Víte, že od ledna 2024 s sebou již nebudete muset vozit v autě řidičský průkaz a osvědčení vozidla? Vstupuje totiž v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a s ní mimo jiné i nový bodový systém. Tento fakt bude mít nicméně velký vliv na celou řadu aspektů života motoristů. Přísněji budou například trestány závažné a nebezpečné přestupky. Naopak za menší prohřešky zaplatí řidiči méně. Deník Metro přináší přehled těch nejzásadnějších novinek.
Dražší dálniční známky
Začneme rovnou asi tím nejméně příjemným. Od 1. března 2024 se totiž upravuje cena dálničních známek. Roční tiket zdraží ze současných patnácti set na 2300 korun, měsíční známka zlevní o deset korun, ze 440 korun na 430 korun. Desetidenní dokonce z 310 na 270 korun. Přibude nově denní známka, která vyjde na dvě stovky.
Mírně jiná situace bude u motoristů, kteří jezdí na plyn či částečně na elektřinu. Uživatelé aut na CNG či biometan od března 2024 zaplatí za roční užívání dálnic 1150 korun, za měsíční 210, za desetidenní 130 a za denní sto korun. Řidiče hybridů s emisemi CO2 do padesáti gramů na kilometr bude roční dálniční známka stát jen 570 korun, měsíční sto, desetidenní jenom šedesát a denní padesát korun. S „čistokrevným“ elektromobilem budete mít dálnice i nadále zcela zadarmo.
Až 150 za hodinu
Zatím je povolené maximum 130 km/h, ale po letech planých diskusí se začíná hlasitě mluvit o zvýšení na 150 km/h. Na některých úsecích našich dálnic bude skutečně možné zvýšit maximální rychlost o dvacet kilometrů za hodinu, a to právě od ledna. Nepůjde však o rychlost trvalou. Na základě vnějších vlivů ji bude možné regulovat takzvaným telematickým značením, tedy na obrazovkách, kde se obvykle objevují aktuální data.
Od 17 let s mentorem, od 65 bez prohlídky?
Sedmnáctiletý řidič za volantem automobilu byl až doposud raritou. Od Nového roku bude však moci za volant usednout i sedmnáctiletý řidič, ale pod dozorem mentora. Tato osoba bude muset splnit určité podmínky a být k danému řidiči trvale nahlášená. Výcvik pak bude možné zahájit od věku patnácti let a šesti měsíců.
Zákon bude však benevolentnější i k opačné věkové skupině, tedy k řidičům starším šedesáti pěti let. Ti sice musejí být držiteli posudku o zdravotní způsobilosti, dosud to ale fungovalo tak, že pokud jej momentálně nevlastnili, přicházeli o řidičák. Nově to tak již nebude. Dotyční šoféři budou muset obratem absolvovat lékařskou prohlídku, respektive úřadům doložit posudek o své způsobilosti. Pokud tak neučiní, úřad nařídí přezkoumání. Pak teprve odejme řidičské oprávnění.
Vyšší sankce i jednodušší bodový systém
Vybrané pokuty vyletí směrem nahoru, nicméně nový systém nabídne strážcům zákona i možnost uložit pokutu až na pětinu pod dolní hranicí sazby. Důvod je prostý, a to zabránit takzvané ekonomické likvidaci jedince. Podstatnou změnou je pokuta až 75 tisíc korun pro všechny hříšníky, kteří odmítnou zkoušku na alkohol či omamné látky.
S tím souvisí i nově nastavený bodový systém. Ten čeká zjednodušení na tři pásma – 2, 4, 6 oproti současným pěti různým sazbám. V plánu je také revize sankčního systému, která zpřísňuje tresty za nejzávažnější přestupky. Naopak ty, jež lze považovat za méně závažné, by měla řešit pouze konkrétní finanční sankce, nikoli změna stavu bodového konta. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost.
Dvojnásobek na místě
Novela zároveň umožní strážcům zákona udělit šoférovi na místě dvojnásobnou výši pokuty než doposud – a to až pět a půl tisíce korun. U závažných přestupků se také prodlužuje délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. Součástí je i zavedení automatického informování řidičů o změně bodového konta, a to prostřednictvím SMS zpráv, e-mailu nebo datové schránky. Stav bodů lze již nyní zjistit přes webové stránky portaldopravy.cz.
Slučovat se už nevyplatí
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích bude mít nicméně velký vliv na parkování ve velkých metropolích včetně hlavního města. Nově totiž bude možné uložit pokutu až dvacet pět tisíc korun za přestupky sloučené do společného řízení. Podle dosavadní úpravy spadaly přestupky spáchané v určitém období automaticky do společného řízení, v němž bylo možné uložit pokutu v rozmezí patnáct set až dva a půl tisíce korun.
Velké techničáky končí
Osvědčení o registraci vozidla by měl mít řidič u sebe pokaždé, když vůz provozuje na veřejných komunikacích. Tahle poučka nicméně nebude od ledna v některých případech platit pro takzvaný velký techničák. Nově registrované vozy se od začátku roku nedočkají klasického velkého technického průkazu. Ten se totiž zdigitalizuje a bude přístupný elektronicky. Nahradí jej také rozšířená varianta osvědčení o registraci vozidla, kterou ale rovněž nebudete muset mít v rámci Česka u sebe.
Jak už jsme zmínili na začátku tohoto textu, doma budete jako motorista moci příští rok nechat taky řidičák, případně osvědčení o registraci vozidla či průkaz profesní způsobilosti řidiče. Stačí vědět, že jsou tyto doklady vedeny v příslušných registrech. Hlídka vás při kontrole identifikuje třeba rodným číslem a zbytek si ideálně dohledá. Znalci nicméně vědí, že nejde o až tak velkou senzaci. I v současnosti totiž můžete naprosto legálně vyrazit na cesty bez občanky. Stačí vám zelená karta v mobilu. Při cestě do zahraničí ale mějte potřebné doklady fyzicky vždycky s sebou. Jde o národní vyhlášku, kterou naši sousedé zatím neakceptují.
Čachry s povinným ručením
Od 23. prosince 2023 budou muset mít povinné ručení také všechna motorová vozidla mimo klasická elektrokola s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů v hodině nebo konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu a hmotností větší než dvacet pět kilo. Tato změna dopadne na některé do současné doby poněkud problematické dopravní prostředky, jako jsou elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo i golfová vozítka.
Řidiče automobilů zase bude zajímat zvýšení minimálních zákonných limitů povinného ručení. Ty vzrostou ze třiceti pěti milionů na padesáti milionů korun. To může u některých pojišťoven způsobovat zdražení stávajících pojistek. Závazek sjednat povinné ručení také podle zákona přechází na provozovatele vozidla. Dříve byl za pojištění odpovědný vlastník vozu.
Až 225 tisíc řidičů s prošlým řidičákem?
|