Co je smyslem zavedení nízkoemisních zón?
Jde o to snížit emise z dopravy až o několik desítek procent, jak moc se to na kvalitě ovzduší projeví, ale bude záležet na zvolené variantě. Například ÚAMK poukazuje na zkušenosti z Německa, kde zóny již několik let fungují. Prý jde o neefektivní řešení a jejich vliv na kvalitu ovzduší je neprokazatelný.
Kdy Praha plánuje zóny zavést?
Ve středu magistrát podepsal dohodu s resortem životního prostředí, což je první krok k zavedení první nízkoemisní zóny u nás. Společně pak budou úřady podobu projektu ladit, zóny by se v Praze měly objevit od ledna 2016.
Kde bude starým autům vjezd zapovězen?
Ve hře jsou dvě varianty. První, „menší“, počítá s územím od Jižní spojky v šíři mezi Braníkem a Krčí až do Dejvic a Bubenče. Území by zahrnovalo kromě zmíněných čtvrtí ještě Staré a Nové Město, Malou Stranu, Vyšehrad, Podolí, Pankrác a část Smíchova a Holešovic. Ve druhé variantě by do nízkoemisní zóny patřily kromě zmíněných čtvrtí navíc ještě Žižkov, Vršovice, Vinohrady, Nusle, Karlín, Strašnice a kompletní Holešovice. Rovněž by v ní byla část Libně.
Jakých vozů se emisní plakety týkají?
Budou tři druhy plaket: červená, žlutá a zelená. Plakety se udělují podle emisní normy, kterou vůz splňuje. Vozy bez katalyzátoru nesplňující žádnou normu a vozy s normou Euro 1 (od roku výroby 1992) na žádnou plaketu nedosáhnou, tudíž budou mít úplný zákaz vjezdu. Vozy s normou Euro 2 (od 1996) budou moci jen do červené zóny, ty s Euro 3 (od 2000) do červené i žluté a s Euro 4 (2005/6) a vyšší do všech tří zón. Drtivá většina vozů v Praze (přes 85 procent) již dnes splňuje normu Euro 4. Plaketa má stát 80 korun.
Kdo bude mít výjimku?
Výjimky (alespoň po určitou dobu) mohou dostat obyvatelé s trvalým pobytem v zónách, dále pak například sanitky, policisté, zásobovači nebo vozy MHD.
Kde budou plakety k dostání?
Distribuci emisních plaket zajišťují obecní úřady obcí s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí. Příjmy z plaket by si měly dělit obce a ministerstvo.
Kolik bude zavedení plaket stát?
Podle studie mají být náklady v menší variantě od 906 tisíc do skoro 1,7 milionu, v té širší je to levnější – od 641 tisíc do 1,2 milionu. Zaplatí se za to rozmístění značek.