Pražští řidiči byli vždy kreativní. Když proto hlavní město začalo zavádět před pár lety zóny placeného stání kontrolované nejen strážníky, ale především chytrým autíčkem s kamerami na střeše, začali své espézetky různě maskovat. Takzvaní zakrývači tak činí dodnes, aby unikli pokutě za nezaplacené parkovné.
„Pokud v modré zóně nebydlíte, stojí roční parkování přes třicet tisíc korun. A tak se zakrývání značek jistě mnohým vyplácí. Co když ale nejsem žádný hříšník a registrační značku mi zamazal bahnem či zakryl popelnicí někdo jiný? Musím také zaplatit pokutu?“ ptá se deníku Metro čtenář Jindřich, jenž si nepřál uvést celé jméno.
Listy ze stromů, dámské kalhotky, roušky, za auto přistrčené popelnice, sloupky nebo omylem zabouchnutá šála, jež visí z kufru přímo přes značku. Odpůrci placení parkovacích zón umějí být velmi kreativní. Monitorovací vozidla společnosti Eltodo sbírají každý den data, která se ukládají do počítače. Ta se pak automaticky zanesou do systému a muži zákona s nimi mohou pracovat hned následující den.
„Strážníci na místě řeší problémy v zónách placeného stání především na základě oznámení. V případě, že se v rámci hlídkové činnosti setká strážník s případem překryté nebo chybějící registrační značky, oprávněnost parkování prověřuje v druhé části vozu, kde zpravidla k přelepování či překrývání nedochází,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí strážníků Irena Seifertová.
Výzva. Znáte zakrývače? A mohli bychom ho vidět?
|
Případný přestupek – neoprávněné stání v zóně placeného stání, se pak podle ní vždy řeší standardním způsobem. „Buďto nařídí odtah vozidla, nechá přiložit takzvanou botičku, či podezření na přestupek oznámí příslušnému správnímu orgánu,“ dodává Seifertová.
Přestupek za zakrytí značky řeší ve správním řízení až radnice, pokud ovšem dostane od strážníků záznam. Ale i tehdy je dokazování těžké. Řidič se podle tiskového odboru strážníků může bránit tím, že listí se na značku přilepilo samo, že popelnici mu před SPZ postavil někdo cizí. „Za městskou policii evidujeme pouze jednotky případů překrytých či přelepených značek. Počítáme jak odhalené případy při vlastní činnosti, tak případy, kdy jim bylo toto oznámeno občany,“ doplňuje pro deník Metro Seifertová.
Se zakrývači registračních značek aut mají své zkušenosti i státní policisté. Ti řešili dokonce i situace, ve kterých hříšníci celé značky schovali za odjímatelné látkové obdélníky opatřené suchým zipem.
Podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského však policisté zakrývače neházejí do jednoho pytle. „Tato podezření z přestupkového jednání jsou s každým řidičem řešena individuálně a záleží na uvážení policistů, zda je vyřeší takzvaně domluvou na místě, nebo příkazem na místě, tedy blokovou pokutou,“ popisuje typickou situaci Rybanský. Pokud přestupce s uložením příkazu na místě nesouhlasí, policisté věc podobně jako strážníci následně oznamují příslušnému správnímu orgánu k dořešení.
Kolik neukázněných řidičů skončilo v poslední době před úředníky a jak vysoké pokuty padly? Tento údaj se deníku Metro získat nepodařilo. Kolik zakrývačů následně ještě i s úřady řeší, že registrační značku neměli čitelnou záměrně, netuší ani Rybanský. Na tuto problematiku totiž neexistují statistiky.