metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 23 °C

Sobota 22. června 2024. Svátek má Pavla

Vídeň je ve stavbě metra bez řidiče rychlejší než Praha

  8:43
Kvůli budování metra bez strojvůdců změní ve Vídni trasy. V české metropoli projekt brzdí koronavirus.
Vizualizace vídeňského metra | foto: ARGE YF architekten ZT, Franz&Sue ZT, OLN.

Rakouské hlavní město jde tomu českému příkladem v mnoha oblastech. Jednou z nich je i městská hromadná doprava. Tamní radní totiž mají podobné plány jako ti pražští. Dělají jen věci rychleji. Nyní spustili stavbu metra bez řidiče, po kterém Praha touží již řadu let. „Vídeň zahájila ražbu dvou úseků metra v centru města včetně nové automatické linky U5. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena doprava a od května má být na dva roky zkrácena linka U2. Po roce 2026 bude linka převedena na novou trasu a na původní stanice se napojí nová U5. Unikátní projekt zahrnuje kromě šesti stanic na pěti kilometrech i plně automatické soupravy,“ říká mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.

V okolí budoucí přestupní stanice Rathaus, jež se nachází na dohled od vídeňské radnice, jsou od pondělka vyznačeny objízdné trasy pro povrchovou dopravu. Během čtyřleté uzavírky zde vznikne i nová přestupní stanice. Linka U2 bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleins-dorfer Platz a její původní dráhu přebere nově vzniklá U5. Ta bude v opačném směru pokračovat na sever. „Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou. Důvodem je optimalizace stávající dopravní sítě,“ dodává Landa.

Stavba pražského metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou, která má rovněž jezdit bez řidiče, začne nejdříve letos na jaře. Tedy asi o půl roku později, než se plánovalo. Kvůli pandemii se dopravnímu podniku prodloužilo například stavební řízení či lhůty pro výběrová řízení. Na druhou stranu však dopravce teoreticky stavbu zahájil již geologickým průzkumem, který dokončil na Pankráci loni v létě.

Porovnáme-li náklady na zbudování metra v obou metropolích, je to nerovný souboj. Celkově má trasa metra D v Praze vyjít na 72 miliard korun. Za prodloužení linky A o čtyři stanice do Motola město zaplatilo zhruba 20 miliard korun.

„Očekávaná výše investice dosahuje v případě Vídně 2,1 miliardy eur (asi 55,2 miliardy korun) a podílí se na ní město i spolková vláda. Podle profesora pro stavební hospodářství a management Andrease Kropika z Technické univerzity Vídeň se v mezinárodním srovnání jedná o průměrné náklady,“ komentuje cenu Landa. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Ovčí střeva, dvoumetrový černoch a zrádný robot. Vetřelec slaví 45 let

vydáno 22. června 2024  5:08

„Vetřelec je bezchybný organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost,“ cedí mezi zuby android Ash. Tváří v tvář Ripleyové obdivuje...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek

Superhrdinové opět zlobí! Butcher a Homelander pořád kopou nejvyšší seriálovou ligu

Strážce streamu
vydáno 21. června 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Krvavá, brutální, dekadentní, místy až úchylná a hlavně neskutečně zábavná seriálová odpověď na superhrdinské trháky se nedávno, vlastně jen před pár dny,...  celý článek