metro.cz

K Lítačce můžete mít bicykl na 15 minut zcela zdarma

  5:30
Propojení jízdenek s půjčováním bicyklů nepřichází podle kritiků ve vhodnou dobu.
Aplikace k výpůjčce | foto: Ropid

Každý majitel elektronické předplatní jízdenky může od včera na území hlavního města využít zdarma až čtyřikrát denně prvních 15 minut jízdy na sdíleném kole provozovatelů Rekola a Nextbike. „Mezi jednotlivými výpůjčkami musí být vždy aspoň čtvrthodinová prodleva,“ upozorňuje provozní ředitel společnosti Nextbike Tomáš Karpov.

„Chceme Pražanům usnadnit první a poslední míli jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. Kola a hromadná doprava se nevylučují, naopak se mohou výborně doplňovat, když se potřebujeme rychle dopravit třeba ke stanici metra nebo naopak se z MHD dostat domů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Po pár měsících chtějí zástupci města projekt vyhodnotit a říct, jestli a jak má cenu pokračovat dál. „Musíme zkoušet nové a neotřelé věci. Především v momentě, kdy něco v zahraničí úspěšně funguje,“ dodává náměstek primátora.

Kola zdarma bude moci využít každý majitel platné elektronické předplatní jízdenky pro území Prahy nahrané na kartě Lítačka, v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo na platební kartě či In Kartě Českých drah. Musí ale svůj aktivní účet v Lítačce propojit s aplikacemi provozovatelů sdílených kol Rekola či Nextbike. Podrobnosti najdete na www.pid.cz/sdilenakola/.

O nápadu propojit sdílená kola a MHD informoval deník Metro již v červenci. Nejen sociální sítě jsou od té doby plné chvály i negativních reakcí. Pražanům není po chuti načasování projektu. Jednak by bylo podle některých dobré přijít s koly zdarma v teplejším období roku. Dalším vadí, že se před časem zdražilo jízdné. „Částku, kterou magistrát bude Nextbiku dávat, musí vytáhnout na jízdném. Takže budu osobně platit za to, že si někdo půjčí kolo?“ píše na Facebooku Ropidu uživatel Tomáš Löbl. 

Nextbike: Bicykly se musí uchytit, říká Tomáš Karpov

Největší tuzemská firma zprostředkovávající sdílení kol – Nextbike – působí v Česku již ve 23 městech včetně Prahy. Podporu od města pak přímo využívá v devatenácti z nich. „Jako příklad, kde se systém prvních patnácti minut zdarma osvědčil, mohu uvést město Tábor, Ostravu či Mladou Boleslav. Praha tedy není žádný pokusný králík,“ říká provozní ředitel Nextbiku Tomáš Karpov.

Proč mohou Pražané využívat minuty zdarma pouze u vás a firmy Rekola?
Další firmy provozující sdílená kola v hlavním městě, jako je Bolt, LIME a Uber, v jednáních nefigurovaly. Zřejmě neměly zájem. Nás ono propojení s MHD stálo nemalé úsilí. Možná tedy mají jiné priority.

Myslíte, že se sdílená kola „na poslední kilometr“ u Pražanů chytnou?

Jsem o tom přesvědčen. Bikesharing by neměl být brán jako konkurence hromadné dopravy, naopak, v chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě pro lidi co nejefektivnější, a tomu může tento projekt velmi pomoci. 

Budou lidé o možnosti využít kola zdarma dostatečně informováni? 

V to doufáme. Je nasnadě, že si musí Pražané navyknout. V současné dopravní situaci, která ve  městě panuje, se přímo nabízí hledat alternativy, jak městem prokličkovat. Od magistrátu pak máme slíbeno, že bude projekt aktivně propagovat. Snad se na něj tedy nezapomene. 

Od magistrátu dostáváte finanční náhradu. Kolik?

Nejde o fixní částku. Vždy se odvíjí od toho, kolik minut Pražané zdarma projezdí. Magistrát ale platí trochu méně, než by zhruba platil uživatel. Přesto je to oboustranně výhodné. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek