metro.cz

Průšvih na obzoru. Obří vodní nádrž pod Smíchovem komplikuje také stavbu radiály

  5:57
Na začátku ledna uplynuly tři roky od obnovy územního řízení na stavbu Radlické radiály, která má spojit Pražský okruh s Městským okruhem a ulehčit přetížené dopravě na jihozápadním městě, například v Plzeňské či Radlické ulici v Praze 5. Projektování dopravní tepny trvá již osmnáct let. Její stavbu, respektive přípravné práce, jakými je například aktuálně běžící územní řízení, však v minulosti komplikovaly či komplikují stovky námitek od spolků Prahy 5 i majitelů zdejších pozemků. Deník Metro si popovídal se zástupcem jednoho z nich. Majitel developerské společnosti UDI Group Radek Menšík tvrdí, že je ve hře ještě jedna veřejnosti nepříliš známá překážka. V podzemí Smíchova se totiž nachází vodní nádrž, jejíž existence může pořádně omezit například i projekt Smíchov City poblíž Anděla.
Majitel developerské společnosti UDI Group Radek Menšík | foto: ArchivMetro.cz

O jakou nádrž se vlastně jedná?
V podzemí Smíchova je vodní zdroj. Voda sem údajně natéká z okolních kopců. Pro její využití v 90. letech vzniklo vodní dílo, které ji shromažďuje v obřím podzemním rezervoáru. Původně měla sloužit pro účely metra. V tuto chvíli se využívá jen minimálně. Dokonce nikdo ani neprověřil, kolik vody tam je. Naše společnost CWI Smíchov (firma je součástí skupiny UDI Group – pozn. redakce) vlastní pozemky, pod kterými se část díla nachází. Spolu s dopravním podnikem žádáme vodoprávní úřad Prahy 5 o provedení čerpací zkoušky a také stanovení ochranných pásem. Musí být přece jasné, jaká je vydatnost zdroje vody a zda má smysl ho chránit tak rozsáhlým způsobem, který omezí a prodraží výstavbu v celém širokém okolí.

Jak chce město vodní zdroj chránit?
Přestože bylo vodní dílo za více než miliardu korun zkolaudováno již v roce 1995, město o vyhlášení ochranných pásem nikdy nežádalo. Nyní, po více než dvaceti letech, přichází s argumentací ochrany vody proto, aby nám zamítlo žádost o výjimku ze stavební uzávěry. Vedení radnice si totiž uvědomilo, že část vodního díla nevlastní. O jímací vrty, které jsou na našem pozemku, totiž vedeme s dopravním podnikem soudní spor a jeho výsledek nelze předjímat.

Co bude vyhlášení ochranných pásem znamenat pro vaši stavbu?
Na malé části našeho pozemku má vzniknout 1. ochranné pásmo. Na něm se nesmí stavět vůbec. Daleko rozlehlejší je nicméně 2. ochranné pásmo, které zasahuje celý náš pozemek a tisíce dalších smíchovských parcel. V něm je omezen způsob zakládání staveb tak, aby základy budov nenarušily štěrkové lože, kterým protéká podzemní voda. Jen na našem projektu, který bude stát celkově dvě miliardy korun, se ochrana zdroje projeví zvýšením nákladů o zhruba 100 milionů korun. S podobným prodražením musí město počítat například u smíchovského terminálu nebo Radlické radiály. Pro město by vyhlášení ochranných pásem znamenalo ale například také povinnost vyměnit hloubkové kanalizační systémy na velké části Smíchova za nové dvouplášťové.

Co by bylo podle vás nejlepší řešení?
Primární je provést čerpací zkoušky a zjistit, jakou má vodní zdroj vydatnost, a zda tedy potřebuje tak rozsáhlou ochranu. Vodoprávní úřad Prahy 5 to ale bojkotuje. Tvrdí, že dokud nebude vyjasněno vlastnictví vodního díla, nemůže nic dělat. To ale není pravda. Obě strany sporu o vodní dílo, naše společnost CWI Smíchov i dopravní podnik, totiž provedení čerpacích zkoušek a vyhlášení pásem požadují společně.

Prospívá tahle patová situace vůbec někomu?
Rada hlavního města Prahy ochranu vody nyní řeší jen na našich pozemcích. Situace se jeví tak, že nás chtějí přimět, abychom na město nebo dopravní podnik zadarmo převedli pozemky, pod kterými je vodní dílo, a teprve poté zváží, zda i našemu projektu dá výjimku ze stavební uzávěry. Tím, že město zdůvodnilo zamítnutí výjimky právě ochranou vody, ale zablokovalo samo sobě velké projekty v okolí. Pokud totiž kvůli ochraně vody nemůžeme stavět my, nemůže ani město stavět terminál, který bude od našeho pozemku v podstatě přes ulici. V ohrožení jsou i další stavby ve 2. ochranném pásmu, jako je Radlická radiála nebo nové sídlo Správy železnic.

Radiála a spol.

  • Zdánlivě nulový vývoj kolem dostavby Radlické radiály způsobují i další projekty, které se stavbou úzce souvisejí.
  • Momentálně probíhají například projektové práce na technické studii mimoúrovňové křižovatky Řeporyjská. Studie má především za úkol prověřit možnost zakrytí trasy radiály v oblasti sídliště Botanica a variantní řešení mimoúrovňových křižovatek Řeporyjská u metra Nové Butovice a mimoúrovňové křižovatky Butovice. Případné změny se pak promítnou i do projektu Radlické radiály.
  • Samotné územní řízení na Radiálu naposled zablokovala námitka systémové podjatosti. Situace je proto také podle zástupců radnice Prahy 5 na bodu mrazu.
  • Projekt nového Smíchovského nádraží, který by spor o ochranné pásmo kolem Vltavy mohl rovněž ohrozit, se má naopak čile k světu.
  • O tom, že se stávající vlakové a přilehlé autobusové nádraží promění do roku 2026 na jeden velký Terminál Smíchov, svědčí například nedávno schválená podoba budovy i jejího okolí.
  • Vývoj obřího projektu Smíchov City developerské firmy Sekyra Group zase mohou místní na vlastní oči pozorovat na zastávce Na Knížecí. Obří jámu, z níž mají vyrůst kancelářské a bytové domy, mohou sledovat skrz plexisklo v ohrazení.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek