metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert
Některá auta už se do centra Prahy nepodívají. | foto: Volf

Nízkoemisní zóny zlepší vzduch v Praze asi o pět až šest procent

  10:18
Zavedení nízkoemisní zóny má v centru Prahy podle zástupců hlavního města snížit množství emisí o pět až šest procent. Do zóny budou moci vjet pouze auta splňující minimálně emisní kategorii 3, která je závazná pro dieselové vozy vyrobené po roce 2001 a benzinové po roce 1993. Nová zóna však podle odborníka na dopravu Petra Moose nevyřeší problém vzniku prachových částic. Pravidla pro vjezd chce Praha postupně zpřísnit. Zóna má začít fungovat od ledna 2016.

"Naše očekávání na dopady v rámci snížení množství emisí v centrální části města je v řádu pěti až šesti procent. Kolik to ale bude přesně, to se uvidí," řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Vliv na pokles emisí má podle Nouzy již existující zákaz vjezdu aut nad šest tun - pokud by již nebyl zaveden, procento by bylo vyšší.

Prach se musí v létě kropit

Podle odborníka na dopravu z ČVUT Petra Moose zóna však neřeší problém prachových částeček označovaných PM10, které vznikají například třením pneumatik o asfalt. "U toho je třeba volit jiná řešení," řekl Moos. Praha proto nechává kupříkladu ulice kropit, čímž se do ovzduší dostává méně prachu. Zavedení zón bude prý pro město přesto přínosem. "Velmi dobře se uplatňuje v evropských městech s hustou aglomerací, kde může dojít ke snížení emisí až o deset a více procent," řekl Moos.

Do zóny budou mít povolen vjezd pouze vozy splňující emisní limity kategorie 3. Limity se od roku 2018 ještě zpřísní. Podle Moose není možné kvůli stáří vozového parku v Česku nastavit přísnější limity již nyní. Průměrné stáří aut je 14,2 roku. "Mnoha lidem by to způsobilo nenadálé problémy, toto je rozumná cesta," řekl.

Do zóny budou moci vjet i starší autobusy MHD

Problémy se splněním limitu nebudou mít podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla autobusy MHD. "Výjimku pro vjezd pro vozidla veřejné linkové autobusové dopravy stanovuje přímo zákon o ochraně ovzduší. Dopravní podnik by tak z tohoto důvodu o výjimku nemusel žádat, již ji upravuje zákon," sdělil mluvčí dopravce Štábl.

Plocha zóny bude zabírat zhruba 10 až 12 procent území Prahy a pokrývat území uvnitř městského okruhu. Sahat tak bude zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Kontrolovat jednotlivé vozy budou policisté a strážníci. Náklady na zřízení zóny budou podle odhadu magistrátu mezi zhruba 642 tisíc korun až 1,1 milionu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Lidé radši vystupovali dřív. Za jízdu v opilosti dostal autobusák podmínku

vydáno 29. dubna 2024  15:32

Podmínkou potrestal Okresní soud v Lounech šoféra autobusu, který loni v červnu vezl silně opilý zaměstnance do průmyslové zóny Triangle u Žatce. Cestou z...  celý článek