metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 23 °C

Čtvrtek 23. května 2024. Svátek má Vladimír

Radním došla trpělivost. Hradec Králové nastavil přísná pravidla pro sdílené koloběžky

  7:00
Automobil to neměl ve svých začátcích snadné. Musel před ním například běžet člověk s červeným praporkem, aby varoval ostatní. Města se potýkají nejen s overtourismem. Zahlcení komunikací vozidly je už leckde nezvladatelné.
Hradec Králové 2021. Městu došla trpělivost, koloběžky parkovaly mimo stání, uživatelé nerespektovali pravidla a ohrožovali chodce. Nyní se sdílená vozítka vracejí, pravidla však přitvrdila. | foto: Martin Veselý, MAFRA

S rozvojem moderních dobíjecích baterií nyní zaplavily svět elektrokoloběžky. Ty sdílené měly v prapůvodu, podobně jako sdílená kola, nahradit jízdu autem. Často ale slouží jen pro zábavu, a jejich uživatelé navíc nedodržují pravidla a ohrožují chodce i další účastníky provozu. V Česku se tomu města brání různě. Někde je nepovolují, jinde je zakázali. Na předběžce s praporky zatím nedošlo. Například v Ostravě nesmějí jak do centra města, tak ani na pěší zónu.

Zastupitelé rozhodnou koncem měsíce
Jedním z českých měst, kde došla radním trpělivost, protože se sdílené koloběžky válely po chodnících i jinde, byl východočeský Hradec Králové. Vystavil proto před třemi lety sdílenému koloběžkovému pohybu razantní stopku. Nyní se ale tato vozítka do Hradce Králové přibližně po dvouleté odmlce opět vracejí. Respektive se nyní připravuje jejich opětovné povolení. Pokud dají smlouvě zelenou zastupitelé, měla by být schválena na konci dubna.

Bourají i umírají

  • 499 – tolik dopravních nehod, v nichž figurovali koloběžkáři, eviduje Dopravní policie ČR za rok 2023. Téměř 40 procent nehod zavinili opilí jezdci. V roce 2023 registrovali policisté v České republice 94 945 všech dopravních nehod.
  • 4 – tolik koloběžkářů zahynulo v roce 2023. Všichni vlastním zaviněním. Jeden chodec také zemřel loni v létě poté, co ho na chodníku smetl pětatřicetiletý koloběžkář.

Město přistoupilo na jednání se dvěma provozovateli sdílených elektrokoloběžek. Tento typ sdílených dopravních prostředků by se mohl vrátit do ulic. Provoz však bude výrazně upraven, a to nejen vyhláškou, ale i společnou dohodou, která bude reflektovat předchozí zkušenosti města s tímto dopravním prostředkem. Dohoda počítá maximálně se stovkou koloběžek od jedné společnosti do veřejného prostranství. Na celé město bude celková kvóta tři sta kusů.

Za odtah téměř tři stovky
Maximální povolená rychlost strojů se sníží na dvacet kilometrů v hodině, ve vybraných zónách je pak rychlost ještě snížena o pět kilometrů, nebo je jízda zcela zakázána. „Máme pozitivní zkušenosti se sdílenými bicykly,“ komentuje probíhající jednání s koloběžkáři primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová.

Koloběžku bude možné vrátit pouze na určených stanovištích. Ta budou podléhat místnímu poplatku, který je v tomto případě tři koruny za metr čtvereční za den. Město to bude kontrolovat a firmy budou muset koloběžky v případě parkování jinde přemístit na určená parkoviště.

„Pokud tak provozovatel služby neučiní, zajistí odtah město a uloží koloběžky na letišti,“ popisuje Karel Vít, vedoucí odboru rozvoje města Magistrátu města Hradce Králové. Provozovatel se pak dostane ke svému stroji až po uhrazení 260 korun.

Kdo bude nejen na parkování, ale i na dodržování ostatních článků dohody dohlížet? „Městská policie. Stejně jako hlídá pravidla silničního provozu nejen u řidičů osobních automobilů, ale i cyklistů, právě v tomto případě bude dohlížet také na jezdce elektrokoloběžek,“ dodává mluvčí města Kateřina Rohlíčková.

Města se snaží o regulaci

  • První omezení elektrických samohybů zavedla Praha u vozítek typu Segway. Městské části jim zakázaly vjezd. Praha 2 parkování na svém území zakázala, pak ale nastavila pravidla. Ankety, kterou radnice vypsala, se zúčastnil jen zlomek obyvatel, z toho 356 proti povolení koloběžek. Větší města ve středních Čechách zatím provoz sdílených koloběžek na svém území odmítají.
  • V Evropě se pravidla pro provoz nejen sdílených koloběžek hodně liší. V Paříži nesmějí firmy provozovat sdílené koloběžky od 1. září 2023. Z města zmizelo 15 tisíc koloběžek, ale někteří provozovatelé obcházejí zákon formou půjčoven.
  • V Portugalsku je povolena jízda na elektrické koloběžce až od 18 let. Na Slovensku platí 15 let, ale týká se to jen jízdy na silnici.
  • V Irsku a ve Velké Británii je pokuta za jízdu na veřejné komunikaci až 350 eur.
  • Zákaz jízdy po chodníku se týká například Česka, Francie, Dánska, Švédska nebo Bulharska. Celkově jde o 13 zemí.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Fiakristům má v centru Prahy nadobro odzvonit. Bude z koní chutný salám?

vydáno 23. května 2024  4:37

Začalo to fotkou ležícího koně na dlažbě Staroměstského náměstí. A podle největších optimistů to možná, alespoň načas, skončí už dnes na mimořádném...  celý článek

Aktivní zálohy jsou dril, ale není to vyloženě mazácká vojna, říká restauratér Jiří Panuška

vydáno 22. května 2024  15:57

Vzdát se komfortu, nebýt jen individualitou, ale i součástí celku, mít dobrou fyzičku, ale i řádnou psychickou odolnost. Takové jsou podmínky, aby se z...  celý článek

Stěny koupelny ze skla byly v minulosti zcela nemyslitelné, říká architektka Jiřičná

vydáno 22. května 2024  11:00

„Většinu života se člověk účastní nejrůznějších soutěží a většinu jich prohrává,“ říká velice upřímně světoznámá architektka, která do českého prostředí...  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek