Situace, během níž začne zničehonic elektronické zařízení nečekaně mluvit ženským robotickým hlasem, nebude nejspíš v jednadvacátém století pro většinu z nás nějak šokující či výrazněji překvapivá. I přesto může působit trochu zvláštně, že v ulicích hlavního města nově s lidmi „klábosí“ i sdílené elektrické koloběžky.
„Slušně vychované koloběžky, tedy stroje od Boltu, poděkují za vrácení do vzpřímené polohy. Učiní tak namísto toho, aby začaly výstražně pípat. Bolt chce tímto poděkovat všem uživatelům nebo náhodným kolemjdoucím, kteří pomohou ležící koloběžku ze země zvednout,“ uvádějí pro deník Metro zástupci platformy Bolt.
Už se nerozpípá
Jak lidé z Boltu přiznávají, sdílené koloběžky všech provozovatelů bývají občas v metropoli parkovány nesprávným způsobem. Ať už se jedná o parkování na nerovném terénu, v kopci, nebo na místě, které není pro parkování vyhrazeno. Jindy jsou vystaveny extrémnímu počasí, jako jsou vichřice nebo silné bouřky. Výsledek je ale vždy stejný. Vozítka překážejí, což mnoho chodců pěkně štve.
„Občas také bývají terčem vandalů, kteří stroje bezdůvodně shodí na zem nebo dokonce odvlečou úplně mimo vyhrazené stání. Naši překážející koloběžku lze přitom jednoduše nahlásit přes QR kód umístěný na rámu stroje, telefonicky nebo e-mailem a servisní tým se o ni do několika málo hodin postará. Pokud se však kolemjdoucí rozhodl stroj postavit sám, začala koloběžka pípat na poplach. Nyní naopak poděkuje, což má motivovat k tomu, aby se lidé pohozené stroje nezdráhali uklízet,“ dodává Sylva Sulaimanová z Boltu s tím, že je toto řešení založeno na unikátních senzorech zabudovaných v koloběžce.
Jasná pravidla
Nová funkce je v provozu teprve chvíli. První reakce uživatelů koloběžek Bolt mají být však podle Sulaimanové veskrze pozitivní.
Vozítkový přelomOpilý cizinec na sdílené koloběžce srazil v roce 2019 v centru metropole ženu. Elektrické koloběžky zhruba od té doby nesmí jezdit po chodníku, maximální rychlost nesmí přesahovat dvacet pět kilometrů za hodinu a po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Výkon by neměl být vyšší než jeden kilowatt. |
„V minulosti měli často strach spadlou koloběžku ze země zvednout, aby nezačala hlasitě pípat, nyní tak bez obav učiní a pomáhají udržovat pořádek. Stroje Bolt byly rovněž první na českém trhu, které lze odkládat jen na vybraných místech ve spolupráci s místní samosprávou. Také na dedikovaném parkovacím místě ale uživatel může koloběžku odložit tak, že překáží, a proto ji po zaparkování musí vyfotit s tím, že pořízené fotografie jsou namátkově vyhodnocovány za použití umělé inteligence,“ doplňuje Sulaimanová.
Pryč s rebelanty
Zelené stroje jsou schopny také rozpoznat nebezpečnou jízdu ve dvou lidech či prudké brždění a smyky. „Všechna tato opatření se slévají do námi nově zavedeného systému hodnocení uživatelů. Za špatné parkování a další prohřešky je jezdec bodován, a pokud spadne mezi dvě procenta nejproblematičtějších uživatelů v daném městě, obdrží v aplikaci varování a vzdělávací materiály zaměřené na bezpečné ježdění,“ vysvětluje Peter Mesarč, oblastní manažer služby Bolt na českém a slovenském trhu. Pokud během následujících pěti jízd dotyčný své chování nezlepší, je mu na dalších pět jízd omezena rychlost na patnáct kilometrů v hodině. A když ani to nepomůže, je v aplikaci zablokován.
Konkurenční jsou němé
Systémy sdílených elektrických koloběžek fungují nejen v Praze tak, že se po městě rozmístí určitý počet strojů, které si pak může půjčit kdokoliv, kdekoliv a kdykoliv. Stačí mít jen staženou mobilní aplikaci daného provozovatele, být zaregistrovaný a mít účet propojený s kartou, ze které se vám pak za každou jízdu strhávají peníze. Největší konkurencí firmy Bolt je v metropoli firma Lime. Společnost tu působí o něco déle, má zde tedy více zkušeností, ale na kontě také více průšvihů.
„V současné době monitorujeme převrácené koloběžky pomocí vlastního systému. Ten naše pracovníky sám upozorní, že je koloběžka převrácená a že je potřeba ji brzy zvednout a přemístit. Pokud se ji rozhodne zvednout kolemjdoucí, například čtenář deníku Metro, koloběžka neudělá nic. Ani se nerozpípá, ani nemluví,“ shrnuje pro Metro mediální zástupce firmy Lime Václav Petr.
Podle zástupců firem Lime i Bolt se koloběžky staly součástí městské dopravy a podařilo se spolu s městskými zastupitelstvy nastavit jasnější pravidla pro jejich fungování. Každoročně také přibývá lidí, kteří sdílené koloběžky a kola využívají. „Téma koloběžek, hlavně otázka parkování a bezpečné jízdy, je stále důležité. Ovšem aby mikromobilita fungovala tak, jak má, musí se ještě mnoho věcí změnit,“ uzavírá Sulaimanová z Boltu.