metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 2 °C

Pátek 17. ledna 2025. Svátek má Drahoslav

Nízkoemisní zóny zlepší vzduch v Praze asi o pět až šest procent

  10:18
Zavedení nízkoemisní zóny má v centru Prahy podle zástupců hlavního města snížit množství emisí o pět až šest procent. Do zóny budou moci vjet pouze auta splňující minimálně emisní kategorii 3, která je závazná pro dieselové vozy vyrobené po roce 2001 a benzinové po roce 1993. Nová zóna však podle odborníka na dopravu Petra Moose nevyřeší problém vzniku prachových částic. Pravidla pro vjezd chce Praha postupně zpřísnit. Zóna má začít fungovat od ledna 2016.

Některá auta už se do centra Prahy nepodívají. | foto: Volf

"Naše očekávání na dopady v rámci snížení množství emisí v centrální části města je v řádu pěti až šesti procent. Kolik to ale bude přesně, to se uvidí," řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Vliv na pokles emisí má podle Nouzy již existující zákaz vjezdu aut nad šest tun - pokud by již nebyl zaveden, procento by bylo vyšší.

Prach se musí v létě kropit

Podle odborníka na dopravu z ČVUT Petra Moose zóna však neřeší problém prachových částeček označovaných PM10, které vznikají například třením pneumatik o asfalt. "U toho je třeba volit jiná řešení," řekl Moos. Praha proto nechává kupříkladu ulice kropit, čímž se do ovzduší dostává méně prachu. Zavedení zón bude prý pro město přesto přínosem. "Velmi dobře se uplatňuje v evropských městech s hustou aglomerací, kde může dojít ke snížení emisí až o deset a více procent," řekl Moos.

Do zóny budou mít povolen vjezd pouze vozy splňující emisní limity kategorie 3. Limity se od roku 2018 ještě zpřísní. Podle Moose není možné kvůli stáří vozového parku v Česku nastavit přísnější limity již nyní. Průměrné stáří aut je 14,2 roku. "Mnoha lidem by to způsobilo nenadálé problémy, toto je rozumná cesta," řekl.

Do zóny budou moci vjet i starší autobusy MHD

Problémy se splněním limitu nebudou mít podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla autobusy MHD. "Výjimku pro vjezd pro vozidla veřejné linkové autobusové dopravy stanovuje přímo zákon o ochraně ovzduší. Dopravní podnik by tak z tohoto důvodu o výjimku nemusel žádat, již ji upravuje zákon," sdělil mluvčí dopravce Štábl.

Plocha zóny bude zabírat zhruba 10 až 12 procent území Prahy a pokrývat území uvnitř městského okruhu. Sahat tak bude zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Kontrolovat jednotlivé vozy budou policisté a strážníci. Náklady na zřízení zóny budou podle odhadu magistrátu mezi zhruba 642 tisíc korun až 1,1 milionu.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Před osmdesáti lety zmizel smělý Švéd, který zachránil sto tisíc lidských životů

vydáno 17. ledna 2025  5:35

Raoul Wallenberg se narodil se stříbrnou lžičkou v ústech. To vše zahodil a přesídlil do válečné Budapešti, kde zachránil 100 tisíc Židů. „Odměnou“ mu byl...  celý článek

Most starší než Karlův? Narazili jsme na poklady ukryté na starých obchodních stezkách

vydáno 16. ledna 2025  16:28

Řítíme se za volanty svých vozů vstříc turistickým lákadlům. Ale unikají nám místa, kde se leckdy psala zajímavá historie. Deník Metro proto představuje...  celý článek

Dezinformace se netýkají jenom covidu a politiky, ale dokonce i obezity

vydáno 16. ledna 2025  12:32

Redukce váhy, tedy hubnutí, je především běh na dlouhou trať. Pro některé to představuje celoživotní úsilí, kdy se potácejí od jednoho pokusu k druhému a...  celý článek

Čtenáři deníku Metro na lovu vánočních stromků v ulicích. Do Hlídače přišly desítky fotografií

vydáno 16. ledna 2025  4:37

Válejí se ve vaší čtvrti stromky na chodnících i týdny po svátcích? Nebo jsou naopak vaši sousedé ukáznění a dávají je tam, kam patří? Pošlete nám fotku...  celý článek