metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert
Se starou škodovkou už se do centra nepodíváte. | foto: Dezidor - Wikimedia Commons

Praha vyžene stará auta i z okrajových částí od 1. ledna 2016

  18:18
Praha zvolila rozsáhlejší ze dvou variant zřízení nízkoemisní zóny. Bude sahat zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Zároveň bude platit takzvaná norma euro 3, to znamená, že do zóny budou moci jen auta vyrobená zhruba po roce 2001. Zóna začne platit od 1. ledna 2016. Vyplývá to z materiálu, který dnes schválili pražští radní.

Odborná magistrátní komise vybrala podle dokumentu širší oblast pro zavedení zón kvůli dobré možnosti jejího objíždění. Její hranice tvoří totiž převážně komunikace, po kterých může centrum objet velké množství aut, mezi nimi například Jižní spojka. "Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury," píše se v dokumentu.

Emisní limit euro 3 komise zvolila kvůli tomu, že lidé budou mít více času na obměnu vozového parku. Při „trojce“ nebude smět do zóny několik desítek tisíc aut - přesný počet prý nelze i vzhledem k počtu možných udělených výjimek vyčíslit. Po dvou letech od uvedení zón do provozu však do nich budou moci pouze vozy splňující kategorii euro 4, to znamená auta vyrobená po roce 2006. Výjimku na vjezd do zóny dostanou rezidenti, vozy MHD a historické vozy. Zákaz nebude platit ani pro auta Armády ČR, záchranky a hasiče. Magistrát bude vydávat i individuální výjimky.

Na zóny bude potřeba osadit zhruba dvě stovky značek

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu je v tuzemsku zhruba 2,5 milionu aut plnících normu euro 3 a vyšší. To je přibližně 53 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Vozů plnících nejméně euro 4 je o 1,1 milionu méně. Na Prahu připadá zhruba 16 procent všech registrovaných vozidel, ale jejich věková skladba se od zbytku země liší.

Město zvažovalo ještě druhou variantu, kdy by zóna zabírala pouze centrum města plus Braník a Krč. Stejně tak v rámci emisního limitu původně zamýšlelo zavést normu euro 4, která je přísnější než zvolená varianta. Od toho nakonec ustoupilo. Zřízení zón si vyžádá umístění 193 dopravních značek. Finanční náklady na zřízení zón se podle dokumentu budou pohybovat mezi zhruba 642 tisíc korun až 1,1 milionu korun.

Komentáře

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Těžkooděnec udeřil obuškem muže na Majálesu, policie incident prověřuje

vydáno 29. dubna 2024  18:52

Policie prověřuje jednání těžkooděnce, který udeřil obuškem muže na sobotním festivalu Majáles v Praze. Na festivalu po jednom z večerních koncertů...  celý článek