metro.cz

GALERIE: Před 110 lety prohrála v Praze koňka souboj s elektrickou tramvají

  13:02
Před 110 lety, 12. května 1905, se pražská městská doprava po 30 letech služby rozloučila s koněspřežnou tramvají. Poslední spřežení na lince M na trati přes Karlův most vyjelo v 18 hodin z Křižovnického náměstí na Malou Stranu.
Koňka

Koňka | foto: ČTK

Báseň pro koňku

Poslední vůz koňky údajně zdobily prostonárodní verše.

Na zdraví! s Bohem, koňko milá
kterás omnibusy vytlačila
dnes nad tebou, koňko milá
elektrika zvítězila
Vše na světě má svůj konec
kočí, koně, bič i zvonec.

Koňka začala zajišťovat první pravidelnou a spolehlivou dopravu v hlavním městě před 140 lety. V evropských městech jezdila přitom už řadu let a o 16 let Prahu předběhlo i Brno. První linka vyjela 23. září 1875 na 3,5 kilometru dlouhé trase, která vedla z Karlína přes Josefské náměstí (dnešní náměstí Republiky) a Můstek ke staveništi budoucího Národního divadla.

Historii městské kolejové dopravy v Praze začal psát belgický podnikatel Eduard Otlet, který první úsek koňky postavil. Rozkvět této dopravy nastal od roku 1883, kdy výstavbu nových tratí začalo podporovat město. V době své největší slávy firma Pražská Tramway provozovala šest linek na téměř 19 kilometrech tratí, měla 117 vozů a 528 koní. Ročně koňka přepravovala téměř 11 milionů cestujících. Jezdila denně od půl sedmé ráno do deseti hodin do večera v intervalech sedmi minut. O dobrém výběru tehdejšího dopravního spojení ve městě svědčí i to, že většina později elektrifikovaných tratí koňky - kromě úseků například na Starém Městě - je v provozu dodnes.

Autor: ČTK
zpět na článek