Jestli něco nemají cestující rádi, jsou to nefunkční eskalátory v metru. Své o tom ví dopravní podnik, na jehož hlavu v minulosti nejednou padala kritika za nečekanou poruchu. Nyní se však zdá, že je podobným situacím v hlavním městě konec. Dopravce si totiž nechává nově hlídat funkčnost svých pohyblivých schodů umělou inteligencí.
„Dopravní podnik zahájil spolupráci na takzvané prediktivní údržbě eskalátorů s českou technologickou firmou Neuron soundware. Cílem spolupráce je automatizovaný monitoring jednadvaceti eskalátorů. Toto řešení pomůže největšímu pražskému dopravci zaměřit se v rámci inspekce a kontrol na konkrétní zařízení a sledovat lépe jejich míru opotřebení. A včas také vyměnit či opravit vadnou část, která by mohla vést k zastavení eskalátorů a jejich výpadku,“ říká pro deník Metro předseda představenstva firmy Pavel Konečný.
V případě eskalátorů znesnadňuje opravy složitý přístup, nutnost oprav mimo běžný provoz a delší čekací lhůty na náhradní díly. Senzory, které mají eliminovat nečekaná překvapení, se nyní ukrývají pod nohama cestujících celkem v pěti stanicích. Konkrétně na Můstku v prostřední i spodní části Václavského náměstí, na Náměstí Míru a také ve stanicích Kolbenova, Hloubětín a Kobylisy. V současnosti se ve stanicích nachází celkem 189 senzorů.
Podle Petra Vondráčka, vedoucího jednotky Dopravní zařízení v dopravním podniku senzory sbírají zvuky a další akustická data, umělá inteligence je následně vyhodnocuje. „Zařízení díky tomu můžeme sledovat vzdáleně a včas vyslat specialistu, pokud ze systému dostaneme varování o změně stavu součástek na eskalátorech,“ vysvětluje princip Vondráček.
Chytrá zařízení umějí překonat i fakt, že se eskalátory nacházejí na obtížně dostupných místech, kde často není ani telefonní signál nebo internet. Data se proto zpracovávají na místě v mikropočítači.