metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 19 °C

Středa 4. října 2023. Svátek má František

Další 1 fotografie v galerii
Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku. | foto: SŽDC

S výstavbou moderního terminálu se začne nejdřív za čtyři roky. Nevyužité návrhy v koši neleží

  5:56
Poblíž Nehvizd nacházejících se severovýchodně od hlavního města má za několik let začít vznikat jedna z nejmodernějších železničních staveb v Evropě. První podobu terminálu vysokorychlostní železnice, která má spojit Prahu s Brnem a také rakouskou metropolí Vídní, vybrala Správa železnic tento týden. Mezi řadou futuristicky vyhlížejících návrhů zvítězilo poměrně střízlivě vyhlížející dílo autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch ze společnosti Metroprojekt.

„Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje,“ říká pro deník Metro mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Mezi odmítnutými návrhy na podobu stavby, do níž chce Správa investovat více než 780 milionů korun, se mimo jiné objevil také futuristický návrh Capsule hotelu v Nehvizdech. Projekt společnosti Vision Architecture skutečně počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat. „Náš soutěžní návrh ale nebyl vybrán k realizaci,“ uvádí pro Metro Radek Vopalecký z Vision Architecture.

Projekt společnosti Vision Architecture počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat.

První úsek rychlodráhy mezi Prahou a Brnem začne vznikat nejdříve v roce 2025. Terminál rovněž nevznikne dříve než za dva roky. Podle Správy železnic však bylo cílem architektonické soutěže nejen najít optimální řešení samotného terminálu s parkovištěm pro tři tisíce vozů a s propojením na autobusové linky Pražské a Středočeské integrované dopravy, ale také ideově pojmout urbanismus širšího okolí a napojení na blízkou dálnici D11. „Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu,“ uvádí Správa železnic.

Podle mluvčí Friebové je tedy teoreticky možné, že se některého z odmítnutých návrhů ještě v nějaké podobě dočkáme na pozemcích okolo terminálu. „Zmiňovaný hotel není součástí návrhu, nicméně tato možnost je realizovatelná na některém ze sousedních pozemků soukromým investorem. Správa železnic jako státní investor připravuje a financuje pouze železniční stavbu,“ vysvětluje Friebová. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Lahodná smetánka na kolejích. Nesmrtelný Orient Expres dnes slaví 140 let

vydáno 4. října 2023  11:59

Premiérové železniční spojení napříč Evropou, hotelový nadstandard zahrnující přepychovou lůžkovou úpravu a špičková kuchyně připravovaná kuchařskými...  celý článek

Taxi v Praze už nikdy nesmí být jako dřív, říkají manažeři značky SVEZ.SE

vydáno 4. října 2023  11:49

Kornel Altman a Jakub Paroulek. Dva dlouholetí kamarádi. Bývali úspěšní reprezentanti ve veslování, kteří šli do rizika a rozhodli se, že úplně od podlahy...  celý článek

Karlín očima Karlíňanů. Příběhy této čtvrti jsou různorodé, napínavé, zábavné i dojemné

vydáno 4. října 2023  4:55

Vesnický, sousedský, malý, hezky rovný, zelený, moderní, kancelářský i drahý. Takový je podle místních pražský Karlín. Ti se společně podíleli na knize,...  celý článek

Komerční sdělení

INGDOP: machři na dopravní stavby

vydáno 4. října 2023

Stavební společnost INGDOP nabízí zkušenost, odbornost a spolehlivost a poskytuje komplexní služby nejen v dopravním stavitelství. Má za sebou 30 let...  celý článek