Vídeň v těchto dnech slavnostně otevřela první městskou čerpací stanici na vodík a zároveň začala s testovacím provozem autobusu, který je poháněn právě vodíkem.
„Vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell nyní bude ve Vídni podroben testovacímu provozu. Nejprve v garážích dopravního podniku a následně i po celém městě, bez cestujících a se závažími. První pasažéři se v novince svezou od 10. ledna,“ říká pro deník Metro mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.
Do roku 2024 chce rakouská metropole pořídit celkem deset podobných autobusů.
„Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ dodává ředitel dopravního podniku Wiener Linien Günter Steinbauer.
Podle něj už nyní osmdesát procent cestujících jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – tramvajích a v metru, proto jsou nyní na řadě i autobusy.
Vodík v Praze
Vodíkový pohon chce do budoucna využívat i pražský dopravní podnik. Kromě Brna a Litvínova totiž v současnosti vzniká vodíková čerpací stanice i v hlavním městě, konkrétně na Barrandově. Hotovo má být příští rok. Právě tahle vodíková čerpačka bude následně sloužit i prototypu vodíkového busu, který bude následně testován po dobu jednoho roku na nejvytíženějších pražských linkách.
Nevýhodou této alternativy jsou vysoké pořizovací náklady. Kromě toho musejí odborníci vyřešit několik technických výzev, například to, jak efektivně vyrobit dostatek vodíku pro větší množství autobusů a jak zajistit bezpečnost provozu v případě nehody.
Není bez zajímavosti, že firma Unipetrol plánuje zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele a následné zbudování dalších dvou čerpaček na vodík. A to v Plzni na Nepomucké ulici a v Praze na dálnici D10 ve směru na Mladou Boleslav.
Sázka na elektrobusy
Praha zatím, co se ekologické MHD týče, sází hlavně na eletrobusy. Podle současných plánů bude mít Praha do roku 2030 třetinu busů na elektrický pohon. Na začátku příštího roku chce dopravní podnik nasadit do ulic metropole čtrnáct nových busů na elektřinu. Ty od ledna potkáte především na linkách 154 a 213.
„Dosud totiž autobusy pražské MHD ročně spotřebovaly přibližně třicet milionů litrů nafty a vyprodukovaly přibližně 67 900 tun oxidu uhličitého. Je jasné, že takhle to dál nejde,“ komentuje busy na Facebooku primátor Zdeněk Hřib.