metro.cz

Déčko. Náměstek primátora Dolínek říká, co ještě chybí

  8:46
Padesát miliard. Za tolik se Pražané svezou metrem D bez strojvůdce z náměstí Míru až do Písnice. „Pro vydání stavebního povolení je potřeba ještě vyřídit tři věci,“ popisuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (koncepce...

Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (koncepce řešení dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Jak pokračují přípravy?
Jako předseda dozorčí rady dopravního podniku jsem nařídil okamžitě připravit plán výstavby Metra D a to i za cenu, že to bude jen tunel z první do poslední stanice. Etapizace tak velkých staveb je normální. Je snazší získat sedm pozemků a povolení pro ražbu tunelů, než čekat a jednat o sedmi stovkách pozemků. Paralelně vedle toho můžeme žádat o povolení na další stanice metra.

Jak pokračují jednání s restituenty – majiteli pozemků?
Máme připravenou smlouvu pro předpolí nemocnice Krč, nadále pokračují i jednání o pozemcích v okolí krčského zámku a nádraží. Další jednání probíhají se zástupkyní majitelů pozemků v Písnici. Jednáme i o pozemcích potřebných pro vznik staveniště.

A to vznikne kde?
Tento týden se sejdu se zástupci TJ Pankrác, na jejich pozemcích na Rajtkchnetce by mělo staveniště vzniknout. Po dokončení metra na nich vznikne nový sportovní areál podle stavebního plánu. Pankrác má tu výhodu, že když tam bude zřízené staveniště, můžeme připravit i ražbu z Pankráce na náměstí Míru. Tak, aby všechny razicí práce byly hotové najednou.

Co se nyní kolem déčka děje?
Dopravní podnik zadá Metroprojektu zpracování dvou variant stavby. První počítá s návratem k původnímu fázování stavby. Věřím ale, že přednost dostane druhá varianta Pankrác – Depo Písnice, s vypuštěním výstavby stanic, kde zatím nejsou vykoupené pozemky. Na základě rozhodnutí představenstva DPP dostane Metroprojekt v nejbližší době přesné zadání, prověří obě varianty a vybranou začne projektovat.

Co chybí pro vydání stavebního povolení?
Tři věci. Jednáme se SŽDC o demolici domu v oblasti nádraží Krč, dále jednáme s Drážním úřadem a nemáme stanovisko, že metro D je v s souladu územním rozhodnutím. Pro jeho vydání musí být vyjasněny všechny majetkové vztahy.

Co chcete do konce mandátu ještě stihnout?
Než přijde nová politická reprezentace mít zasmluvněnou nebo aspoň vysoutěženou firmu, která metro postaví.

Kolik už déčko Prahu stálo?
Stálo 741 milionů, jsou v tom náklady na projektování, právní služby, inženýring...

Už víte, kolik bude stát?
Varianta Pankrác – Písnice bude stát 35 miliard, další 3,5 miliardy bude stát Depo Písnice a 15,5 miliardy si musíme připravit na pokračování déčka z Pankráce na náměstí Míru. Jsou to samozřejmě náklady na metro bez strojvůdce, s kolejemi oddělenými od stanice skleněnou stěnou.

Déčko bude jezdit od začátku bez strojvůdce?
Počítáme, že zpočátku bude jezdit s obsluhou v kabině, aby si cestující zvykli. Asi je příjemnější, aby tam někdo byl, kdyby nastal problém třeba při otevírání a zavírání soupravy nebo skleněných stěn.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek