Jaké bude déčko?
Modré. Zkompletujeme základní barvy. Na éčko se Praha nechystá.
Jak budou stanice vypadat? Petice navrhuje architektonickou soutěž.
Hlavní město zadalo v roce 2009 veřejnou soutěží výběr projektanta, včetně architektonického řešení, kterou vyhrál Metroprojekt. Osm autorů, našich architektů, vymyslelo, jak budou stanice fungovat pro cestující a jak budou vypadat. Loni vznikla ve vedení města myšlenka zapojit výtvarníky, naši architekti to vítají. I v nedávné minulosti jsme takové řešení navrhovali pro stanici Prosek. Tradice spolupráce výtvarník – architekt je v Praze dlouhá, na téměř každé ze starších stanic najdete kus umění, tedy výsledek takové spolupráce.
Proč potřebujeme déčko?
Déčko má dva základní účely. První je přivést páteřní kapacitní trasu do míst, kde žije 170 tisíc lidí. Druhý není pro Pražany, ale pro obyvatele regionu na jihu od metropole. Vznikne dopravní terminál pro autobusy, parkoviště P+R. Obrovské množství lidí, které denně dojíždí do Prahy, získá komfortní přestupní místo.
Čím budeme jezdit, bude to lehké metro?
Nikde není řečeno, co je těžké a co lehké metro. Existují i systémy s větším profilem tunelů a těžšími vlaky než v Praze. Pro déčko vychází přepravní poptávka v okamžiku zprovoznění zhruba na polovinu cestujících oproti céčku. Mohli bychom navrhnout lehčí systém. Ale i na trase C původně jezdily vlaky se třemi vozy po pěti a více minutách. Takže i na déčku navrhujeme přepravní kapacitu srovnatelnou s ostatními linkami. Považuji za jisté, že kolem déčka nastane rychlý urbanistický rozvoj a kapacita se postupně naplní.
A bude je řídit člověk?
V roce 2010 jsme jako nový prvek navrhli automatický dopravní systém – vlaky bez strojvedoucího. Pak prošel návrh několika úspornými změnami, lze říct až kotrmelci, ale nakonec platí původní návrh vlaků bez strojvůdce s oddělovacími bezpečnostními stěnami mezi nástupištěm a kolejí. Podobné systémy jsou dnes již běžné všude, kde staví novou nezávislou linku. Stanice budou stejně dlouhé jako na céčku, stejně vysoká nástupiště, stejné napájení. To umožní, aby třeba souprava z áčka mohla dojet do písnického depa třeba na nějakou speciální opravu. Nový systém může být i impulzem pro modernizaci ostatních linek.
Co bude s déčkem
|
Kudy povede déčko?
První etapa déčka povede z Pankráce na jih, do Písnice. Dočasným problémem bude přestup na céčko. Ten je sice dimenzován tak, aby se tam všichni vešli, ale je víc než potřebné, aby se brzo začalo stavět pokračování na náměstí Míru. I pro tento úsek je už vydáno pravomocné územní rozhodnutí. Nová stanice oživí trochu ospalé náměstí Bratří Synků, přestup na áčko bude na náměstí Míru, pod Sázavskou ulicí. Je zase plánován tak, aby cestující mohli přestupovat nejen na áčko, ale i na tři tramvajové trasy ve Francouzské, Korunní a Vinohradské.
Kam bude pokračovat?
V úvahách je pokračování směr Hlavní nádraží, náměstí Republiky a s případnou další etapou na Žižkov. Déčko může pokračovat i na jih, i když asi ne jako metro. Na Nových Dvorech je počítáno s možnou odbočkou do Modřan.
Připravujete i podklady pro případné vyvlastnění?
Připravujeme. Metro je veřejně prospěšná stavba a investor na to má právo. Město se s klíčovými vlastníky samozřejmě snaží především dohodnout.
Trasa metra vždycky změní i její okolí. Čekají metropoli nějaké demolice?
Stanice se na povrchu projeví jen minimálně, výstupy budou jednoduché. Problém je pouze v Nuslích, kde bude stanice hned pod povrchem. Zvažujeme budoucnost dvou domů mezi náměstím Bratří Synků a Otakarovou. Existují dvě varianty – vystěhovat, podchytit a zachovat, nebo demolice. O variantě není dosud rozhodnuto. Celý blok by pak měl doplnit nový objekt v Otakarově ulici. Během stavby bude celé náměstí pracemi velmi zasaženo, podobně jako Václavské náměstí během budování trasy A.
Co vznikne na volné ploše u nemocnice Krč?
Zde je potřeba dosáhnout dohody s majiteli pozemků. Bez té se projekt neobejde. Jedna z možností je i dohoda o současné výstavbě stanice a komerčního projektu v těsné návaznosti, takříkajíc při jednom nepořádku.