Na kanále Tajemno a záhady se Marin Karlík věnuje hradům, jeho kolega Zdeněk Horák naopak poznává zámky a to vše natáčí a dokumentuje třetí člen party, jímž je Jakub Bouček.
Rád vypráví příběhy
Než se Martin Karlík k natáčení dostal, pracoval nejen v Českém rozhlase, ale také začal dělat průvodce. „Každý si myslí, že si v rádiu máte prostor popovídat, ale není to pravda. Jsem odjakživa velice ukecaný a chtěl jsem své historky předávat dále,“ vysvětluje pro deník Metro Karlík.
V roce 2016 proto šel na brigádu provádět návštěvníky na hradě Kašperk. „Tenkrát jsem pracoval ještě za sedmdesát korun na hodinu a pamatuji si, že nikdo nechápal, proč tam lezu, když si v rozhlasu vydělám lepší peníze. Nebo to si aspoň mysleli,“ podotýká Karlík a dodává, že mu šlo hlavně o to se někde „vykecat“. „Začalo mě to bavit, navíc mě odmala velmi zajímá tohle odvětví, takže jsem si později udělal kurz průvodce a začal jsem si přivydělávat prováděním turistů po Praze,“ říká.
Informace jsou občas záhadou
K natáčení na YouTube Karlíka přivedl hlavně fakt, že si lidé odjakživa rádi vyprávěli tajemné příběhy. „Zároveň se ale rádi dozvědí něco víc. Hledáme proto vysvětlení některých záhad a snažíme se je předat pokud možno logicky,“ vysvětluje Karlík.
Cílem projektu Tajemno a záhady je, aby se lidé na chvilku zamysleli a za vším našli, je-li to možné, příběhy a souvislosti. Často je ale těžké najít relevantní informace, které ani nemusí být k dispozici. „Je to o tom opravdu hledat. Inspirujeme se informacemi z internetu, z diplomových prací, z knih nebo od historiků a kastelánů. Pokud se všechny zdroje v nějakém tématu shodují, je to skvělé. Jestliže říká každý něco jiného, je to mnohdy problém. Ve výsledku ale určitě dáváme přednost živým zdrojům a knihám před internetem,“ popisuje Karlík. Často se týmu podaří vyvrátit mýty, jež ve společností kolují. „Postupně se dostáváme k pověstem, které vznikaly v posledních letech, a zjišťujeme, že často ani nejde o záhady, pouze si společnost informace nafoukla,“ přiznává Karlík.
Projekt za žádnou cenu nechce měnit názor společnosti. Naopak. Snaží se bořit ikony, které lidé mají z výuky dějepisu. „V seriálech nabízíme divákům několik úhlů pohledu. Je na nich, co si o tématu budou myslet,“ dodává Karlík.
Negativita versus kritika
Videa vychází také na platformě Stream. Ne všichni ale projekt uznávají. „Na Streamu vídáme převážně negativní komentáře. Řekl bych, že sem chodí jiná sorta lidí, která má potřebu jen kopat do ostatních a nadávat. Nás se to ale nedotýká, ani ty příspěvky moc nečteme,“ přiznal Karlík. Naopak na platformě YouTube se někteří dokonce snaží nabízet zajímavé podněty, i třeba na natáčení. Na kanálu mají přes padesát tisíc odběratelů, což už není malé číslo. Karlík přiznává, že se už párkrát setkali s podvodníky, kteří se tvářili, že mají zájem o spolupráci. „Napsali nám mail, že pro nás mají nabídku, ale poté požadovali přístupové údaje k youtubovému účtu. Tak jsme pochopili, že zde něco nehraje,“ doplňuje Karlík.
Tým ale také dostal spoustu ověřených nabídek, jednou z nich je spolupráce s městskou částí Praha 2. „Točili jsme pro ně video o Pražském povstání a v jednání jsou i další díly,“ doplňuje Martin Karlík, tvůrce seriálů o tajemnu na hradech a zámcích.
Nadpřirozeno, nebo dobrý marketing?
Téma záhad a tajemna může v některých evokovat otázku nadpřirozena. Například o hradu Houska se říká, že tam straší. Tomu se Karlík ale směje. „Hrad nadpřirozeno využil pro svůj marketing. Obecně je těžké v tomto odvětví udělat dobré promo, ale Housce se to povedlo na jedničku. Uměli to hodně nafouknout a lidé se tak přirozeně rozdělili na dvě skupiny. Ti, co v to začali věřit, a ti, kterým to je jedno,“ přiznává Karlík.
On sám si otázku nadpřirozena pokládá často. „Mnohokrát jsem nad tím přemýšlel, zda některé věci existují, případně kde se dějí. Ale vlastně nedokážu říct, jak se k této otázce stavím,“ přiznává a dodává, že si nadpřirozeno vysvětluje logicky. „Chtěl bych na to někdy přijít, jak to vlastně je. Ale myslím si, že se mi to asi nikdy nepovede,“ dodává. S jeho rozpolceností ohledně tohoto tématu souvisí jeden silný příběh.
„Maminka byla těžce nemocná. Ráno jsem vstával do práce a podíval jsem se na hodinky. V hlavě mi z ničeho nic proběhla hlavou myšlenka, že ta vteřinovka na hodinkách ukazuje, kolik času mamince zbývá. Šel jsem do rádia, vysílal jsem a pak volali z nemocnice, že maminka v noci zemřela. Na hodinky jsem se podíval kolem půl páté ráno. Přesně v tu hodinu maminka odešla,“ vysvětluje a doplňuje, že to je přesně jedna ze situací, kdy člověku zatrne a neví, jak si všechno má vyložit.
Tvoření obsahu o záhadách někdy může nahánět strach. Karlík ho však má rád. „Líbí se mi, když se člověk může bát. Ale strašidla na hradech mi ale přijdou směšná. Slovo strach pro mě životně znamená úplně něco jiného.“
Projekt má do budoucna velké plány. „Rádi bychom, aby naše sledovanost dále stoupala a abychom točili propracovaněji,“ uzavírá pro deník Metro Martin Karlík.
Straší na Housce?
|