metro.cz

Větší foto
Změna dopravce sebou může nést i „bonusy“. | foto: J. Oubrecht

Z nedobytné skříňky i klučinů v MHD jsou hity internetu

  11:36
O lapálii v Centru Stromovka vtipkoval i starosta. Nový klánovický dopravce je za „virál“ nerad.

To, co je pro většinu Pražanů problém, může být pro jiné zdrojem zábavy. Své o tom vědí obyvatelé Prahy 7, které na internetu pobavil jejich soused Martin Tománek. V nedávno otevřeném Centru Stromovka , kterému místní neřeknou jinak než Kárák (viz text níže), se mu totiž nepodařilo na první pokus otevřít skříňku určenou pro ukládání osobních věcí zákazníků. O svou příhodu se netradičním způsobem podělil ve facebookové skupině Letenská parta. „Vzhledem k tomu, že se v souvislosti s mou dnešní lapálií se skříňkou v Káráku objevilo podezření, že jsem pitomec, vyzývám širokou veřejnost – pojďte si to zkusit. Do modré skříňky, která je v horní řadě třetí zprava, jsem uzamkl sladkou dobrotu. Kód je 042. Tomu, kdo se k ní dokáže dostat, srdečně blahopřeji a přeji dobrou chuť,“ žertoval na Facebooku Tománek.

Příspěvek vzbudil nemalou pozornost. Do diskuzí o „nedobytných“ skříňkách se zapojil i starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Ten žertoval, že přispěchá na pomoc s páčidlem. Nakonec se do skříňky dostal obyvatel sedmičky Jan Wemblout, který svůj čin doložil fotografií čokoládového Mikuláše nalezeného uvnitř. „Ťuk ťuk. Kdo tam? Mikuláš, ne asi,“ napsal o svém objevu Wemblout.

Nezletilci v busíku
Poměrně netradičního virálu, tedy příspěvku šířícího se po internetu, se dočkal dopravce Stenbus. Ten sice neobsluhuje krátkou midibusovou linku 212 na trase Praha –Klánovice ani měsíc, dění uvnitř těchto „busíků“ však na sociálních sítích řeší stovky lidí. Místní na Facebooku nejprve upozorňovali na hrubé chování jednoho z řidičů, kterého měli v nadávkách cestujícím podporovat dva chlapci. Ti s ním měli na lince jezdit tam a zpět, cestující nahánět dovnitř a nadávat jim. Bizarní situace, která se dočkala na internetu také vysvětlujícího obrázku pro nezasvěcené, má však dohru. Jeden z dvojice mladíků se pustil do nadávek také v místních facebookových skupinách, kde se cestující právě domlouvali na hromadné stížnosti na adresu Stenbusu. „Celou záležitost jsme prošetřili a zjistili jsme, že mladí cestující neuposlechli řidičovo vykázání z autobusu. Na lince tak zasahoval službu konající dispečer. Příště situaci budeme řešit přes policii,“ míní jednatel Stenbusu Lukáš Jirásek. Řidič „hrubec“ tak podle něj nepochybil. „Cestující na této lince si rádi stěžují na úplně všechno. Linku taky můžeme přenechat k provozování dopravnímu podniku,“ dodává Jirásek.

Zloděj v popelnici
S hojně komentovanou legráckou se před pár dny pochlubili také strážníci z Prahy 13. Na Šostakovičově náměstí u metra Stodůlky se před nimi schoval do kontejneru na elektroodpad celostátně hledaný muž. „Problém byl v tom, že mu z něj vykukovaly nohy,“ napsali strážníci. 

Zvědavost. Nejlepší reklama

Pražané jsou milovníky recese. Důkazem tohoto tvrzení je třeba internetová petice a následné referendum, jehož předmětem bylo pojmenování obchodního centra na Letné po místním opilci, bývalém kriminálníkovi a známé postavičce Jiřím Károvi. Když se jim to nepovedlo, nazývají alespoň někteří nedávno otevřené obchodní centrum Kárák. Pod stejným označením jej nyní dokonce najdete třeba na Google mapách. 

Nyní obchodní centrum žije na internetu svým životem díky špatně otevíratelným skříňkám, předtím se sociální sítě jen hemžily karikaturami obrovské Károvy hlavy umístěné na střeše centra. Pro nový obchoďák to však podle marketéra Roberta Němce může být dobrá reklama, a to i přesto, že je jeho vedení na komolení názvu již vyloženě alergické.

„Lidi sem však v tuto chvíli žene díky těmto neobvyklostem zvědavost. Touha poznat dosud nezvyklé věci a situace je jedním ze základů evoluce. Kdyby člověk nebyl zvědavý, co se dá provést třeba s kolem nebo s ohněm, nevyvinul se. Stejně tak jej zajímalo, co je mimo Afriku, odkud původně pochází – a tak prozkoumával i jiné kontinenty,“ říká pro deník Metro Němec. Podle něj se v tomto ohledu chovají lidé podobně jako opice. Závislost zvědavosti na vývoji se prokázala i experimentálně. 

„Opice jsou zvědavé, i když mají hlad. Myši řeší hlad. Jedním z dalších důvodů, proč potřebujeme zažívat stále nové situace, je lidská nutnost po stimulech. Proto se ve vězení trestá samotkou, kde nemáte žádné stimuly,“ dodává Němec. Zvědavá mysl, která je člověku přirozená, jej však podle Němce může zároveň hnát i za hranu. Součástí lidské přirozenosti je totiž i to, že je-li něco děsivé, najdou se tací, kteří to chtějí poznat. „Příkladem je bungee jumping nebo horory. Rozhodnutí k akci ale snižuje snadnost. Kliknout na článek o hrozivé věci je oproti tomu snazší než takovou věc zažít. Proto si více lidí bude o podobných věcech raději číst, třeba na internetu, než je bude chtít zakusit na vlastní kůži,“ vysvětluje Němec. 

Z marketingového hlediska se však u obchodního centra podle Roberta Němce nedá propagaci dlouhodobě stavět „na šílenostech“. I kdyby totiž lidová tvořivost trvala sebedéle, později může mnohem více lidí odradit než přilákat. „Navíc musí obchodní centrum logicky lákat k opakovaným návštěvám. To je jeho úkolem,“ míní Němec.

Obchodní centrum Stromovka stojí na místě, kde býval dříve úřad, v němž se uskutečnila legendární svatba Jiřího Káry. Ta je zachycena na soukromém videu, které se před více než deseti lety za nejasných okolností dostalo na internet.  

Komentáře

zpět na článek