"Původně měla vést zhruba ve směru dnešní pravobřežní tramvajové trati směrem do Modřan a na ostatní trati se napojit na Palackého náměstí," popisuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Trať pak měla pokračovat do Strašnic nebo na Žižkov. Do oblasti Krče měla přivést metro odbočka, už tehdy naplánovaná z tehdejší stanice Mládežnická, tedy dnešní Pankráce. Důkazem je výklenek v boku tunelu, který jako jediný tehdejší záměry připomíná.
Rychlý rozvoj města, zejména jižní části Prahy, ale postupně předčil původní předpoklady a nakonec bylo rozhodnuto, že z větve trasy C bude samostatná nová trasa D. Poprvé zpracoval Metroprojekt v roce 1991 podrobné zadání stavby ze Zálesí na náměstí Míru, následně prodloužené o stanici Nové Dvory. Samostatná trasa dostala přednost před větvením trasy C. "Poprvé bylo jasně řečeno, jak bude metro hluboko i kde budou stanice," popisuje Fojtík.
Na metro nejsou peníze, zádrhelem je i Nuselák
V roce 1993 plány na metro poprvé zastavil nedostatek peněz. S tím, jak chátrá Nuselský most a přibývá autobusů na Kačerově, se ale projekt vrací – ať už jako futuristické lehké metro bez řidiče nebo jako projekt PPP, kdy by metro postavil, zaplatil a provozoval někdo jiný než Praha a dopravní podnik. "Základní idea byla vždycky odlehčit trase C," popisuje Fojtík. Logické podle něj je i to, že v budoucnu bude déčko pokračovat do stanice Náměstí Míru. "Když stanici budovali, počítali s jejím využitím jako přestupní," dodává Fojtík. V úterý radní dali déčku z Pankráce do Písnice zelenou, tak snad se konečně začne i stavět.
Čtenáři o déčkuNa webu a Facebooku deníku Metro čtenáři o nové trase metra D napsali:
|