Báseň pro koňkuPoslední vůz koňky údajně zdobily prostonárodní verše. Na zdraví! s Bohem, koňko milá |
Koňka začala zajišťovat první pravidelnou a spolehlivou dopravu v hlavním městě před 140 lety. V evropských městech jezdila přitom už řadu let a o 16 let Prahu předběhlo i Brno. První linka vyjela 23. září 1875 na 3,5 kilometru dlouhé trase, která vedla z Karlína přes Josefské náměstí (dnešní náměstí Republiky) a Můstek ke staveništi budoucího Národního divadla.
Historii městské kolejové dopravy v Praze začal psát belgický podnikatel Eduard Otlet, který první úsek koňky postavil. Rozkvět této dopravy nastal od roku 1883, kdy výstavbu nových tratí začalo podporovat město. V době své největší slávy firma Pražská Tramway provozovala šest linek na téměř 19 kilometrech tratí, měla 117 vozů a 528 koní. Ročně koňka přepravovala téměř 11 milionů cestujících. Jezdila denně od půl sedmé ráno do deseti hodin do večera v intervalech sedmi minut. O dobrém výběru tehdejšího dopravního spojení ve městě svědčí i to, že většina později elektrifikovaných tratí koňky - kromě úseků například na Starém Městě - je v provozu dodnes.