Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, město by v tom případě mohlo čerpat dotace z evropských fondů. Náklady jsou v desítkách miliard korun a dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků.
Původně mělo být postaveno metro jezdící se strojvůdcem. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka. Nynější vedení města by ale zítra mělo projednat změnu záměru, kdy Praha začne stavět bezobslužné metro, což jsou soupravy bez řidiče. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady.
Stavba bude dražší, ale provozní náklady nižší
„Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz. Je to směr, kterým chceme stavbu vést. Půjde o mírné zdražení v rámci stavební části, ale o dlouhodobě levnější a bezpečnější provoz,“ řekl již minulý týden generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.
Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z Evropské unie.