metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 10 °C

Úterý 5. března 2024. Svátek má Kazimír
Stačí páska a čísla jsou jiná. | foto: Veronika Kramplová

Někteří zakrývači registračních značek vozí jídlo i izolepu

  7:05
Dámské kalhotky, listy stromů, hroudy bahna, za auto přistrčené popelnice, sloupky nebo chytře umístěný kousek černé lepicí pásky. To jsou způsoby, jak se takzvaní zakrývači vyhýbají pokutám za nezaplacené parkovné. Zóny placeného stání jsou totiž většinou kontrolované nikoliv strážci zákona, ale především chytrým autíčkem s kamerami na střeše. A to „vylepšené“ espézetky buďto vůbec nepřečte, nebo je rozšifruje špatně. To se nejspíš stalo i u vozidla platformy Dáme jídlo (viz foto). „Nemáš parkovačku a chceš parkovat na modrý? Nevadí! Stačí přelepit značku,“ komentovala na Facebooku úkaz vyfocený v jedné z uliček Prahy 1 Veronika Kramplová.

Deník Metro se obrátil na vedení společnosti Dáme jídlo s dotazem, zda je zakrývání značek v zónách placeného stání běžnou praxí jejich kurýrů. Podle výkonného ředitele společnosti Filipa Fingla tomu tak není. „Parkovat v souladu s předpisy je součástí správného výkonu práce kurýra. O tom jsou naši kurýři informováni v rámci svého povinného vstupního školení, kde se seznámí také s obsahem Kodexu kurýra. Ten při své práci pro Dáme jídlo musí každý dodržovat. Pokud se s vámi popisovaným jednáním setkáme, je to samozřejmě s konkrétním kurýrem řešeno. V případě opakovaných problémů je pak s kurýrem ukončena spolupráce,“ vysvětluje pro deník Metro Fingl.

O všem, co se v Praze děje, víte nejlíp vy čtenáři. Deník Metro proto před časem na svých stránkách žádal, ať nám zašlete zkušenosti se zakrývači v okolí vašeho bydliště. Reakcí se sešlo několik. Podle čtenáře Jakuba Stránského si ve velkém schovávají řidiči své espézetky na sídlišti na Dědině. „S autozakrývači mám zde velkou zkušenost. U nás v ulici často parkují lidé čumákem auta na druhou stranu,“ popisuje čtenář s tím, že mají přitom zadní espézetku pravidelně zamazanou bahnem. „Nechápu a nerozumím vůbec tomu, co to je za nový trend parkovat tímto způsobem. Jsou snad řidiči líní parkovat jako všichni ostatní? Nebo je to úmysl?“ diví se Stránský.

Své zkušenosti se sousedem zakrývačem nám popsal i čtenář Vlastimil Chvál, který bydlí kousek od metra Skalka. „Soused neustále zakrývá. Teď to dotáhl k dokonalosti – dolepil SPZ černou izolačkou. Takže z 3 je 8. Ale alespoň to auto používá. Podle mě je mnohem horší, když lidé auta vůbec nepoužívají,“ popisuje čtenář s tím, že by mohlo být ještě hůře. „Někteří řidiči stojí celé měsíce na stejném místě. A s příchodem modrých zón se problém ještě prohloubil. Rodiny mají několik aut a používají jedno, aby nepřišli o ostatní místa před domem,“ píše Chvál.

Svou zkušenost popsal také čtenář Miroslav Kulhavý. Kolem metra Strašnická je podle něj stání vozidel možné bezplatně, a to nejen tehdy, pokud si v zónách přikryjete registrační značku. Ale také na místním vyhrazeném parkovišti K+R. Řidič by se zde měl zdržet maximálně pět minut. Reálně zde však podle Kulhavého parkují někteří někdy i celý den.

Šmírovací autíčko

  • Kontrola špatného parkování v zákazech, poškozené dopravní značení i množství výtluků v ulicích. To jsou věci, které by podle čtenářů Metra měla monitorovací auta s kamerami také kontrolovat. Ta nová to již budou umět.
  • Auta společnosti Iterait nahradí ta současná od firmy Eltodo koncem března. Vozy s kamerami mají nově kontrolovat nejen parkování, ale i stav silnic.
  • „Dnes se v Praze monitoruje dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání. Hledali jsme společnost, která bude schopná zajistit nejenom dohled nad parkováním v zónách, ale umožní technologii využít i ke komplexnímu monitoringu silnic a jejich stavu,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
  • Před vyhlášením výběrového řízení se konaly předběžné tržní konzultace se sedmi firmami. Do samotného výběrka se pak přihlásily čtyři. Absolutně nejvyšší váhu mělo v hodnocení podle Technické správy komunikací prokázání funkčnosti a kvality systémů v praxi.
  • Všechny čtyři společnosti v rámci funkčních testů monitorovaly vymezené území Prahy, kde se monitorovalo zhruba 3500 automobilů. Tyto testy probíhaly v denních i nočních hodinách. 
  • Celý proces současně sledoval dron pro přesné zachycení situace na ulici a konkrétních pozic monitorovaných vozidel. 
  • Dvěstě milionů korun budou hlavní město stát služby firmy Iterait, která za tuto částku bude čtyři roky monitorovat pražské ulice. Nabídky od dalších účastníků řízení byly v rozmezí od čtyř do šesti set milionů korun.

Komentáře

Hlavní zprávy

První sirkárna v Sušicích? Ne, vznikla v pražském Karlíně, tvrdí filumenisté

vydáno 5. března 2024  4:12

Filumenie je sběratelský obor věnovaný hlavně sbírání zápalkových nálepek, ale také související dokumentace, stojánků na zápalky a dalších s tím spojených...  celý článek

Vědmy mají konkurenci. Věštit už umí také umělá inteligence a nemýlí se

vydáno 4. března 2024  12:00

V současném digitálním světě se umělá inteligence (AI) zarývá čím dál více do kůže společnosti.  celý článek

Říkáte, že žijete zdravě? Opravdu? Vaše lednička prozradí celou pravdu

vydáno 4. března 2024  6:00

O nedostatek pacientů se nemusejí bát v Česku kardiologové, odborníci na alkoholismus, plicní specialisté a také obezitologové. Přitom jejich zaměření...  celý článek

Svědkové minulosti. Mizejí poštovní schránky, vypařily se taky tradiční trafiky

PRAHA? AHA!
vydáno 3. března 2024  11:03

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek