Podniky k tomu využívají speciální heslo. Oběť, která se necítí komfortně, na baru řekne, že hledá Angelu, fiktivní členku personálu. Zaměstnanci pak dotyčné osobě pomohou dostat se diskrétně a bezpečně domů.
Plakáty jsou umístěny na dveřích toalet a pokládají několik otázek, aby se člověk mohl zamyslet nad aktuální situací, ve které se nachází. „Necítíte se bezpečně? Člověk, se kterým jste na rande, se chová divně? Přišel na schůzku někdo, kdo vypadá jinak než na internetu?“ stojí na plakátech. Program není genderově specifický a jeho cílem je pomoci všem, proto jsou plakáty umístěny i na pánských záchodech.
Kampaň pocházející z Anglie se během sedmi let přesunula do dalších států. Každá země i podnik si však heslo pozměňují podle svých potřeb.
Jmenuji se Anna
Projekt se rozjel i v České republice. Pražská kavárna Prostor39 se pyšní svými plakáty na toaletách už rok. „Upřímně ani nevím o nikom jiném, kdo by podobný koncept dělal v Česku,“ přiznává za podnik Hana Bećirbašić.
Místo Angely zde ale platí jiné heslo. „Přijďte na bar a řekněte Ahoj, jmenuji se Anna,“ popisuje Bećirbašić.
Podnik se aktivně snaží o to, aby z prostoru vytvořili bezpečné místo pro každého. Personál na baru po sdělení hesla bude vědět, že dotyčná osoba potřebuje pomoc.
Respekt je sexy
|
Personál oběti zavolá taxi
Za více než rok fungování se ale podnik nesetkal ani s jedním použitím hesla. Přesto Bećirbašić popisuje, co by se v takovém případě dělo. „Naše taktika spočívá v tom, že barman ze svého čísla zavolá taxík na Florenc a s tím, že jde zákazníkovi ukázat, kde najde toalety, jej vyprovodí k autu, aby mohl opustit v bezpečí prostor,“ dodává. Kdyby byla situace kritická a nebezpečná, zavolali by policii. Existují také další projekty, které se sexuálnímu obtěžování snaží předejít.
Workshopy pro podniky
Iniciativa Konsent v roce 2019 spustila kampaň Respekt je sexy. Ta se snaží pomáhat podnikům rozeznat nebezpečí a vědět, jak se ve vyhrocených situacích chovat. „Věříme, že náznaky sexuálního obtěžování v klubech nemusí být součástí nočního života a že jít se bavit nemusí nutně znamenat, že musíme vydržet nechtěné doteky a nátlak,“ komentuje iniciativa na svém webu.
Existují také workshopy přímo pro podniky. „V rámci lekcí se snažíme s podniky diskutovat o tom, jak mohou svým zákazníkům dá najevo, že se v případě potřeby mohou na personál obrátit,“ vysvětluje mluvčí iniciativy Konsent Kateřina Tesařová.