metro.cz

VZPOMÍNKY NA PRAHU: Před 23 lety vypnuli sovětské „pradědečky“

Vzpomínky na Prahu   16:05
Milovníci pražského metra dozajista vědí, že v prapůvodních plánech měly pod městem jezdit vozy R1 československé výroby. Tomu ostatně odpovídal profil premiérového úseku metra mezi Muzeem a Hlavním nádražím z konce 60. let. Po srpnu 1968 a příklonu ke všemu sovětskému, však bylo politicky rozhodnuto o změně kurzu a nákupu mohutných, těžkopádných strojů z Mystiščinských strojírenských závodů u Moskvy. Tyto mašiny, které do Prahy v­­ květnu 1974 „přivezly“ metro, nesly typové označení EčS a dojezdily přesně před 23 lety.
Čtyřvozový vůz Ečs, rok 1975

Čtyřvozový vůz Ečs, rok 1975 | foto: Archiv DPP

Nejprve se podívejme na to, co znamenala tajuplná značka EčS. Odpověď zná Petr Havlíček ze Správy vozidel Metra dopravního podniku. „Souprava metra tohoto typu byla odvozena od Ež vozů, které patřily k nejrozšířenějším v­zemích bývalého Sovětského svazu, čs v názvu znamená, že se jednalo o modifikaci soupravy pro tehdejší Československo,“ řekl pro portál iDNES.cz. 

Tato nejstarší „ečéeska“ byla dýchavičná – slovy technických čísel měly výkon pouhých 72 kW. „To postačilo na trasu C, která neměla sklonově náročné poměry,“ dodává Havlíček s tím, že pro trasu A zprovozněnou v roce 1978 musel být výkon navýšen na 110 kW. Ale to už nebyly ty pravé „dřevní“ vozy, kterých Prahou jezdilo až 85. V devadesátých letech „ečéeska“ těžce zaostávala, od roku 1994 docházelo k jejich stahování. Poslední vozy vyjely po půlnoci 30. června 1997. Po ukončení provozu bylo 79 vozů sešrotováno, dva odprodány pro další využití a čtyři zachovány jako historická vozidla.

Autor: David Halatka Metro.cz
zpět na článek