metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Řidičák potřebujeme, považujeme ho za samozřejmost. Žít se však dá dobře i bez něho

  11:00
Vlastnit oprávnění k řízení auta se považuje za stejnou samozřejmost jako umět číst a psát.

Další 1 fotografie v galerii
Jeden z důvodů, proč nevlastnit auto. Není kde parkovat. | foto: MAFRAMAFRA

„Moje máma si udělala řidičák někdy po čtyřicítce, ale vlastně jen proto, že ji do toho nutil táta. My s bráchou jsme byli ještě malí a jemu šlo o to, abychom byli jako rodina pojízdní, kdyby on nemohl zrovna řídit,“ říká Petr.

Maminka udělala zkoušky až napotřetí a do svých téměř devadesáti let ujela ani ne tisícovku kilometrů. Ty poslední urazila za volantem někdy v první polovině osmdesátých let minulého století ještě v rodinné Škodě 100. Poté, co při couvání poškrábala vedle stojícímu vozu blatník, si řekla, že nemá podobná trápení zapotřebí.

Všude jedou vlaky i autobusy
Bez řidičáku žije celoživotně sochař Petr Novák. Jeho sochy koní patří k ozdobám parků, sbírek i zámeckých areálů. Jedna z nich, jezdecká i s Masarykem (mimochodem vůbec první tohoto druhu), je k vidění i v Lánech. Krčí rameny, že automobil vlastně nikdy nepotřeboval. „Všude dojedu veřejnou dopravou, z Jaroměře, kde bydlíme, do Josefova, kde mám ateliér, mi stačí kolo nebo nohy,“ říká sochař. V bastionu, kde tvoří, není ale jediný. Souseda v pevnostní umělecké komunitě mu dělá i měditepec Vojtěch Jirásko. „Já taky nemám řidičák,“ chlubí se šestačtyřicetiletý umělec.

Ve městě je to zbytečnost, ale i luxus zároveň
Jiní sice řidičský průkaz vlastní, třeba proto, že ho potřebují pro práci. Protože ale žijí ve městě, považují vlastnictví vozu za luxus a současně i za zbytečnost. Zdeněk pochází z Vysokých Studnic na Českomoravské vysočině. Teď žije a pracuje s partnerkou v Praze. O autě neuvažují. „Když jedeme k našim na Vysočinu, tak autobusem, pokud auto potřebujeme tam, naši nám ho půjčují,“ říká Zdeněk. V Praze proto nevidí důvod, proč auto mít. „MHD je tu téměř dokonalá, pokud jsme kupovali něco objemnějšího, jako je lednička, rozvážková služba je u prodejců už samozřejmostí,“ argumentuje Zdeněk. Trápit se proto s parkováním vlastního auta nechtějí. Pokud si ho pořídí, tak až budou děti, a to ještě, pokud by šli z Prahy zpět na Vysočinu.

Ani Zdeňkovi rodiče rodinný automobil na malé vsi moc nevyužívají. Nedávno zavedli z nedaleké Jihlavy integrovanou dopravu i do Vysokých Studnic, v krajském městě jsou lidé za patnáct minut, v pracovní dny je spojení každou hodinu.

Parkování na sídlištích
Jeden z důvodů, proč ve městě nemít auto. Není kde parkovat, hrozí i poškození od vandalů. Velká sídliště to kdysi řešila tím, že pronajala část veřejných parkovacích ploch soukromníkům. Ti je oplotili a za poplatek volná místa pronajímali. Jak ukazují snímky, ne vždy jsou ale oplocené plochy zaplněné, zatímco kolem nich stávají auta i na chodnících a na trávnících. Není uzavření parkoviště za pletivo a závory mrháním místem, když jsou pronajaté plochy málo využité? „Z historických dat víme, že jejich obsazenost byla na hranici maximální obsazenosti,“ říká pro deník Metro například k parkovištím na sídlišti Jižní Město radní pro dopravu Prahy 11 Libor Vrkoč. Některá parkoviště přitom inzerují volná stání. V poslední době se na Jižním Městě hovoří o zavedení modrých parkovacích zón po vzoru centra Prahy i jiných městských částí. Což by mohlo odradit například řidiče dojíždějící ze Středočeského kraje. „Kroky k přistoupení na placené zóny stání pouze doporučil výbor dopravy, který je pouze poradním orgánem zastupitelstva. Zdůrazňuji, že pokud by k zavedení došlo, bude tomu předcházet široká veřejná diskuze na základě relevantních dat,“ připomíná Vrkoč.

Méně uchazečů o ŘP
Studentské slevy, lepší MHD, vyšší náklady na bydlení. To jsou důvody, proč klesají počty zájemců o nejběžnější řidičák skupiny B pro osobní vozy do 3,5 tuny. Platit za auto poplatky včetně pojistky a přitom ho minimálně využívat, to se především mladým lidem nechce. Na pokles má vliv i to, že dospívají slabší ročníky z přelomu století. V roce 1990 přivedli porodníci na svět téměř 130 tisíc dětí, v roce 2000 to bylo už jen devadesát tisíc.

Život bez auta? Stačila by MHD? A co si myslí čtenáři deníku Metro?

  • Automobil je pro mnoho lidí důležitým usnadněním života. Podle serveru iDNES.cz roce 2021 měla Praha více než 1,2 milionu registrovaných automobilů, zatímco obyvatel bylo jen o málo víc, a to 1,3 milionu. Počet lidí v autě v provozu klesl z 1,71 osoby v roce 1990 na 1,3 člověka na jedno vozidlo v roce 2021.
  • Pája Sheeku: V Praze ho nepotřebujete, ale když nežijete v Praze, kde MHD úplně nefunguje, tak to bez auta fakt nejde.
  • Tomáš Kubák: Představit si to umím, stačí si vzpomenout na to, když jsem byl mladej... Taky to nějak šlo.
  • Iva Kolářová: Za mě to patří ke vzdělání. Neříkám, že je nutnost řídit všude a za všech okolností, ale dává to pak tisíce možností, co dělat.
  • Mirek Bikeman Košátko: Po Praze nejraději na kole. Na co být zavřený v autě v kolonách. Kolo je svoboda.
  • Michal Surmaj: Nemám papíry ani na tříkolku, a když něco potřebuji, existují kamarádi.
  • Lenka Vargová: Takový život si představit umím, takový i žiju. Ač mám ŘP už móóóc let. Řidičák je fajn mít, ale že by bez něj člověk nemohl žít? To samé s autem. Občas se hodí, ale přežít se bez něj docela dobře dá.
  • Renee König: Auto nemám, ani řidičák, je to dané strachem z řízení, ale žiju ve městě a nejsem líná jít pěšky či jet vlakem nebo busem. Bydlet na vesnici, tak strach překonám a řidičák mám dávno, tam bez něj nelze být už kvůli dojíždění do práce.
  • Adéla Brůnová: Na vsi bez auta nelze, spoje nenavazují, o víkendech nejezdí. Člověk se nedostane na čas do práce, popřípadě k lékařům.
  • Lukáš Daniel: MHD je pro dobytek, jedině auto.
  • Ester Revan Kirková: Neřídím, nikdy jsem neřídila, pravda je, že bydlím v Praze, kde to není potřeba, ale jestli půjdu na vesnici, jsem, slušně řečeno, v háji.
  • Daniel Šabtaj Šebek: Celý život jsem bez řidičáku a jsem v klidu. Nemusím řešit, kde zaparkuju, vyměním pneumatiky nebo z čeho zaplatím povinné ručení. Když mi babička chtěla zaplatit řidičák k 18. narozeninám, řekl jsem jí, ať ty peníze využije nějak rozumněji. Poradil jsem jí, ať pozve celou rodinu do čínské restaurace, což byla tehdy vzácnost. Dodnes na tuto oslavu vzpomínáme...
  • Alena Králová: Žiju v Praze už patnáctým rokem, auto nemám. Mezitím přišly dvě děti, několik stěhování, nákupy, vše se nějak udělalo. A to jezdíme každý měsíc vlakem na Moravu a stejně tak na Kutnohorsko. Auto asi jednou bude, ale musím uznat, že finančně by nás docela stáhlo.
  • Zuzana Drábová: Neumím si to představit, i když bydlíme u Prahy. Kolony mají své čaro, hlavně směr centrum.
  • Andrea Slováková: Dokud jsem neměla děti, byla jsem v Praze víceméně bez auta v pohodě. S dětmi bych ale už neměnila. Hlavně kvůli výletům, kdy cesta na zajímavá místa veřejnou dopravou trvá až čtyřikrát déle. Taky do práce se dostanu dvakrát rychleji. Nedávno jsem musela jet 15 minut busem a v tom vedru to bylo neúnosné. Raději stát půl hodiny v koloně, ale v klimatizovaném autě.
  • Alena Jája Kdolská: Syn má ZTP/P průkaz a je nereálné s ním cestovat mezi lidmi skrze jeho neurologické postižení, autoagresi a heteroagresi, navíc ho budu dovážet do speciální ZŠ, kam od nás ani autobus nejezdí.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o výměně primátora

vydáno 29. dubna 2024  0:22

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o volbě nového primátora. Raduana Nwelatiho (ODS), který vede město od roku 2006, by měl ve funkci...  celý článek