Tvrdíte, že chcete vytvořit unikátní vůni, která bude vycházet ze šumavského prostředí. Jaký vztah máte k Šumavě?
Parfémů chceme postupně vyvíjet více, a protože jsme česká značka, všechny by měly být nějakým způsobem inspirované českou krajinou. Šumava je první vlaštovka, protože v sobě kombinuje lesy a hory, určitou tajemnost a mystiku. Ne každá oblast, která je našemu srdci blízká, jde totiž dobře převést do vůně. Šumava byla zároveň místo, odkud jsem vyrážel před několika lety v rámci svého plánu obejít republiku okolo hranic, ještě než existovala populární Stezka Českem, a kde jsem i krásně zabloudil až do Německa.
Co konkrétně šumavského pro výrobu vašeho nového parfému používáte?
Není to tak, že bychom chodili po Šumavě a sbírali jehličí a to pak destilovali – to bohužel nejde kvůli budoucí konzistentnosti parfému. Plánujeme ho mít v nabídce dlouhodobě, proto si musíme vystačit s esencemi, které mají v nabídce standardní dodavatelé. Nicméně při jejich výběru jsme řešili to, jestli dává smysl mít v našem parfému například citrusy, nebo bychom spíš měli použít jiné ovoce, které na Šumavě reálně roste. Pro speciální limitovanou edici máme v plánu oslovit i šumavské skláře pro výrobu speciálního flakonu, případně šumavské dřevo použít na víčka. To jsou ale zatím předběžné plány, které uvidíme, jestli se podaří zrealizovat.
Jak přesně vypadá postup pro výrobu takového parfému?
Pokud chcete vyvíjet parfém odborně a kvalitně, potřebujete najít parfuméra – a těch jsou jen jednotky v naší republice. Jedná se o velice specifický obor a kvalifikaci, pro kterou musíte mít vrozené předpoklady – velice citlivý čich a touhu ho dále rozvíjet. My jsme se spojili se dvěma českými parfumérkami, kterým jsme předali naši ideu parfému, vlastně takové kreativní zadání, návrh ingrediencí, které by se v něm měly objevit, a jak by měl působit. Ony pak v bílých pláštích v laboratoři míchají a zkoušejí kombinovat různé poměry jednotlivých ingrediencí, dokud nejsou spokojené. Pak musí parfém minimálně dva měsíce zrát, aby se jednotlivé složky dostatečně spojily. Poté přijdeme na řadu my, parfém testujeme na sobě i na našich zákaznících a sbíráme zpětnou vazbu, na jejímž základě parfém dále ladíme. Není to tak, že by bylo z jedné vody načisto hotovo. Tato kolečka už jsme absolvovali čtyři, po každém byla několikaměsíční pauza, takže se rozhodně nejedná o rychlý proces. Náš parfém Shumava vyvíjíme přes dva roky a teprve teď se chýlíme ke konci.
Češi parfurméři
|
V parfémech podnikáte už osmým rokem. Je mezi českými muži v tomto ohledu nějaký posun? Zaznamenáváte něco takového? A dají se v této souvislosti čeští muži srovnat s muži ze zahraničí?
Posun je v tom, že se už i u nás začíná prosazovat segment takzvaných niche parfémů. Jedná se o vůně, které nejsou mainstreamové, často jsou více vyhraněné a polarizující. Buďto je milujete, nebo je nemůžete ani cítit. A náš parfém by měl být jedním z nich a podle dosavadních reakcí fajnšmekrů, kteří si běžně nichové parfémy kupují, by se to mělo podařit. Nicméně většina mužů pravděpodobně stále doma má jednu lahvičku, kterou pravidelně dostává k Vánocům, a není to pro ně téma. Ale to se postupně změní.
U toho bych ještě rád zůstal – zkoumali jste třeba, jaké vůně mají rádi cizinci? Jaký k parfémům mají vztah? Třeba Italové, Francouzi nebo Skandinávci? Dá se to nějak takhle srovnat?
Určitě, mezi zeměmi jsou velké kulturní rozdíly, je to podobné jako s módou. V rámci parfémů jsou hodně výrazné arabské země, jejichž vůně jsou pro nás až příliš silné a těžko stravitelné. Ve Francii je parfumérská tradice určitě nejsilnější a i vůně bývají výraznější, než na co jsme zvyklí v Čechách. Samozřejmě existují parfémy od luxusních značek, které se prodávají po celém světě bez ohledu na místní kulturu, ale tam jde právě o mainstreamové vůně, které se musejí přizpůsobit nejmenšímu společnému jmenovateli, aby byly všude stravitelné.
Možná by měla padnout i otázka – protože vy tvrdíte, že když člověk dobře vypadá, může k životu přistupovat pozitivněji – na to, jak hodnotíte dnešní svět, společnost doma i v zahraničí. Že bychom na dezinformátory nalili trochu vaše parfému a možná by je to zklidnilo?
Po pravdě na to jasný názor nemám – snažím se zaměřovat se na to, co člověk dokáže ovlivnit. Je jednoduché nadávat na politiku a myslet si, jak bych to dělal líp, ale dokud s tím nic nechci reálně udělat, tak je to plýtvání energií a cesta do psychické nepohody. Měl jsem období, kdy jsem v politice působil na místní úrovni, i to je neskutečně těžké a nevděčné. Proto se teď snažím zaměřovat na to, co umím nejlíp a kde cítím, že jsem skutečně na správném místě. Věříme tomu, že naše kosmetika nebo vůně můžou pomoci komukoli cítit se lépe, mít ze sebe lepší pocit a tím pádem i o malinkou trošku lépe působit na svět. A to prozatím stačí.
Zvažujete také nějaký další parfém inspirovaný třeba jinými částmi Česka?
Zatím máme v plánu vyvinout parfém obecně inspirovaný Moravou, který by mohl být lehčí, letní, slunečný. Pak uvidíme, která část naší republiky nás bude inspirovat jako další.
Oheň, déšť, borovice a zemina
|