metro.cz

Větší foto
Lanovka na Petřín | foto: Profimedia.cz

Dražší lanovka mate Pražany. Cena má pokrýt covidové ztráty

  16:03
Petřín je v hlavním městě odpradávna synonymem místa jako stvořeného pro romantické schůzky i výlety s dětmi. Lanovkou k rozhledně či Štefánikově hvězdárně se každý rok sveze mnoho desítek tisíc lidí. Právě tyto cestující se nedávno rozhodlo vedení hlavního města nejvíce zkásnout, jak se lidově říká.

Od začátku srpna na lanovce platí speciální nepřestupní jízdenky, jedna jízda stojí 60 korun. Jízdenky integrované dopravy na 30 a 90 minut nejsou uznávány, ale dlouhodobé kupony a jízdenky na 24 a 72 hodin zde nadále platí.

„Zvláštní tarif na lanovce byl navrhován již delší dobu pro pokrytí ztrát z jízdného, ale logicky změna nastala až s ostatními změnami v tarifu, které přišly v srpnu,“ říká pro deník Metro mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.

Začátkem tohoto měsíce si kvůli tarifním změnám připlácejí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování MHD jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny nově stojí nikoli původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdražil ze 32 na 40 korun. Také SMS jízdenky stojí nyní více. Magistrát tento krok obhajuje tím, že bylo třeba sladit ceny se Středočeským krajem, jehož systém hromadné dopravy na ten pražský navazuje. Středočeský kraj totiž s ohledem na výpadek příjmů způsobený pandemií koronaviru přistoupil ke zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě zhruba o 25 procent.

Informace o ceně

  • „Na lanové dráze jsou vyvěšeny všechny potřebné informace včetně informací o jízdném a v případě potřeby je zde obslužný personál, který cestující informuje přímo. Změny jsou i na informačních tabulích v MHD, na letácích uvnitř dopravních prostředků, v infocentrech a prodejních místech, na našich webových stránkách i sociálních sítích,“ říká mluvčí DPP Aneta Řehková.
  • „Lanovka je využívána především návštěvníky Prahy a není důvod, aby ji město z peněz daňových poplatníků takto výrazně dotovalo,“ uvádí Ropid.

Podle reakcí Pražanů na sociálních sítích ale nikdo nečekal, že se změna dotkne i lanovky na Petřín. Ve srovnání s jinými typy hromadné dopravy ji totiž využívá naprostý zlomek cestujících.

„Uznávám, měl jsem si to zjistit dopředu. Ale ve chvíli, kdy dorazíte na Újezd a zjistíte, že tam za každého člena výpravy necháte kromě peněz za klasický lístek ještě šedesát korun navíc, den vám to úplně nezlepší,“ svěřuje se s nadsázkou čtenář Petr Novák.

Deník Metro požádal zástupce dopravního podniku, aby se podělili o statistiky užívání petřínské lanovky. Podle šéfa komunikace dopravce Daniela Šabíka nelze bohužel přesně zjistit, zda se zdražení dotýká více návštěvníků hlavního města nebo místních. „Co se týká struktury národnosti nebo občanství, takovou statistiku si nevedeme. Nicméně kdo si zakoupí jízdenku na jednotlivou jízdu nebo má platnou krátkodobou jízdenku na 24 a více hodin nebo platný kupon, toho na či z Petřína přepravíme, bez ohledu na to, odkud přijel,“ vysvětluje Šabík.

Podle jeho kolegyně Anety Řehkové bývá lanovka v srpnu velmi vytížená. Stále se ale ještě provoz nevrátil na předpandemická čísla, kdy bývala touhle dobou Praha plná turistů. „Zaměříme-li se na měsíc srpen, přepravujeme denně o zhruba dva až tři tisíce lidí méně, než byl průměr v daném měsíci před covidem. V roce 2020 pak již bylo v tuto dobu rozvolnění covidových opatření, a tak jsme přepravovali relativně dost cestujících, a to převážně místních. Přesnou skladbu cestujících však ale neevidujeme,“ dodává Řehková.

Poptávka po lanovce

Až 179 tisíc cestujících přepravila lanová dráha na Petřín loni v srpnu. Předloni to bylo zhruba o třetinu víc – 299 947 lidí. Do poloviny letošního srpna se lanovkou svezlo zhruba sto tisíc cestujících. Toto číslo odpovídá kapacitě pěti plných O2 aren.

Komentáře

zpět na článek