metro.cz

Deník Metro zjišťoval, jak je to se zaplněností parkovišť P+R. Některá jsou poloprázdná

  12:30
Čtrnáct hlídaných, placených, ale zároveň s omezenou provozní dobou. Sedmero bezplatných, bezobslužných a trvale přístupných. Tak si nyní stojí hlavní město s počtem svých parkovišť typu Park and Ride. Dopravní experti nyní netrpělivě vyhlížejí dokončení dosud největšího třípatrového P+R, které za rok a půl, kdy bude u metra na Černém Mostě dokončeno, zamíchá kartami oblíbenosti těchto stání v celé východní části Prahy. Deník Metro proto oslovil jejich provozovatele – Technickou správu komunikací (TSK), aby se pokusila porovnat oblíbenost těch dosud zbudovaných.

Další 2 fotografie v galerii
ilustrační snímek | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Kapacita většiny P+R je naplněna, ale pouze u těch záchytných parkovišť, jež jsou vybavena technologií umožňující sledování počtu parkujících vozidel, tedy vjezdu a výjezdu přes závoru. U těch máme statistiku. Vyhodnocení se nicméně dělá až po roce provozu,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí TSK Barbora Lišková.

O data se tak opřít dá, jsou však ve většině případů z loňska. Během celého roku 2019 přitom podle nich parkoval na monitorovaných záchytných parkovištích necelý milion aut. „Šlo o přesně 953 941 vozidel. Loni jsme pak také otevřeli přes osmdesátku nových parkovacích míst na Praze 7 v Jankovcově ulici, která byla zařazena do systému zón placeného stání, a dalších necelých čtyři sta míst na záchytných P+R parkovištích na Opatově, v Běchovicích a v Braníku. Zde se jedná o bezobslužná parkoviště a statistiku zde nemám k dispozici,“ dodává Lišková.

Deník Metro se na několik parkovišť určených pro přespolní opakovaně vypravil. Dle našeho zjištění bývá poloprázdné zejména P+R na Kotlářce, vyloženě prázdnotou pak zejí stání u vlakové zastávky Praha Běchovice střed. 64 míst, která tu TSK loni zbudovalo, přitom ještě voní novotou. Místní i přespolní totiž vozy raději nechávají o jednu vlakovou zastávku dál – v Praze-Klánovicích.

Přesně naopak je tomu v případě stání P+R v Holešovicích. Stání vedle metra, autobusového nádraží a stejnojmenné zastávky tramvaje – Nádraží Holešovice, jsou totiž určena pouze pro osmdesát pět aut. Nachází se totiž na původním protipovodňovém dvoře v již zmiňované Jankovcově ulici a při budování musela správa komunikací pracovat s omezeným prostorem. Oblíbené je rovněž téměř přesně před rokem otevřené P+R Opatov. „Obslužné parkoviště má kapacitu 208 stání plus čtyři pro osoby se zdravotním postižením,“ doplňuje Lišková.

Záchytná parkoviště v Praze

V zónách placeného stání se v Praze před několika dny nově místo méně využívaných platebních automatů objevily na několika místech infoboxy. Ty zde upozorňují na možnost platby on-line a na nejbližší platební automat. Počet parkovišť P+R, kde je nově možné platit kartou, rozšiřuje i TSK. Nově umožňuje platbu v podporovaných aplikacích, a to buď načtením QR kódu z parkovacího lístku, nebo zadáním čísla parkovacího lístku. Platbu v mobilních aplikacích umožňuje i u parkovišť s obsluhou, například v ulici Hradební a Wilsonova v centru Prahy.

„TSK má ve správě více než sto komerčních parkovišť a P+R. Komerční parkoviště bohužel pronajímala třem subjektům, neměla nad nimi žádnou kontrolu a měla pouze omezený příjem. Naší ambicí je postupně převzít všechny parkovací plochy pod naši správu a vytvořit z nich jeden funkční systém založený na moderních technologiích,“ komentuje náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Do konce roku by měla být všechna P+R parkoviště ve správě TSK osazena technologií na čtení registračních značek, což ještě zjednoduší proces placení. Platba parkovného je možná v aplikacích CityMove, PID Lítačka, Mapy.cz, MojePraha a MPLA.IO. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek