„Podivuhodná výzva k občanskému masakru v podání principála, případně jen cedulového zřízence divadla,“ popsal čtenář Jiří Fiala poutač Švandova divadla, jenž hlásá Zabíjejte popírače klimatických změn. Ve skutečnosti se jedná o kontroverzní název hry, která má mít 25. ledna od 19 hodin on-line premiéru. „V současné chvíli plánujeme jednorázové uvedení, ale potom počítáme, že se inscenace stane pevnou součástí repertoáru ve Studiu Švandova divadla,“ říká dramaturg divadla David Košťák.
Celé představení, stejně jako název, vychází z předlohy australské hry Davida Finnigana. „Autor názvem vyvolal v Austrálii velkou vlnu kontroverze, která vedla ke zrušení původní premiéry,“ dodává Košťák a vysvětluje, že se Finnigan hry nevzdal a uvedl ji jako audionahrávku. Byla natolik populární, že dílo získalo cenu za nejlepší australské představení roku.
Autor na kontroverzním názvu trvá, stejně jako Švandovo divadlo, které se rovněž setkalo s nepříjemnými reakcemi. „Zdá se, že téma klimatické krize, potažmo spojení milionového byznysu a politiky, bude ještě nějakou chvíli aktuální. Dokud bude inscenace otevírat potřebnou diskusi, budeme se ji snažit lidem nabízet,“ uvádí Košťák.
Podle režisérů inscenace Kristýny Jankovcové a Adama Svozila se jedná o svižnou politickou satiru. Dvojice tvůrců se musela vypořádat i s přiblížením hry českému publiku. „Od úpravy textu až po práci s herci jsme hledali styčné body australského a českého kontextu a paralely se snažili posilovat a zvýrazňovat,“ zmiňují režiséři.
Výhoda a aktuálnost představení tkví podle nich v tom, že témata, jako propojení byznysu a politiky či ekologie, jsou diskutována napříč světem.
Kvůli premiéře kontroverzní inscenace a karanténě v tvůrčím týmu byla přesunuta další novinka Al: Když robot píše hru, která bude mít premiéru 26. února. Jedná se o první českou hru napsanou umělou inteligencí. „Vypráví o putování robota, který prochází společností a je konfrontován se základními otázkami lidského života, jako je touha po něčí blízkosti, hledání údělu či smíření se smrtí,“ dodává Košťák s tím, že zkoušení herce teprve čeká.
Již teď ale tuší, že se jedná o výzvu, hlavně kvůli lehce absurdním dialogům. „Text totiž psal počítač, který nedisponuje emoční inteligencí. A právě herci ho svým konkrétním jednáním budou muset ospravedlnit,“ doplňuje Košťák.