metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 19 °C

Úterý 8. října 2024. Svátek má Věra

Práci jsme tehdy odvedli zázračnou, říká projektant Barrandovského mostu

  5:27
Od svého úplného otevření v roce 1988 Barrandovský most neprošel žádnou rozsáhlou rekonstrukcí. V současnosti se proto potýká s velkým množstvím viditelných i veřejnosti skrytých závad. Brutalistní monument a bezesporu nejfrekventovanější most v Praze se proto po loňských a předloňských opravách pilířů dočká i oprav vrchní konstrukce. Na to, aby vše proběhlo hladce, dohlédne i původní projektant takzvaného Barranďáku Jan Růžička. „Potíže jsme při stavbě mostu měli například s nedostatkem materiálů, které nešly za socialismu sehnat. A proč je třeba jej opravovat? To je prosté. Do Barrandovského mostu nám zatéká,“ říká pro deník Metro Růžička.

Další 1 fotografie v galerii
Projektant Jan Růžička | foto: Metro.czMetro.cz

Jak vzpomínáte na stavbu mostu?
Bylo to napínavé po všech stránkách. Po stránce projekční například proto, že most není nikde pravidelný. Stavět se proto musel takzvaně na skruži. To znamenalo de facto zabednit celé údolí a most do připravených forem a bednění odlít. To se týká nejen mostu, ale i nájezdových ramp.

Vaše dílo se dlouho neopravovalo. Mrzí vás to?
Je mi to líto. Když jsme ho v roce 1983 stavěli, snažili jsme se dát do toho to vůbec nejlepší, co jsme tenkrát měli k dispozici. Jen pro představu, některé materiály jsme vozili z Belgie. To byl za socialismu opravdu zázrak. Tehdy byl problém sehnat kvalitní izolace i cement. Asfalt byl špatný a lámal se. Kdybychom to ale tehdy neudělali kvalitně, kompletní oprava se nedělá dnes, ale už před patnácti lety.

Jakou roli přesně jste při stavbě mostu sehrál?
Původně jsem byl pouze projektant, ale postupně jsem začal dělat i stavební dozor. Už tehdy jsem byl hrdý na kvalitu betonu, do něhož nám ale dnes teče. A nosný prvek mostu – přepínací výztuž – navíc praská. Málokdo ví, že most pomáhali budovat také vojáci. Stavěli zmiňované podpůrné železné skruže a nosníky, do kterých se potom vylévaly pilíře mostu.

Barranďák je vaše největší dílo. Měl jste z práce na ikonické stavbě strach?
V pětadvaceti jsem byl mladý kluk, takže se od toho odvíjela i míra mého respektu. Dnes už bych si dal na některé věci větší pozor. Je potřeba dodat, že Barrandovský most není jen můj. Mostařů nás to projektovalo celkem šest. Jen na pilíře byla vyčleněna jedna osoba.

U mostu jsou betonové plastiky sochaře Josefa Klimeše. Jak nápad umístit je k mostu vznikl?
Na pravém břehu je to Rovnováha přezdívaná Červ dobyvatel. Na levém břehu jsou dvě betonové mísy. Tomuto dílu sloužícímu jako zastřešení schodiště se přezdívá Hroší lázeň, Vana pro hrocha nebo také Krmítko pro slony. Pan architekt Karel Filsak si tehdy přál, aby měl most svůj vlastní monument. Něco, pod čím si dají mladí rande a první hubičku. Pan Klimeš proto navrhl tato díla. Jestli je to účelné, toť samozřejmě otázka.

Barrandovský most je součástí Městského okruhu. Denně jej přejede asi 140 tisíc aut. Když se most projektoval, počítalo se s tímto vytížením?
Tehdy se počítalo se zátěží 70 až 80 tisíc vozidel. Nepočítali jsme s tím, že se Praha dostane do spojení s celou Evropou. To víte, socialismus.

Je něco, co se podle vás při stavbě Barranďáku vyloženě nepovedlo?
Takzvané černé izolační hmoty. Ty se tenkrát nevyráběly kvalitní, odešly a způsobily tím pádem stav, ve kterém most dneska je.

Most drží zmiňovaná předpjatá lana, která zajišťují jeho pevnost. Ta jsou uložena v trubkách. Jak je možné, že se dají vyměnit za provozu, aniž by most spadl?
To je prosté. Nejde o výměnu, ale doplnění. Ve zdech je taková komůrka, ve které jsou ocelové kabely. A ty se jednoduše doplní o další. Nová předpjatá lana ale budou umístěna v tukové lázni, která zabrání případné další korozi.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Wim Hof nemá žádnou metodu. A pokud myslíte, že ano, tak mi ji ukažte, tvrdí otužilec Mattuš

vydáno 8. října 2024  18:00

Wim Hof, popularizátor otužování a uctívaný guru, má problém. Vyplavalo na něj nařčení z násilností. Deník Metro oslovil muže, který má do zákulisí...  celý článek

Konec polyesteru. Dopravní podnik testuje mezi Pražany nové vylepšené uniformy

vydáno 8. října 2024  16:00

Zaměstnanci pražského dopravního podniku nafasovali zkušební sady nových uniforem. Proč na nich převládá modrá barva? Řidičky a řidiči autobusů a...  celý článek

Senioři a virtuální realita? Díky ní mohou být jeden den v Itálii, druhý na Tenerife

vydáno 8. října 2024  13:00

Možná spojení moderních technologií a seniorů může znít poněkud nevšedně, společnost Kaleido se ale tento stereotyp snaží bořit každým dnem. Firma využívá...  celý článek

Co s načatým životem? Budeme totiž žít o dvacet let déle než naši předci

vydáno 8. října 2024  5:00

Co lze stihnout za jeden lidský věk? Někdo říká, že záleží na intenzitě, jiný, že záleží na tom, kolik roků tady jsme. V letech 2015 až 2016 se dožilo v...  celý článek