Barrandovský most
Těžko mohl náš výčet začít něčím jiným. Denně tudy projede 144 tisíc aut. Stačí, aby se tu stal jeden karambol, a Jižní spojka stojí. Barrandovský most je jedna z hlavních dopravních tepen města. Zatímco loni se pracovalo na spodní části mostu, letos to bude jiná. Zahájení rekonstrukce na vrchní stavbě je předběžně naplánované na jaro, předpokládané dokončení všech prací je rok 2026. Během oprav by měl být na mostě vždy zachován provoz v režimu 2 + 2. Jinak řečeno doprava bude umožněna ve dvou pruzích v obou směrech po celou dobu rekonstrukce. Během zimní stavební přestávky by měl být provoz obnoven plně.
Strakonická ulice
S rekonstrukcí Barrandovského mostu souvisí také úpravy Strakonické. Ty začaly už loni. V rámci stavby dojde k rozšíření silnice o jeden jízdní pruh, který zajistí preferenci vozidel MHD. „Strakonická je vytížená výpadovka a z vyhrazeného jízdního pruhu pro MHD a záchranku tam budou těžit všichni účastníci silničního provozu,“ doufá náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Podle webu Technické správy komunikací by úpravy komunikace měly trvat do polovina července.
Nová linka metra
„Chybí už ‚jen‘ pravomocné stavební povolení. Věřím, že příští rok už stavbu zahájíme,“ tak komentoval loni v prosinci metro D radní Scheinherr. V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté bude pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu naváže úsek z Pankráce na náměstí Míru. V případě, že vše půjde hladce, bude nová linka hotová v roce 2029.
Tramvajový boom
O dost blíže je otevření jiných dopravních staveb. Vedení města dokonce hovoří o tramvajovém boomu. Už v dubnu se první cestující svezou po kolejích až do Holyně. Trať bude navazovat na tu stávající z Hlubočep. Město navíc plánuje i další rozšiřování tramvajové sítě. Nejblíže je zahájení stavby kolejí z Modřan do Libuše. Letos by se měla začít budovat i trať z Divoké Šárky do Dědiny nebo smyčka Depo Hostivař.
Lávka
Ještě v lednu má začít vznikat lávka HolKa, která propojí Holešovice a Karlín. Most pro pěší a cyklisty by měl mít 285 metrů, na holešovické straně se na lávku bude vstupovat z nábřeží na úrovni brány do Pražské tržnice, v Karlíně pak na Rohanském ostrově.
Příští rok chce město začít budovat i Dvorecký most, který propojí Prahu 4 s Prahou 5. Kromě cyklistů a chodců ho mají využívat také autobusy MHD a tramvaje.
Parkoviště P+R
Letos by mělo město začít budovat parkovací dům Opatov, který pojme až 450 aut. Už za rok se 400 nových míst dočkají v Nových Butovicích, zhruba polovina již vznikajícího parkovacího domu bude vyhrazena pro místní.
Elektrobusy
Hned zkraje roku si dopravní podnik převezme 13 nových elektrobusů. První vlaštovka už v Praze je. Ještě v lednu by se cestující mohli vozem Škoda E’City 36 BB svézt na linkách 154 a 213.
Platby kartou
U autobusů ještě zůstaneme. Do letošního podzimu by totiž v každém busu dopravního podniku měl být nainstalován bezkontaktní terminál. Jednorázové jízdenky tak bude možné ve voze zaplatit kartou.
Lanovka
Novinky čekají i lanovku na Petřín. Město chce už letos v březnu představit vítěze designérské soutěže, který dodá nové vozy. První cestující by se novou lanovkou mohli svézt již na konci příštího roku.
Bez kamionů
Už v první polovině roku by měl v rezidenčních oblastech Prahy 5 a 6 začít platit zákaz tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun. Omezení má nově platit například na Evropské třídě a v Karlovarské a Plzeňské ulici.