metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Sekáče „nesmrdí“ ani mladým designérům. Jejich kousky vznikají také díky upcyklacím

  12:10
Udržitelná móda a přeměna použitého oblečení jsou v kurzu. Pořídíte si i vy košili s Pannou Marií na zádech?

Další 3 fotografie v galerii
Kolekce inspirovaná filmovými festivaly. | foto: ON THE BOAT

Udržitelnost, upcyklace, vintage. To jsou slova, která, když přijde řeč na módu, ve veřejném prostoru momentálně hodně rezonují.

Jedním z obchodů, který se jim rozhodl před časem dát konkrétní obsah, je second hand 1981. Jejich produkty procházejí čištěním a někdy i přešitím či jinou formou upcyklace. Ta mimo jiné zahrnuje i limitované kolekce navržené ve spolupráci se známými osobnostmi a značkami, jako je třeba ta se zpěvačkou Aiko. Nebo nejnověji s umělcem Janem Bicanem.

„Každý z nás může být chodícím uměleckým dílem, chodícím oltářem a svatyní bytí. O tom spojení maleb Panny Marie na upcyklovaných kouscích je. Kousek z galerie, který si zaslouží víc než jen viset nad sofa,“ říká Bican, jehož nová kolekce je k dostání od začátku února v limitované kolekci třiceti kusů.

Co je upcykling?

  • Upcyklace je proces přeměňování odpadového materiálu nebo nepotřebných produktů v nové materiály či produkty lepší kvality, a to pro zlepšení hodnot životního prostředí.
  • Je to přesný protiklad takzvané downcyklace, která na rozdíl od upcyklace kvalitu produktu snižuje.
  • Tento termín poprvé použil Reiner Pilz z technologické společnosti Pilz GmbH.

Nejen Panenka Maria
Nejde o Bicanovu první spolupráci. „S Honzou jsme se v minulosti už dvakrát propojili, vždy úspěšně. Teď přišel s dalším nápadem, který se nám zalíbil, a tak jsme se rozhodli pro třetí kolo. Tentokrát neděláme saka, ale bílé oversize košile a modré pracovní bundy. Nejvíc se těšíme na montérkové bundy. Ty k nám chodí především z Francie a v kolekci se objeví super netradiční střihy,“ říká Barbora Vilišová ze zmiňovaného second handu.

Spolupráce s umělci, zpěváky a dalšími osobnostmi jsou podle ní neotřelým ozvláštněním pro majitele i zákazníky second handů, protože jsou podle ní i fanoušky jednotlivých osobností. „Posíláme do světa zprávu, že merch může být udržitelný. Že kolaborace jdou dělat jinak. Zároveň jsme rádi, že máme v nabídce i něco víc extra a zákazník si může k nadčasovým kouskům koupit i designérský,“ dodává Vilišová.

Rekola i folklor
Kolekce, na jejichž zrodu se podílely známé osobnosti, dokazují, že ani ve vintage oblečení se fantazii meze nekladou. Dalším zajímavým propojením sekáče bylo s firmou Rekola. Firma ve spolupráci s Bicanem a designérem Maxem Burtonem a firmou Artivera vytvořila nášivky maleb, v nichž se odráží vnímání města a pohybu jednotlivými umělci. Díky tomu získala série tištěných košil nový život.

Spolupracovat se sekáči se neštítí ani šestadvacetiletý módní návrhář, restaurátor a tanečník ze Šakvic Daniel Kraus, jehož ikonické džínové bundy oblékla i česká dívčí kapela Vesna na loňském ročníku hudební soutěže Eurovize. Charakteristickým rukopisem tohoto mladého umělce, který se propisuje i na sekáčové módní kousky, jsou tradiční folklorní motivy.

Yzomandias a Rytmus
V second handech lze koupit výrobky vytvořené s českými hudebními umělci. Merch od známých Čechů nabízí třeba sekáč Second Market Prague. Konkrétně mají mikiny a trička od lidí z videomagazínu The Mag nebo rapera Yzomandiase, jehož písničky zde můžete i slyšet. Sekáč si zakládá na tom, že své zboží odkupuje i od různých interpretů z česko-slovenské scény, jako jsou rapeři Rytmus či Luca Brassi10x.

Výhradně s věcmi ze sekáče pracuje i tým kolem značky On The Boat. Její aktuální kolekce vznikla především z upcyklingu pánských sak a kalhot, ale objevují se v ní také nové materiály s ohledem na využití v rámci festivalových outfitů. Jedná se hlavně o tyl a plavkovinu, ty jsou v kolekci zastoupené ve formě second skin sukní a topů.

„Jsem ráda, že si mé oděvy, ale hlavně filozofie udržitelnější módy a oblečení, kterému díky upcyklaci vdechneme nový život, nachází lokální publikum. Vzhledem k problematice módního průmyslu je pro mě důležité hledat udržitelnější cesty ve všech oblastech života, tedy i v módě,“ komentuje designérka značky Jana Horejšová, jejíž kousky jsou pravidelně k vidění i na známých celebritách, influencerech, herečkách a hudebnících.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek