metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 1 °C

Čtvrtek 7. prosince 2023. Svátek má Ambrož, Benjamin

Dalších 12 fotografií v galerii
Stanice metra Nové Dvory | foto: Metroprojekt a.s.

Kam s metrem? Déčko mělo vést kolem řeky do Modřan, plány se ale často měnily

  10:28
Psala se sedmdesátá léta a socialističtí inženýři plánovali milionovou metropoli komunistického Československa. A na prknech projektantů se zrodila i nová trasa metra D.

"Původně měla vést zhruba ve směru dnešní pravobřežní tramvajové trati směrem do Modřan a na ostatní trati se napojit na Palackého náměstí," popisuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Trať pak měla pokračovat do Strašnic nebo na Žižkov. Do oblasti Krče měla přivést metro odbočka, už tehdy naplánovaná z tehdejší stanice Mládežnická, tedy dnešní Pankráce. Důkazem je výklenek v boku tunelu, který jako jediný tehdejší záměry připomíná.

Stanice metra Olbrachtova

Stanice metra Libuš

Stanice metra Nemocnice Krč

Rychlý rozvoj města, zejména jižní části Prahy, ale postupně předčil původní předpoklady a nakonec bylo rozhodnuto, že z větve trasy C bude samostatná nová trasa D. Poprvé zpracoval Metroprojekt  v roce 1991 podrobné zadání stavby ze Zálesí na náměstí Míru, následně prodloužené o stanici Nové Dvory. Samostatná trasa dostala přednost před větvením trasy C. "Poprvé bylo jasně řečeno, jak bude metro hluboko i kde budou stanice," popisuje Fojtík. 

Na metro nejsou peníze, zádrhelem je i Nuselák

V roce 1993 plány na metro poprvé zastavil nedostatek peněz. S tím, jak chátrá Nuselský most a přibývá autobusů na Kačerově, se ale projekt vrací – ať už jako futuristické lehké metro bez řidiče nebo jako projekt PPP, kdy by metro postavil, zaplatil a provozoval někdo jiný než Praha a dopravní podnik. "Základní idea byla vždycky odlehčit trase C," popisuje Fojtík. Logické podle něj je i to, že v budoucnu bude déčko pokračovat do stanice Náměstí Míru. "Když stanici budovali, počítali s jejím využitím jako přestupní," dodává Fojtík. V úterý radní dali déčku z Pankráce do Písnice zelenou, tak snad se konečně začne i stavět.

Výstavba trasy D

Čtenáři o déčku

Na webu a Facebooku deníku Metro čtenáři o nové trase metra D napsali:

  • Verzí, že to bude jen větev trasy C, se stejně nic nevyřeší, když budou na Háje jezdit jen 2/3 souprav, tak to bude narvaný pořád stejně. Vladimír Másilko
  • Páni, tady frčí peníze... bože dej, ať ty předražený investice už konečně někdo utáhne, jinak se nám tady vše zhroutí pro nedostatek financí pro běžné náklady státu. Jan Hůrka
  • Těšil jsem se, že budeme mít atrakci – to metro bez řidiče, a ono nic. Anonym
  • Myslím, že radní měli radši zvolit tu dražší variantu a protáhnout dobu splácení, jelikož ta dražší by byla rychleji dostavěna, byla by pro Prahu hned efektivnější a odlehčila by Nuselskému mostu. Lukáš Trnka

Komentáře

Hlavní zprávy

Frajeři ze Slovenska učí radnice „kecat“ s místními. Pomůže i asistent Charlie

vydáno 7. prosince 2023  10:00

Po úspěšných českých projektech typu Avast či Rohlík se podobně perspektivní startup objevil i u sousedů. Aplikace má být k dispozici uživatelům...  celý článek

Létající gladiátoři se vrátí do Prahy. Tentokrát už bez jezdce Petra Kuchaře

vydáno 7. prosince 2023  7:00

V sobotu se v pražské O2 areně představí motokrosové hvězdy během show plné ohňů, nebezpečných triků a dechberoucích skoků. Nejstarší freestyle...  celý článek

Komerční sdělení

Minipůjčka nabídne rychlou odpověď na finanční výdaje

vydáno 7. prosince 2023

Máte před sebou výzvu, na kterou by bylo nejlepší odpovědět ještě dnes? Výdajové položky v rodinném rozpočtu se někdy nedají naplánovat. Přijdou, když se...  celý článek

Končí nadzvedávání chodníků. Pražské stromy konečně dostávají více prostoru

vydáno 6. prosince 2023  18:56

Za starých časů by se oprava Baranovy ulice mohla stát snadným terčem kritiky. Vydouvání dlažby kolem dřevin se však konat nemá.   celý článek