Dneska zadarmo, zítra za peníze. Tenhle nápis známý z pohádky Honza málem králem mohl klidně dopravní podnik před pár měsíci vyvěsit ve svých tramvajích. Již v únoru v nich totiž v tichosti vypnul zařízení, která ve vozech měla cestujícím nabízet možnost přijímat do mobilů a tabletů bezplatný wi-fi signál. Stejný krok plánuje dopravce učinit i v šesti stanicích metra. Praha totiž od tohoto způsobu připojení k internetu ustupuje. Raději chce pokrývat metro mobilní sítí LTE, jež umožní cestujícím chytat internet, který mají předplacený u operátora.
„Wi-fi jsem využíval. Dopravní podnik udělal blbost, že to zrušil,“ stěžoval si na Facebooku deníku Metro čtenář Dominik Chvatal. Ostatním čtenářům se však povětšinou po této službě stýskat nebude (viz box).
Zeptali jsme se čtenářů Metra, zda využívají či někdy využívali bezplatnou wi-fi v tramvajích.
|
On i ostatní cestující se tak nyní musejí spoléhat pouze na předplacenou datovou síť. Zatímco na povrchu ji bez problému chytí i v tramvaji, v metru k tomu dopomáhají nezvykle vyhlížející bílé krabičky visící ze stropů stanic. Na jednu čerstvě zbudovanou, konkrétně ve stanici Staroměstská, nás upozornil čtenář Martin Stehlík.
„Ve stanici je velmi silný signál, takže jeho zesilovač funguje skvěle. Na nástupišti jsem viděl hned několik těchto záhadných zařízení. Internet se dá používat bez problému i v tunelu,“ pochvaluje si Stehlík, který za svou fotografii zařízení získává odměnu tři sta korun.
Stejné či podobné krabičky naleznou pozorní cestující podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové v každé stanici, která je pokryta signálem mobilních operátorů. Celkem je pokryto 26 z 61 stanic. Naposled šlo o stanici metra A Malostranská. Kompletně má být metro podle dřívějších informací konsorcia operátorů, které datový signál pomáhá dopravci budovat, pokryto daty v roce 2022.
Dopravní podnik nabízel bezdrátové připojení v několika desítkách vozů Škoda 15T, které mají nápis wi-fi dokonce i na dveřích. Ačkoliv měl být postup připojení stejně snadný jako v restauracích či obchodních centrech, podle mnohých reakcí cestujících se tak nedělo.
Dopravní podnik se totiž staral jen o to, aby ve vozech fungovaly takzvané routery, tedy krabičky umožňující přenos signálu například do mobilů či tabletů. Zda ale k připojení skutečně může dojít, už dopravce neřešil. Odpovědnost přisuzoval firmě Rencar, která datový přenos zajišťovala. Ta se však pro deník Metro v minulosti vyjadřovala v tom smyslu, že je v tramvaji těžké signál technicky zajistit. „Wi-fi v MHD je složitá proto, že často dochází k výkyvům. Stacionární zastávky pokryté sítí wi-fi jsou z tohoto hlediska mnohem stabilnější a připojení je rychlejší. U tramvají je navíc v některých lokalitách slabší signál mobilních operátorů a při jízdě je těžké signál chytit,“ uvedl v únoru pro Metro mluvčí Rencar Jiří Chvojka.
Dopravní podnik se nyní v metru zaměřuje nejen na umisťování chytrých krabiček na datový signál, ale také instalaci nového kamerového systému. Kamery jsou vybaveny otočným a motorickým objektivem. Bližší technické specifikace jsou podle Řehkové tajemstvím.