„Rozhodli jsme se jít cestou, kterou nám nabízel a nabízí magistrát. V rámci smíšených zón lze kolem vlakové zastávky vymezit přibližně dvě stě zpoplatněných míst v takzvaných fialových zónách. V červnu jsme měli mít zóny schváleny, ale vedení městské části Praha 21 – Újezd nad Lesy, které problémy s parkováním rovněž trápí mnoho let, k této variantě ještě nedozrálo. Postavilo se proti ní,“ říká starostka Klánovic Zorka Starčevičová.
Podle starostčiných slov tak vedení Újezda oddálilo vyřešení problému s parkováním nejméně do příštího jara. Coby úřad s rozšířenou přenesenou působností státní správy je totiž újezdská radnice nadřazena nejen Klánovicím, ale i Kolodějím a Běchovicím. Když tedy Újezd rozhodl o tom, že by se měl místo zavádění zón raději změnit územní plán a postavit parkovací dům, Klánovice nic nezmohly. „S našimi návrhy se míjíme v čase, přitom je třeba řešení společně koordinovat,“ dodává starostka Starčevičová.
Nevyužívané
|
Podle oficiálních odhadů parkuje u nádraží Klánovice denně zhruba 150 aut. Další parkují na komunikacích Újezda nad Lesy a v okolí blízkých zastávek MHD. Většinou se tak podle webu jednadvacáté městské části děje v rozporu s platnými právními předpisy. Podle zástupce starosty Prahy 21 Zdeňka Růžičky však zavádění modrých ani fialových zón není dobré řešení. „Zavedení parkovacích zón situaci pouze omezí. Z hlediska místních poměrů, občanů dojíždějících do Prahy a v neposlední řadě ani z pohledu vnitřní Prahy ji však v žádném případě koncepčně nevyřeší. Středočeši jezdí k nám, my jezdíme do vnitřní Prahy. S tímto vědomím je třeba k situaci a řešení přistoupit,“ vysvětluje postoj radnice Růžička.
O potřebě řešit parkování u klánovického nádraží se mluví na východě Prahy již řadu let. Myšlenka na zřízení zón oficiálně poprvé zazněla před pěti lety, kdy městskou část vedl starosta Karel Horníček. Ten si tehdy, na rozdíl od Starčevičové, nechal vypracovat písemnou anketu mezi místními. Ti placené zóny jednoznačně odmítli. Podle řady místních, které deník Metro oslovil, by podobný průzkum nyní dopadl stejně.
Ačkoliv i místní často štve dlouhé hledání parkovacího místa u „vlastního“ nádraží, pořád tuto možnost považují za komfortnější než řešit parkovací karty či parkovné. „Navíc návrh počítal s variantou, že by pod zóny spadala dlouhá část hlavního tahu od nádraží po školu. Považuji to za nepřijatelné,“ sdělil deníku Metro například klánovický rodák Rudolf Paldus.