metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Co památka, to značka. Jak funguje jejich propagace na sociálních sítích?

  6:11
Česko má bohaté kulturní dědictví reprezentované mimo jiné množstvím hradů, zámků a dalších památkových objektů. Celkem 103 z nich je ve správě Národního památkového ústavu (NPÚ). Co objekt, to originál – co památka, to značka. Jak má NPÚ řídit přes sto značek? To je zadání, kterému se věnuje poslední čtyři roky reklamní a kreativní agentura Fairy Tailors.
Mezi klienty, kteří potřebovali vypomoct, patřil i českokrumlovský hrad a zámek. | foto: NPÚ

„Každý klient má svá specifika, ale tady je jinak, než jsme zvyklí z komerčních značek, úplně všechno. Podstatné je, že marketingové oddělení každé památky sestává obvykle z jednočlenného týmu tvořeného kastelánkou nebo kastelánem. Náš brand manažer tedy kromě budování značky musí také řídit opravu střechy, zajišťovat řez dřevin v zámeckém parku a k tomu občas zaskočit v zámecké pokladně,“ říká pro deník Metro obchodní ředitel agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.

Kurzy sociálních sítí
S NPÚ se firma nejprve dohodla, že připraví sérii workshopů, na kterých správce památek provedla základy řízení značky na sociálních sítích. Tímto způsobem školí firma zaměstnance ústavu dodnes. „Protože když v nich budou umět chodit, dostanou z nich nejvíce muziky za málo peněz. A peněz, těch v památkové péči nikdy není dost. A když už jsou, tak musí jít spíš do té děravé střechy,“ dodává Tyleček.

Spolupráce s influencery
Někteří z nás si kastelána představujeme jako prošedivělého pána, který se za kamennými zdmi hradu zavřel před moderní dobou. Podle marketérů jsou však ve skutečnosti kasteláni rozmanitá skupina žen a mužů s ještě rozmanitějšími světonázory.

„Měli jsme příležitost setkat se s většinou správců českých památkových objektů. Jsou mezi nimi jak konzervativně smýšlející starší lidé, kteří nepoužívají chytrý telefon, tak progresivní dvacátníci a třicátníci, kteří sledují trendy, chtějí svůj objekt propagovat na TikToku a zvažují spolupráce s influencery. Spojuje je pevná osobní vazba k jejich značce – památce. Mnozí kasteláni totiž na svém hradu prožijí celý profesní život,“ doplňuje Tyleček.

Konzervy i tahouni
Když agentura před čtyřmi lety s workshopy začínala, čtyřicet procent památek Národního památkového ústavu nekomunikovalo na žádné sociální síti. Nyní existuje řada objektů, které svou social media komunikaci zvládají naprosto profesionálně. Patří mezi ně třeba hospitál Kuks, zámek Hrádek u Nechanic nebo zámek Třeboň.

Aby byla propagace živá, je potřeba hodně obsahu získaného v reálném čase, příspěvky o památce a její historii zase vyžadují kvalitní odborný vhled. Památka je pak velmi fotogenický produkt a v souvislosti s ní lze snadno vymyslet spoustu témat, o kterých se dá mluvit. „Nejsilnější stránkou jejich komunikace je autenticita. Také pro profesionálního manažera obsahu by bylo těžké kastelána překonat, protože na rozdíl od něj na hradě nežije a není tam právě v té chvíli, když na nádvoří dopadají první sněhové vločky nebo když se čistí komíny. Kastelán dokáže svému publiku uvěřitelným způsobem zprostředkovat každodenní život na památce a zároveň komunikaci dodat osobnost,“ popisuje pro Metro Tyleček.

V rámci svého PR se činí například organizace Sokol, která tento týden představila svůj mural a také kampaň „Už 160 let“. Letošní výročí bude navíc po celý rok připomínat také limitovaná edice 160 grafických listů. Sokolové připravili i další akce. Více najdete v boxu dole.

Sokolí mural, grafické listy i anekdoty z Přerova

  • Letošní výročí České obce sokolské bude po celý rok připomínat kampaň se sloganem Už 160 let nebo limitovaná edice 160 grafických listů od streetartového umělce Michala Škapy. Sokolové připravili i další akce. 
  • Výročí připomnělo už ve středu rozsvícení významných staveb napříč republikou. Zároveň začala zmiňovaná kampaň, při které budou sokolové stejný hashtag (#uz160let) používat i v komunikaci na sociálních sítích. „Chtěli jsme ukázat, že ač je Sokolu úctyhodných 160 let, tak je v jádru mladý. Vždyť skoro polovina členů je do 18 let,“ říká výkonný ředitel obce Marek Tesař.
  • V souvislosti s výročím navázala sokolská obec spolupráci se streetartistou Michalem Škapou, který vytvořil limitovanou edici 160 grafických listů. Na grafice je dominantní ilustrace sokola a Tyršova domu. Listy se prodávají v sokolském e-shopu, jeden za 2500 korun. Výtěžek jde na rozvoj sokolských jednot.
  • Sokolové navíc v rámci své propagace plánují letos 1. května výstup na Říp. Na květen a červen chystají v Brně, Ostravě, Pardubicích a Plzni mezisletové akce s názvem Sokol Gym a na 19. září tradiční akci Tyršův Děčín, která připomíná výročí narození děčínského rodáka Miroslava Tyrše.
  • Institucí, od níž by nejspíš málokdo čekal nápaditou propagaci na sociálních sítích, jsou také přerovští strážníci. Městská policie Přerov svými příspěvky na sociální síti Facebook popisuje vážná témata netradičním způsobem. A uživatele sítě to baví, což dosvědčuje přes 30 tisíc sledujících. A také loňské ocenění poroty soutěže Magnesia Litera o nejlepší literární počin roku.
  • Poeticky psané „svodky“ městské policie glosují běžné zákroky a zaujmou netradiční formou popisu mnohdy banálních událostí. Pod názvem 365+1 příběh strážníků z Přerova vyšly některé loni v září také knižně.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek