16 °C / 8 °C

Úterý 5. března 2024. Svátek má Kazimír
Johny English | foto: Archiv

Recenze: Agent s tváří Mr. Beana baví po sedmileté pauze

10:04
Rowan Atkinson to znovu dokázal. Jeho agent britské tajné služby s povolením dělat průšvihy – Johnny English rozechvívá bránice i potřetí. Je k zamyšlení, zda stojí za úspěchy snímku pouze Atkinsonův komediální talent, nebo je to také jeho chytrý obchodní duch. Johnny English totiž nechal diváky pořádně vyhladovět a do kin se vrátil po sedmileté pauze.

Děj snímku úspěšně pracuje z prvky, které fungovaly v předchozích dílech. Penzionovaného agenta, který se na stará kolena stal učitelem, by tedy do služeb vlasti opět za normálních okolností povolal jenom šílenec. Po útoku neznámého hackera ale došlo k vyzrazení identit všech aktivních agentů, a tak je třeba sáhnout do poněkud přestárlejších zásob. Zkušený divák již správně tuší, že se tu bude těžit především ze střetu agenta staré školy s analogovým přístupem a moderního digitálního padoucha. Svůj prostor si zde ale najdou i klasické fóry á la Mr. Bean, kterými Atkinson proslul.

Třetí díl trilogie o komickém špionovi ve službách britské královny opět vsází vše na jedinou kartu. Rowan Atkinson je i ve svých 63 letech neskutečný frajer a v roli agenta ani potřetí nemusí příliš tlačit na pilu. Momenty jako vypálení restaurace při flambování, zplynování francouzských cyklistů, elegantní skok z jachty či scéna, ve které si stárnoucí agent zkouší virtuální realitu, možná neznějí na papíře příliš zábavně, ale právě představitel Mr. Beana je umí podat s takovou lehkostí, jakou by mu mohli závidět mnohem mladší kolegové.

K tomu si přidejte Englishovo koketování s ruskou agentkou v podání bývalé bond girl Olgy Kurylenkové, tradičního přihrávače Bougha (Ben Miller) a máte skvělou podzimní komedii pro celou rodinu. Film Johnny English znovu zasahuje, ale nic jiného ani neslibuje.

Třetí English je ryzí oddychovka. Díky tomu také divák filmu ledacos odpustí. Na jednu stranu tu sice máme poněkud předvídatelný film s nudným záporákem, který ozvláštňují právě „jen“ jednotlivé komické scény. Jejich kvalita je ale natolik dobrá, že snímku prominete i slabou závěrečnou scénu. Ta je zdaleka nejslabším místem celého děje a v porovnání se závěry předchozích dílů série jí chybí moment překvapení. Což je velká škoda, protože se na scénáři třetího pokračování podílel Atkinson zdaleka nejvíce.

Johnny English si vždy uměl dát s návratem do kin na čas. Druhé pokračování se sem v roce 2011 podívalo po osmi letech, mezi druhým a třetím dílem je pak sedmiletá pauza. Představitel hlavní role se nedávno nechal slyšet, že nemá rád příliš velký spěch. Raději si prý dává na snímcích o bláznivém agentovi záležet. Zda se mu tato taktika vyplatí i z hlediska tržeb, se ukáže již za pár dní. V Hollywoodu totiž platí pravidlo – čím déle se s pokračováním otálí, tím menší má naději na finanční megaúspěch.