Fakt, že pandemie výrazně ovlivňuje způsob cestování hromadnou dopravou, není třeba Pražanům extra připomínat. Výrazný kontrast je patrný zejména v prostorách podzemní dráhy, kde sice cestující najdou stálice v podobě čerstvých výtisků deníku Metro ve stojanech nebo otevřených infocenter, jinak zde však nezřídka přijíždějí soupravy na téměř prázdná nástupiště. „Nabídka spojů metra, tramvají a příměstských autobusů je nicméně i nadále držena vysoko nad aktuální poptávkou,“ komentuje situaci mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.
Bez sedaček i ankety
První listopad byl posledním dnem, kdy jelo metro do půlnoci. Stejně jako u denních tramvajových a autobusových linek zde totiž došlo na zkrácení provozu do dvaadvacáté hodiny. Není to ale jediná věc, která kazí některým radost. Deník Metro zjistil, že kvůli nedostatku cestujících nejspíš letos nebude v metru přemontováno ani více sedaček. Ty, které jsou pootočené dovnitř soupravy, sklízejí úspěch na jedné soupravě na linkách A a B.
„S otočenými sedačkami o devadesát stupňů zatím počítáme stále jen na dvou soupravách. K anketě jejich oblíbenosti, kterou jsme mezi cestujícími plánovali na podzim, nemáme totiž bohužel nic nového. Po dobu nouzového stavu a lockdownu, tedy v současné době, nedává momentálně smysl anketu dělat,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
I když lidé jedou sami metrem, často se uvelebí na samostatné sedačce naproti klasické dvojce bokem. Dopravní podnik proto na jaře upravil dvojici souprav tak, že otočil ona sedadla o devadesát stupňů. Aktuálně je takových souprav šest na lince A i stejný počet na lince B.
Čtvrteční zmatky
Ve čtvrtek vyvolala v metru rozruch také neplánovaná změna jízdních řádů. Dopravní podnik v podzemí totiž zhruba hodinu a půl zkoušel řídit provoz dispečersky, tedy takzvaným plovoucím jízdním řádem. Některé cestující metoda zmátla.
„Omlouváme se, že toto opatření nebylo cestujícím oznámeno s předstihem. Intervaly byly zhruba hodinu plovoucí a pohybovaly se v rozpětí od 7,5 do 10 minut v návaznosti na počet lidí. Po dohodě s Ropidem jsme zkoušeli dispečersky řídit vypravování souprav pro případ, že bychom byli kvůli vývoji epidemie covid-19 nuceni urychleně přizpůsobit dopravu bez vypracovávání nových grafikonů, které v rámci PID se všemi návaznostmi trvá připravit deset dnů,“ vysvětluje pro Metro Řehková.
Ta připouští, že v současné náročné době to nebyl vhodný krok. „Proto metro dále jezdilo podle v současnosti platných grafikonů. A až od pondělního večera došlo na dřívější ukončení denního provozu, jak bylo uvedeno v oficiálních tiskových materiálech,“ doplňuje Řehková.
Covidová MHD Primátor Zdeněk Hřib o víkendu na facebookovém profilu poděkoval Pražanům za ukázněnost a omezení pohybu. Ve srovnání s ostatními regiony je Praha podle něj dokonce vzor odpovědného přístupu. Tomuto tvrzení odpovídá také vyjádření Filipa Drápala z Ropidu. Podle něj poptávka po veřejné dopravě klesla během noci, kdy je zákaz vycházení, až o osmdesát procent.