tím, že mají přitom zadní espézetku pravidelně zamazanou bahnem. „Nechápu a nerozumím vůbec tomu, co to je za nový trend parkovat tímto způsobem. Jsou snad řidiči líní parkovat jako všichni ostatní? Nebo je to úmysl?“ diví se Stránský.

Své zkušenosti se sousedem zakrývačem nám popsal i čtenář Vlastimil Chvál, který bydlí kousek od metra Skalka. „Soused neustále zakrývá. Teď to dotáhl k dokonalosti – dolepil SPZ černou izolačkou. Takže z 3 je 8. Ale alespoň to auto používá. Podle mě je mnohem horší, když lidé auta vůbec nepoužívají,“ popisuje čtenář s tím, že by mohlo být ještě hůře. „Někteří řidiči stojí celé měsíce na stejném místě. A s příchodem modrých zón se problém ještě prohloubil. Rodiny mají několik aut a používají jedno, aby nepřišli o ostatní místa před domem,“ píše Chvál.

Svou zkušenost popsal také čtenář Miroslav Kulhavý. Kolem metra Strašnická je podle něj stání vozidel možné bezplatně, a to nejen tehdy, pokud si v zónách přikryjete registrační značku. Ale také na místním vyhrazeném parkovišti K+R. Řidič by se zde měl zdržet maximálně pět minut. Reálně zde však podle Kulhavého parkují někteří někdy i celý den.

Šmírovací autíčko

  • Kontrola špatného parkování v zákazech, poškozené dopravní značení i množství výtluků v ulicích. To jsou věci, které by podle čtenářů Metra měla monitorovací auta s kamerami také kontrolovat. Ta nová to již budou umět.
  • Auta společnosti Iterait nahradí ta současná od firmy Eltodo koncem března. Vozy s kamerami mají nově kontrolovat nejen parkování, ale i stav silnic.
  • „Dnes se v Praze monitoruje dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání. Hledali jsme společnost, která bude schopná zajistit nejenom dohled nad parkováním v zónách, ale umožní technologii využít i ke komplexnímu monitoringu silnic a jejich stavu,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
  • Před vyhlášením výběrového řízení se konaly předběžné tržní konzultace se sedmi firmami. Do samotného výběrka se pak přihlásily čtyři. Absolutně nejvyšší váhu mělo v hodnocení podle Technické správy komunikací prokázání funkčnosti a kvality systémů v praxi.
  • Všechny čtyři společnosti v rámci funkčních testů monitorovaly vymezené území Prahy, kde se monitorovalo zhruba 3500 automobilů. Tyto testy probíhaly v denních i nočních hodinách. 
  • Celý proces současně sledoval dron pro přesné zachycení situace na ulici a konkrétních pozic monitorovaných vozidel. 
  • Dvěstě milionů korun budou hlavní město stát služby firmy Iterait, která za tuto částku bude čtyři roky monitorovat pražské ulice. Nabídky od dalších účastníků řízení byly v rozmezí od čtyř do šesti set milionů korun.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek