metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 9 °C

Neděle 21. dubna 2024. Svátek má Alexandra

Překvapil nás četný vandalismus, smutní provozovatel sdílených skútrů

  5:14
Elektrovozítka Blinkee.city brázdí ulice metropole dva měsíce. Teď firma vystavuje Pražanům vysvědčení.
Skútry polské franšízy jsou k mání dva měsíce. ] | foto: BLINKEE.CITY

Stáhnout si aplikaci, nahrát do ní fotku řidičského oprávnění na motorku, vyhledat nejbližší bílý skútr v okolí a jede se. Tak snadné je podle nového instruktážního videa začít s využíváním sdílených elektrovozítek firmy Blinkee.city.

Deník Metro se rozhodl této službě podívat na zoubek a zjistit, jak Pražané tato vozítka přijímají. Podle marketingové zástupkyně firmy Terezy Veselé to však s nimi není vždy veselé.

Sdílené skútry

55

Tolik tisíc kilometrů dosud najezdili zákazníci Blinkee.city na jejich elektroskútrech. Činili tak od 22. června, kdy začala firma v Praze působit. 

„Naše působení v Praze vnímáme velmi pozitivně a každý týden se nám podaří překonat rekord v počtu jízd. Co nás ale velmi překvapilo, je poměrně četný vandalismus. Na našich skútrech byl dostupný držák na telefon s gumičkou, po měsíci fungování jsme přišli o polovinu těchto držáků, které nám byly odcizeny,“ říká pro deník Metro Veselá.

Otevírání s pomocí šroubováku
Další neduh, který půjčovatele skútrů provází, odhalila firma před pár dny již ve svém tutoriálu. Pro některé zákazníky je totiž problém dostat se do do kufru na zadku, ve kterém se ukrývá helma. Podle bývalého soutěžícího soutěže Robinsonův ostrov Martina Vévody, který instruktážní video dostupné na Facebooku Blinkee.city moderuje, si tak někteří vypomáhají hrubou silou, či dokonce páčením šroubovákem.

„Evidujeme problém od začátku. Do kufru se lze přitom snadno dostat po stisknutí zeleného tlačítka napravo na řídítkách. Většina zákazníku se to již naučila, stále je ale ještě hodně jezdců, kteří se svou nepozorností do kufru nedostanou,“ vysvětluje pro Metro Veselá. I když je tato informace vylepena na skútru i webu firmy, mnoho lidí s otevíráním úložného prostoru bojuje. „Na zákaznické lince či v mailu se pak někteří také přiznávají, že hledali tlačítko vzadu přímo u boxu. Tento princip funguje při otevírání kufru u konkurenční služby BeRider,“ míní Veselá.

Strach ze skútrů
Hlavní podnět, proč se firma do tvorby tutoriálu pustila, však vzešel od přátel. Když si totiž lidé z Blinkee.city dělali soukromý průzkum mezi přáteli, zjistili, že se někteří bojí službu vyzkoušet. Mezi důvody podle Veselé převažovaly obavy z toho, že nebudou umět těžký stroj ovládat. Podobná debata se rozvířila i v redakci deníku Metro. „Je pravda, že jsme chtěli ve videu názorně ukázat, jak správně osmdesátikilové vozítko postavit na stojan,“ přiznává Veselá.

Vyzkoušeli jsme
Na sdíleném skútru jsme se krátce povozili i my. Jako nemotorkáře nás zaujala možnost přepínat tři režimy rychlosti. Veselá nám později prozradila, že jde o jednu z věcí, kterou uživatelé sdílených skútrů nechápou.

„Do provozu vždycky doporučujeme rychlostní stupeň číslo 3, se kterým dosáhnete rychlosti až 50 km/h, naopak na rozjezd stupeň 1. Někteří zákazníci si ovšem tlačítka nevšimnou, celou jízdu projedou na stupni číslo jedna, se kterým se dostanete na maximální rychlost 30 km/h, a poté si stěžují, že skútr nebyl dostatečně rychlý,“ kroutí hlavou Veselá.

Zmatek s řidičáky

  • Skútr Blinkee.city má výkon 3,1 kW a jede maximální rychlostí 50 km/h. Skútr BeRider pak 3 kW a 66 km/h. Pro oba stačí řidičák AM či na auto.
  • Řidičák skupiny B vás totiž opravňuje k řízení skútru až do 125 cm3 a 11 kW. Skupina AM jsou všechny mopedy a skútry s objemem motoru do 50 cm3, případně elektrický skútr s výkonem do 4 kW.
  • Cena minuty jízdy je pět korun, pauzy koruna. A to jak u Blinkee.city, tak u BeRider.

Zaskočilo nás také, že podle propagačních materiálů firmy musíme mít řidičák skupiny A, tedy na velkou motorku. To ale není přesné! Protože vám na půjčení tohoto stroje stačí pouze řidičák v kategorii, tedy motorek 50 ccm. 

Parkují zadarmo
Kromě sto padesáti sdílených elektroskútrů polské franšízy Blinkee.city plánuje další skútry do hlavního města přidat také společnost Škoda Auto, která už nyní provozuje téměř totožnou a již zmiňovanou konkurenční službu BeRider. V hlavním městě působí ještě podobná firma s názvem Re.volt. Provoz sdílených skútrů Pražany dráždí mnohem méně než koloběžky. Jejich provozovatelé totiž nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a zřídka tak překážejí. Dobré zkušenosti s nimi mají také například ve Vídni, kde prohřešky provozovatelů koloběžek postihují mnohem tvrději. Na rozdíl od řidičů sdílených aut, kteří musejí v době užívání platit parkovné, to mají skútraři v Praze jednodušší. Jednostopá vozidla, ať už sdílená, či ne, neplatí v Praze parkování vůbec. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr ale tento týden připustil, že by se to mohlo v budoucnu změnit.

Žádný negativní ohlas?
Sdílená mobilita obecně má však v hlavním městě také řadu odpůrců. Těm vadí, že vozítka určená pro všechny blokují drahocenná parkovací místa pro rezidenty či slouží k ukrácení chvíle podnapilým turistům. Deník Metro proto překvapilo, že na Facebooku Blinkee.city nenalezl ani jeden negativní ohlas či komentář. Zástupci služby, které dělá na Facebooku reklamu také předseda Pirátů Ivan Bartoš, ale tvrdí, že žádné ohlasy ze své facebookové zdi, a to ani zpětně, nemažou. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Poslední adresa Jaroslava Klabíka byla na Hradčanech. Prožil život dobrodruha

vydáno 21. dubna 2024  11:53

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Herci neustále bojují o práci, je to kolotoč pádů a vzestupů, říká agentka Daňková

vydáno 21. dubna 2024  7:00

Lenka Daňková vystudovala germanistiku a hudební vědu na MUNI v Brně, poté se věnovala hudební produkci jak v Česku, tak v rakouském Grazu a od roku 2010...  celý článek

Americký sen. Češka z New Yorku prožívá lakrosové vrcholy ve Spojených státech amerických

vydáno 20. dubna 2024  13:00

Předloni zažila s českou lakrosovou reprezentací velké úspěchy. Na mistrovství světa byly Češky sedmé, vzápětí si zahrály mezi osmi nejlepšími zeměmi na...  celý článek

Přála jsem si oslovit a motivovat ty nejmenší, říká Marie Šnajdrová

vydáno 20. dubna 2024  7:00

Ilustrátorka, cestovatelka, ale hlavně horská duše. Marie Šnajdrová poslední roky tráví většinu času na cestách, z nichž své poznatky promítá do knih. Ve...  celý článek