„Lidé si přinesou vlastní látkové tašky, dózy nebo sklenice. My jim pak odsypeme, kolik si řeknou,“ popisuje princip nákupu Julia Furmanyuk, která tu prodává. Bezobalový životní styl jí učaroval už dávno. Dřív tady nakupovala, dnes zde pracuje.
Bezodpadový životní styl zajímá i Čechy. A to čím dál víc. Potvrzuje to i Petr Hanzel z organizace Bezobalu, která se touto aktivitou zabývá. V Česku jako první založil obchod, v němž se prodávají potraviny do zákazníkem donesených obalů.
Denně do takového obchodu přijde zhruba 50 zákazníků.
„Chtějí hlavně mouku, vločky a luštěniny. Pokud zrovna nemají svou nádobu, tak jim nějakou dáme. Látkové pytlíky se tu dají za pár korun koupit,“ popisuje Furmanyuk. Prodávají také papírové pytlíky. Ty ale prodavači zákazníkům nabízejí neradi. Je to totiž obal jen na jedno použití a takové tu vážně nemají rádi.
Obchod, který funguje už rok a půl, cílí na ekologicky zaměřené zákazníky. Chodí sem hlavně mladší generace. V Bělehradské ulici lze krámek jednoduše přehlédnout, je totiž ve dvoře domu a upozorňuje na něj pouze cedule na dveřích. Abyste se dostali dovnitř, musíte zazvonit. Většina produktů, které zde koupíte, je v bio kvalitě a na první pohled se tak zdá, že jsou dražší.
Vyhozené jídlo
|
„Pokud ale náš sortiment srovnáte s jinými bioprodejnami, zjistíte, že jsou naše ceny naopak nižší,“ říká usměvavá prodavačka.
Organizace Bezobalu ale není jediná, která Čechy vyzývá k šetření. Do boje s plýtváním se pustila také iniciativa Zachraň jídlo. Ta na sebe upozornila už v roce 2013 akcí Hostina pro tisíc. Jednalo se o společný oběd pod širým nebem na Václavském náměstí uvařený z více než 450 kil surovin, které by jinak přišly vniveč, a to kvůli estetickým nárokům či blížícímu se datu spotřeby. Iniciativa chce podobnou akci zopakovat.
„Rozjíždíme kampaň Jsem připraven. Chceme sbírat podpisy lidí, kteří budou klidně kupovat například nažloutlý květák, zahnutou mrkev a jiné potraviny, které neodpovídají estetickým standardům,“ říká Petra K. Schwarzová, mluvčí iniciativy.
Podobných krámků jako ten na Vinohradech je nyní v Česku šest a další přibývají. Všechny je možné najít pomocí mobilní aplikace Bulk App, která tyto prodejny mapuje. Že je o tento trend zájem, dokazuje i pražská konference, jejímž hostem byla právě zakladatelka a propagátorka myšlenky zero waste Bea Johnsonová. Lístky na akci byly už dlouho dopředu vyprodané.
„Chceme přispět ke zformování českého zero waste hnutí a zpřístupnění tématu co nejširší veřejnosti,“ tvrdí Hanzel.
Američance Bee Johnsonové na roční odpad stačí jedna jediná zavařovačka. Jak to dělá? Prostě nekupuje jídlo v obalech.
„Do řeznictví si přinesu skleněnou nádobu, na těstoviny mám vlastní látkovou tašku, zeleninu si beru bez pytlíků,“ popisuje svůj styl života Johnsonová. „Když už kupujete v obalu, snažte se, aby byl papírový nebo skleněný,“ radí žena, která před lety podlehla fenoménu zero waste (více čtěte zde).